Centrum prasowe Volvo

Volvo Cars Family Bond – nowy 24-tygodniowy urlop rodzicielski dla wszystkich pracowników

Volvo Cars planuje wprowadzenie 1 kwietnia 2021 roku nowej polityki płatnych urlopów rodzicielskich dla osób wszystkich płci. Będzie ona dotyczyła ponad 40 tysięcy pracowników w biurach i fabrykach rozsianych po całym świecie.

Nowa polityka urlopów macierzyńskich przyznaje każdemu pracownikowi z minimum rocznym stażem pracy 24 tygodnie urlopu płatnego w wysokości 80% podstawy zarobków. Urlop przysługuje każdemu z rodziców i można go wykorzystać w dowolnym momencie do ukończenia przez dziecko trzeciego roku życia.

Chcemy stworzyć kulturę pracowniczą, która jednakowo traktuje rodziców bez względu na płeć – powiedział prezez Volvo Cars – Håkan Samuelsson. Kiedy rodzice otrzymują wsparcie w utrzymaniu równowagi między pracą a życiem rodzinnym, wpływa to korzystnie na ograniczenie nierówności płciowych i pozwala każdemu na realizację zawodową. Zawsze byliśmy firmą przyjazną rodzinie i nakierowaną na człowieka. Nową polityką urlopową podkreślamy nasze wartości, które z kolei wzmocnią naszą markę.

Globalna polityka zapewnia szersze wsparcie niż podobne praktyki na świecie i obejmuje wszystkich opiekunów prawnych – rodziców adopcyjnych, rodziny i rodziców zastępczych, a także rodziców niebiologicznych w parach jednopłciowych. Niektóre kraje nie oferują świeżo upieczonym rodzicom żadnych płatnych urlopów lub pomijają niektóre grupy rodziców – dotyczy to zwłaszcza ojców.

Polityka światowa Volvo Cars nawiązuje do przepisów prawnych na rodzimym rynku szwedzkim. Szwecja znana jest na świecie ze szczodrej polityki dotyczącej urlopów rodzicielskich, od lat przynoszącej rodzicom i dzieciom wymierne korzyści. Jest ona także wynikiem programu pilotażowego uruchomionego w regionie EMEA w 2019 roku, w którym 46% podań o urlop składali ojcowie.

To coś więcej niż nowa polityka rodzicielska wobec naszych pracowników – to wprowadzenie w życie naszej firmowej kultury i firmowych wartości – dodaje Hanna Fager, head of corporate functions. Chcemy być inicjatorem zmian w branży i ustanowić nowy standard pracowniczy w wymiarze globalnym. Wprowadzając płatne urlopy rodzicielskie dla naszych pracowników, ograniczamy nierówności płciowe i zwiększamy dywersyfikację zatrudnienia, co zwiększy wydajność i wzmocni rozwój biznesu.

Podczas badań nad wynikami programu pilotażowego zauważyliśmy, że pracownicy doceniają neutralność płciową nowej polityki, jej zakres i dopasowanie do osobistych potrzeb. Badania umożliwiły także istotny wgląd w sposoby na zachęcenie pracowników do szerszego wykorzystywania urlopów rodzicielskich i uczynienie z urlopów dla obojga rodziców nowej normy. 

Potencjalną przeszkodą w rozpowszechnieniu urlopów rodzicielskich może być obawa pracownika o wpływ przerwy w pracy na wydajność zespołu, obawa o rozwój kariery oraz czynniki kulturowe związane z oczekiwaniami wobec ojców w domu i w miejscu pracy.

By zachęcić do korzystania z urlopów, Volvo Cars mocniej koncentruje się na komunikacji polityki urlopów rodzicielskich. Przedstawiając urlop 24-tygodniowy jako opcję pierwszego wyboru, firma ma na celu stworzenie „efektu domyślnego” – ponieważ ludzie najczęściej mają tendencję do wybierania wartości domyślnych. Unikamy niejasnych określeń, takich jak „do 24 tygodni”, by nie stwarzać negatywnych konsekwencji wynikających z niepewności w ocenie sytuacji.

Dzięki takiej taktyce Volvo Cars zamierza wyeliminować niejasności i bariery kulturowe i zapewnić rodzicom komfort decyzji.

By wykazać zaangażowanie w ograniczenie nierówności płciowych, Volvo Cars będzie ujawniać wyniki swojej polityki, aby inne firmy mogły skorzystać z naszych doświadczeń. 

——————————-

Uwagi dla dziennikarzy:

  • W krajach, w których lokalne przepisy przewidują bardziej hojny urlop rodzicielski, pierwszeństwo mają przepisy lokalne.
  • Family Bond to to globalna polityka określająca minimalne standardy dla pracowników Volvo Cars korzystających z urlopu rodzicielskiego zgodnie z lokalnymi przepisami, które mogą się różnić w zależności od kraju.
  • Volvo Cars opracowało listę kontrolną dotyczącą sposobu, w jaki firma planuje komunikować politykę urlopów rodzicielskich, aby zachęcić więcej osób do skorzystania z nich. Jest dostępna pod tym linkiem: link

Volvo Car Group w 2020 r.

W roku obrotowym 2020 Volvo Car Group odnotowała zysk operacyjny w wysokości 8,5 mld SEK (14,3 mld SEK w 2019 r.). Przychody w tym okresie wyniosły 262,8 mld SEK (274,1 mld SEK). W całym 2020 r. światowa sprzedaż osiągnęła poziom 661 713 (705 452) samochodów, co oznacza spadek o 6,2% w porównaniu z 2019 r.

O Volvo Car Group

Firma Volvo Cars została założona w 1927 r. Obecnie Volvo to jedna z najbardziej znanych i cenionych marek samochodów na świecie. W 2020 r. sprzedano 661 713 samochodów w ok. 100 krajach. Od 2010 r. Volvo Cars jest własnością Zhejiang Geely Holding Group.

W grudniu 2020 r. firma Volvo Cars zatrudniała ok. 40 000 (41 500) pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy. Siedziba główna Volvo Cars, dział rozwoju produktu, marketingu i administracji znajdują się w Göteborgu w Szwecji. Siedziba główna Volvo Cars w APAC znajduje się w Szanghaju. Główne zakłady produkcyjne spółki znajdują się w Göteborgu (Szwecja), Gandawie (Belgia), Karolinie Południowej (USA), Chengdu i Daqing (Chiny), natomiast silniki produkowane są w Skövde (Szwecja) i Zhangjiakou (Chiny), a elementy nadwozia w Olofström (Szwecja).

W ramach nowego celu firma Volvo Cars dąży do zapewnienia klientom swobody poruszania się w sposób spersonalizowany, zrównoważony i bezpieczny. Cel ten przekłada się na szereg ambicji biznesowych – przykładowo do połowy dekady firma planuje, aby połowa jej globalnej sprzedaży obejmowała samochody w pełni elektryczne oraz aby doszło do nawiązania relacji z 5 mln klientów bezpośrednich. Volvo Cars zobowiązuje się również do ciągłego zmniejszania śladu węglowego, a celem firmy jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 r.

Multimedia (8)

Dołącz do nas na Facebooku