Centrum prasowe Volvo

Wyścig rozpoczęty!

Tegoroczne regaty Volvo Ocean Race 2005/2006 rozpoczęły się 5 listopada wyścigami in port racing. 7 teamów uczestniczących w regatach po raz pierwszy zaprezentowało się kibicom żeglarstwa podczas wyścigu po wodach wewnętrznych w pobliżu hiszpańskiego Sanxenxo. Trasa o długości 30 Mm wiodła po trójkącie Sanxenxo – Przylądek Udra – Wyspy Cies. Zwycięzcą pierwszego wyścigu okazał się jacht Ericsson Racing Team. Teraz załogi przygotowują się do startu do pierwszego etapu regat, który odbędzie się 12 listopada z portu w Vigo. Przed pierwszy odcinek wyścigu o długości 7 200 mil morskich.

Sygnał do startu został „odpalony” z repliki XVIII-wiecznej jednostki o nazwie Geteborg, która za czasów swej świetności woziła towary z i do Wschodnich Indii. Niezwykłym gościem w wiosce regatowej Volvo Ocean Race w Sanxenxo był wielki miłośnik żeglarstwa Król Hiszpanii. Podczas wizyty Jego Królewska Wysokość Juan Carlos I spotkał się ze wszystkimi siedmioma załogami, które wyruszą na trasę okołoziemskiego wyścigu.

W dni rozpoczęcia regat, 5 listopada w Sanxenxo na 7 jednostek klasy Volvo Open 70 oczekiwały tysiące kibiców zgromadzonych na nadbrzeżu oraz na setkach łódek, statków i promów na wodzie. Z powodu braku wiatru rozpoczęcie wyścigu opóŸniło się o ponad dwie godziny. W rywalizacji zabrakło australijskiego jachtu Premier Challenge, który dotarł do Sanenxo zaledwie kilkadziesiąt godzin przed rozpoczęciem zmagań i w związku z tym wycofał się z wyścigu!

Kiedy wreszcie sędziowie dali sygnał do startu, natychmiast na czoło stawki wysunął się Ericsson Racing Team. Szwedzka ekipa znakomicie kontrolowała wyścig i pewnie wygrała, choć na mecie jej przewaga zmalała do niewiele ponad 2 minut. Od początku
o druga lokatę rywalizowały teamy Brasil 1 Telefinica MoviStar i Piraci z Karaibów. Ostatecznie załoga dowodzona przez Torbena Graela zameldowała się druga na mecie, zaś amerykańscy Piraci na ostatnim znaku wyprzedzili hiszpańską Telefonicę. Obie ekipy ABN Amro w warunkach słabego wiatru radziły sobie kiepsko. Z powodu zapadających ciemności i mgły trasa zmagań została jeszcze skrócona o kilka Mm.

Po zakończeniu niezwykle widowiskowych wyścigów przybrzeżnych skipper jachtu Ericsson Racine Team, Neal MacDonald, powiedział: „Chcieliśmy tuż po starcie skierować się w lewą stronę i wygraliśmy sobie tą lewą stronę. Przejęliśmy kontrolę nad wyścigiem. Nie było nic magicznego w naszej żegludze poza tym, że doskonale wystartowaliśmy. Wystrzeliliśmy do przodu niczym korek z butelki. We flocie jachtów typu one design znakomity początek wiele znaczy.”

Regaty Volvo Ocean Race Volvo Ocean Race 2005/2006 to największe załogowe regaty okołoziemskie. Do wzięcia udziału w wyścigu zgłosiło się 7 załóg, które wystartują na specjalnie skonstruowanym na te regaty jachcie VO70 (Volvo70). Długość trasy 31 250 Mm. Czas trwania regat to osiem miesięcy. W pierwszych regatach, funkcjonujących wówczas pod nazwą Whitbread w latach 1973-74, wystartowały dwa polskie jachty – Otago i Copernicus.

Więcej informacji o wyścigu można znaleŸć pod adresem www.volvooceanrace.pl

Skład zwycięskiej załogi Ericsson Racing Team:
Anton KOLB (GER)
David ROLFE (NZL)
Guillermo ALTADILL (ESP)
Jason CARRINGTON (GBR)
John KOSTECKI (USA)
Magnus WOXEN (SWE)
Neal MCDONALD (GBR)
Richard MASON (NZL)
Steven HAYLES (GBR)
Thomas BRAIDWOOD (AUS)
Timothy POWELL (GBR)

Wyniki pierwszego wyścigu w porcie:

1. Ericsson 01:51:29

2. Brasil 1 01:54:55

3. The Black Pearl 01:56:30

4. Movistar 01:57:13

5. ABN AMRO TWO 02:00:07

6. ABN AMRO ONE 02:04:11

Klasyfikacja generalna regat Volvo Ocean Race 2005-06:

1. Ericsson 3.5

2. Brasil 1 3

3. The Black Pearl 2.5

4. Movistar 2

5. ABN AMRO TWO 1.5

6. ABN AMRO ONE 1

7. Premier Challenge 0

Regaty Volvo Ocean Race składają się z dziewięciu etapów:

Etap 1: Vigo – Cape Town (7,200 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z lewej burty; start 12 XI 2005;

Etap 2: Cape Town – Melbourne (6,100 nm) zostawiając wyspę Eclipse Island z prawej burty. Scoring waypoints na Wyspach Kerguelena i Eclipse Island; start 2 I 2006;

Etap 3: Melbourne – Wellington – pitstop (1,400 nm); start 12 II 2006;

Etap 4: Wellington – Rio de Janeiro (6,700nm) zostawiając Horn z lewej burty (scoring waypoint);

Etap 5: Rio de Janeiro – Baltimore (5,000 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z prawej burty; start 2 IV 2006;

Etap 6: Annapolis – New York – pitstop (400 nm); start 7 V 2006;

Etap 7: New York – Portsmouth (3,200 nm) zostawiając waypoint Grand Banks z lewej burty. Scoring waypoint na Przylądku Lizard;

Etap 8: Portsmouth – Rotterdam (1,500nm); start 4 IV 2006;

Etap 9: Rotterdam – Geteborg – start 17 VI 2006.

„scoring waypoint” – prowadzące jachty, które miną dany punkt kontrolny otrzymają dodatkowe punkty w klasyfikacji wyścigu.
Punkty będzie można także zdobyć podczas wyścigów w poszczególnych portach etapowych. W czasie każdego z postojów, rozegrane zostaną krótkie wyścigi na trasie o długości około 35 mil. Punktacja w Volvo Ocean Race będzie następująca: 1sze miejsce – 1pkt.; 2gie – 2pkt.; itd. To samo ma się odnosić do wyścigów w portach, z tym, że w tym przypadku punkty będą mnożone przez 0,5. Organizatorzy przewidzieli także specjalne nagrody, m. in. za rekordy 24-godzinne oraz Trofeum Ryczących Czterdziestek, które przypadnie załodze, która zdobędzie największą ilość punktów na etapach pomiędzy Cape Town i Rio.

Dołącz do nas na Facebooku