Centrum prasowe Volvo

Inspiracje designu Volvo C40 Recharge: połączenie harmonii skandynawskiej przyrody z wizją elektrycznej przyszłości

Volvo C40 Recharge jest pokazuje, w którym kierunku zmierza Volvo Cars: to pierwszy model marki zaprojektowany wyłącznie jako pojazd w pełni elektryczny, a do tego będzie oferowany online wraz z praktycznym pakietem Care. Charakter auta SUV w połączeniu z nisko poprowadzoną linią dachu oznacza również, że Volvo Cars wkracza do nowego segmentu aut – proponując przy tym nowatorski design i funkcje wcześniej w modelach Volvo nieznane.

C40 symbolizuje napęd elektryczny i jest w pełni odbiciem jego idei – zauważa Robin Page, szef projektantów Volvo Cars. Zachowuje atrakcyjny dla odbiorców charakter XC40, dodatkowo podkręcony dynamicznym stylem i smukłą linią nadwozia. To naprawdę kusząca propozycja dla tych, którzy poszukują praktycznych zalet auta typu SUV, ale w nieco bardziej nowoczesnym wydaniu.

C40, stworzone na bazie konstrukcji XC40, zapewnia to samo poczucie mocy i silnego charakteru co bliźniaczy model, a jednocześnie emanuje zwinnością i lekkością. Nowy projekt nie jest pozbawiony znajomych szczegółów: charakterystyczne reflektory w kształcie „Młota Thora” są podkreślone przez światła LED, które dzięki technologii pikselowej automatycznie dostosowują się do warunków zewnętrznych, niezależnie sterując optymalnie dobranym snopem światła. Równie znajome pionowe światła tylne są teraz podzielone i, nawiązując do efektownego projektu pojedynczego klosza rozciągniętego do linii dachu, jednocześnie stanowią nowoczesną emanację klasycznego designu.

Zachować DNA
Podobnie jak to było z narodzinami XC40, także C40 pojawił się najpierw jako szkic spontanicznie nakreślony przez jednego z projektantów. A, jak wspomina szef projektantów Volvo T. Jon Mayer, już od pierwszego szkicu autorstwa Jurija Zamkawenki prace nad autem ruszyły z kopyta.

“To nie zdarza się często. Ale kiedy już się zdarzy, od razu pojawiają się kolejne oryginalne pomysły wynikające z potencjału tego pierwszego szkicu,” dodaje T. Jon. Podkreśla, że wyjątkowość tego samochodu – wysoka pozycja za kierownicą i opływowa sylwetka pozwala mu się wyróżnić na tle innych pojazdów na drodze.

“Najbardziej podoba mi się widok tego samochodu z tyłu, pod lekkim kątem, tzw. siedem ósmych, skąd zauważalna jest linia coupé,” mówi T. Jon. “Widać elementy typowe dla nadwozia SUV, duże koła, mocno podkreśloną sylwetkę, ale z bardzo gładkim przejściem w linię dachu. Nadwozie wygląda solidnie jak w XC40, ale jest bardziej dynamiczne. Dzięki temu połączeniu wywołuje zupełnie nowe emocje, zachowując DNA naszej marki.”

To DNA widać w skandynawskim podejściu do języka projektowania: poszczególne części są jak wyrzeźbione z jednej bryły, wywołując wrażenie czystości formy i wyrafinowania. Projekt skromny, a jednocześnie budzący zaufanie.

“Świadczy o solidności, która kojarzy się także z bezpieczeństwem,” zauważa T. Jon. “Podświadomie wyczuwamy w nim silne zwierzę, które nas chroni, ale które jest jednocześnie nie jest pozbawione zwinności.”

Natura i światło
Z pomocą tych zasad projektowania – oraz inspiracji skandynawskim krajobrazem, jego ciszą, światłem i przestrzenią – budząca zaufanie sylwetka nadwozia kryje w sobie kabinę, której design wyraźnie nawiązuje do pełnej spokoju przyrody. Duży szklany dach panoramiczny zaznacza przestronność wnętrza, co najłatwiej docenić w krótkie dni zimowe, a także zaciera granicę między światłem w kabinie a brzaskiem nocy letniej.

“W Szwecji przez większą część roku jest ciemno i szaro – ale kiedy zaświeci słońce, kolory wydają się dużo żywsze niż gdziekolwiek indziej,” mówi Lisa Reeves, szefowa zespołu projektantów wnętrza. “Trawa wygląda na bardziej zieloną, morze jest bardziej błękitne. To znajduje odbicie w tutejszej architekturze: domy mają dużo powierzchni szklanych, by wpuścić do środka jak najwięcej światła, a otwarte przestrzenie pozwalają światłu rozlać się po całym domu. Natura i światło to zasadnicze elementy tutejszej kultury, miały też istotne znaczenie w projektowaniu kabiny C40.”

Lakier nadwozia Fjord Blue, powstały z inspiracji malowniczymi ujściami rzek na zachodnim wybrzeżu Szwecji, zagląda do kabiny zgrabnie odnajdując swoją kontynuację w tkaninie tapicerki, która rozpościera się od podłogi do centralnej konsoli i przednich drzwi. Stanowi ona jednocześnie tło dla podświetlanych półprzezroczystych elementów deski rozdzielczej i paneli drzwiowych będących ukłonem w stronę majestatycznych górskich widoków parku narodowego Abisko.

“Zbadaliśmy topografię parku i wykorzystaliśmy jego kontury do stworzenia cyfrowego obrazu warstw terenu,” tłumaczy Rekha Meena, projektantka odpowiedzialna za dobór kolorów i materiałów. “Kiedy światło z lamp LED pada na te powierzchnie, wywołuje ciepły, trójwymiarowy efekt.”

Ramię w ramię z naturą jako źródłem inspiracji idzie duża ilość ekologicznych materiałów wykorzystanych w kabinie. „Topograficzne” panele są częściowo wykonane z tworzywa pochodzącego z recyklingu, a wykładzina tapicerki pochodzi w 100 procentach z przetworzonych butelek PET. Wraz z C40 Volvo proponuje po raz pierwszy kabinę całkowicie pozbawioną skóry. Jedna z dostępnych tapicerek zawiera naturalne włókna wełniane, druga zaś wykorzystuje mieszaninę tkaniny aksamitnej (wykonanej także z odzyskanego tworzywa sztucznego) i mikrofibry.

“Zespół odpowiedzialny za kolory i materiały postawił sobie za cel wykorzystanie inteligentnych, nowoczesnych, lekkich i ekologicznych materiałów, dopasowanych do designu i charakteru napędu C40,” dodaje Rekha. “Dzięki nowym technologiom projektanci materiałów mają większą swobodę działania. Materiały organiczne są ciekawsze w zastosowaniu niż skóra, a samochód jest bardziej przyjazny środowisku.”

Rzuca się w oczy przemyślana organizacja kabiny, kluczowa jest funkcjonalność. C40 powiela uporządkowany charakter XC40, umieszczając w zasięgu ręki praktyczne schowki na niezbędne przedmioty. Obowiązuje minimalizm, szczególnie widoczny na panelu zegarów.

Symbol nowej generacji
Wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu to jedna strona polityki zrównoważonego rozwoju, w pełni elektryczny napęd to strona druga. Jednak C40 także swoim wyglądem przekonuje do idei napędu elektrycznego, udanie łącząc formę z funkcją.

Nowy wzór obręczy kół, inspirowany projektem koncepcyjnego Volvo 360c z 2018 roku, wpływa na poprawę aerodynamiki, a ich efektowny design podkreśla charakter napędu auta. Tylny spojler o sportowym charakterze pomaga dociążyć tylną oś. Także atrakcyjna wizualnie linia dachu wpływa na lepszą aerodynamikę nadwozia i tym samym zasięg samochodu. Do tego dochodzą elementy czysto wizualne – jak zakryty grill i dach w kontrastującym kolorze.

“O tym, że jest to samochód elektryczny, musi wyraźnie świadczyć jego „twarz”,” zaznacza Robin Page. “W naszym języku projektowania chcemy być uczciwi, a prawda jest taka, że samochód elektryczny nie potrzebuje dużego wlotu powietrza. Ponieważ auto ma wspólne korzenie z XC40, który istotnie ma tradycyjny grill, nie mogliśmy tak zupełnie tego zignorować i zaprojektować innego, opuszczonego przodu nadwozia. Zresztą nie chcielibyśmy tego robić, ponieważ C40 ma charakterystyczną „twarz”. Osiągnęliśmy niezły rezultat rysując zdecydowane graficznie kształty. Wraz z kontrastującym dachem, który stanowi wyróżnik aut elektrycznych serii 40, to jeden ze składników, które świadczą o naszej determinacji w kierunku osiągnięcia pełnej elektryfikacji napędu.”

Multimedia (14)

Dołącz do nas na Facebooku