Samochód, choć jest częścią ludzkiego życia stosunkowo niedawno, całkowicie je odmienił. Po tysiącach lat trudu, nasza egzystencja stała się szybsza, swobodniejsza, przyjemniejsza, ale też dużo bardziej niebezpieczna. Zwykłe codzienne przemieszczanie się wiąże się dziś
z ogromnym ryzykiem.
Okazało się, że postęp technologiczny znacznie prześcignął możliwości dostosowawcze człowieka. Jesteśmy ewolucyjnie stworzeni do biegania po łąkach, polowania na zwierzęta i uciekania przed drapieżnikami. Do tego też dostosowana jest nasza szybkość reakcji. Nigdy jednak, tak bardzo jak obecnie, przemieszczanie się nie stanowiło dla nas zagrożenia. Wciąż jeszcze nie rozwinęliśmy w sobie umiejętności radzenia sobie w niebezpiecznych sytuacjach, które spotykamy podczas prowadzenia samochodu. Człowiek jest wciąż małpą za kierownicą. Dlatego też mimo wielu wysiłków wciąż wysoka jest liczba wypadków drogowych.
Prawdopodobnie potrzeba wiele lat, żeby zmienić naturę człowieka. Film The Driving Ape pokazuje jednak, że wykorzystując zdobycze techniki, jesteśmy w stanie znaleć takie rozwiązania, które pozwolą uczynić życie ludzi w nieprzyjaznym dla nich środowisku ruchu drogowego bardziej bezpiecznym.
Koncern Volvo, we współpracy z inżynierami systemów poznawczych, którzy specjalizują się
w zawiłych relacjach pomiędzy człowiekiem a maszyną, prowadzi analizy różnych czynników, które zbiegają się w ułamku sekundy przed spowodowaniem wypadku. Jednym z największych sukcesów tych badań jest najważniejszy w dotychczasowej historii bezpieczeństwa ruchu drogowego wynalazek trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Trudno zliczyć ilość ludzkich istnień, które udało się ocalić poprzez rozpowszechnienie ich użycia. W 2004r minęło 45 lat od ich opatentowania przez koncern Volvo.
Zanim człowiek będzie w stanie stać się kierowcą doskonałym, jesteśmy zmuszeni liczyć się
z wypadkami. Kluczowym problemem staje się więc zabezpieczenie się przed ich skutkami. W filmie The Driving Ape można zobaczyć najnowsze rezultaty badań koncernu Volvo na rzecz poprawy bezpieczeństwa kierujących pojazdami. Obecnie firma pracuje nad zaawansowanym układem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania. Wyzwaniem na kolejne lata będzie natomiast poznanie tego, co może zrobić producent samochodów, aby w sytuacji gdy samochód uderzy w niechronionego użytkownika drogi, nie wyrządził mu krzywdy.
Materiały powiązane