Volvo ocean Race zaprezentowało dziś całą serię radykalnych zmian, które ustanowią najbardziej wymagający test w profesjonalnym żeglarstwie i sprawią, że ten 44-letni już wyścig wokół globu stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny dla profesjonalnych żeglarzy, właścicieli zespołów i ich sponsorów, partnerów wyścigowych, miast-gospodarzy oraz fanów.
Przygotowania do edycji 2017-18 idą pełną parą. 22 października startuje ten najbardziej wymagający wyścig, ale już teraz organizatorzy zorganizowali live event w Muzeum Volvo w Goeteborgu, rodzinnym mieście właścicieli praw do wyścigu oraz sponsorów tytularnych, podczas którego zaprezentowali niezwykle śmiałą wizję na najbliższą dekadę – i jeszcze dalej.
Wśród najważniejszych zmian, zaproponowano wybór pomiędzy nowym, 60-stopowym (18,29 m), jednokadłubowym wyścigowym jachtem One Design z płatami nośnymi, zaprojektowanym przez Francuza Guillaume Verdiera, a „latającym” katamaranem One Design do wyścigów In-Port, na projekt którego właśnie otwarto przetarg. Etapy pełnomorskie pozostaną jak dotąd kluczem do wygrania Volvo Ocean Race, ale wyścigi przybrzeżne będą miały większe niż dotąd znaczenie (obecnie stanowią sposób na rozstrzygnięcie wyniku przy remisowym stanie).
Trzy kadłuby, ale inaczej, niż sobie to wyobrażaliście – powiedział dyrektor generalny Volvo Ocean Race Mark Turner, prezentując możliwości wyboru między jachtami One Design kolejnej generacji, i odnosząc się do trudnej decyzji, czy wybrać na etapy oceaniczne opcję jedno- czy dwukadłubową. A to kwestia, która rozpala do białości dyskusje fanów Volvo Ocean Race.
Zaprezentowano także nowe inicjatywy, a w tym:
- Dbałość o środowisko staje się sercem wyścigu, współdziałanie z kampanią UN Environment Clean Seas oraz kluczowe partnerstwo z 11th Hour Racing oraz AkzoNobel, co zdecydowanie zwiększy zasięg globalny kampanii. Platforma proekologiczna jest osią dla pozycjonowania Wyścigu i jego kontynuacji.
- Wyścig w każdym kalendarzowym roku oraz rozpisanie przetargu na trzyedycyjne Host-City (miasto-gospodarz) z opcją organizacji zrywających z tradycją nowych tras i formatów przerw w wyścigu.
- Stworzenie możliwości przechodzenia do Volvo Ocean Race dla marynarzy i sponsorów za pośrednictwem partnerstwa z World Sailing, ciałem zarządczym sportu żeglarskiego.
- Skupiający się na sponsorach Global Team Challenge, który utworzy sedno programu Leadership Development and Team Performance – wykorzystującego jako kapitał wnioski z wyścigu dla biznesu oraz robiącego użytek z łodzi Volvo Ocean 65 po edycji Wyścigu 2017-18.
Wiele dyskutowaliśmy na temat jednokadłubowiec vs wielokadłubowiec – i ostatecznie rozwiązaniem dla nas jest korzystanie z obu, więc w przyszłych edycjach będą trzy kadłuby: jednokadłubowy jacht z płatami nośnymi oraz ‘latający’ katamaran – powiedział dyrektor Volvo Ocean Race Mark Turner.
Volvo Ocean Race zawsze był imprezą stanowiącą najbardziej wymagający test zespołów, a z tymi zmianami – łącznie najbardziej radykalnymi od początku istnienia imprezy w roku 1973 – wynosimy go na zupełnie nowy poziom. Bez zmian pozostanie obsesyjne marzenie, które łączyło całe generacje żeglarzy, by zaryzykować wszystko, by wygrać ten wyścig. Ale by zdobyć trofeum, trzeba będzie teraz o wiele więcej umiejętności, poświęceń i pracy. Pozostajemy wierni naszemu DNA oceanicznego wyścigu, ale teraz będziemy wyciskali ostatnie poty z najlepszych żeglarzy także w wyścigach przybrzeżnych. Jednocześnie nasza oferta komercyjna zostaje ogromnie wzbogacona. Pozostajemy jedną z niewielu globalnych profesjonalnych imprez sportowych światowej klasy ze świetnym pakietem komercyjnym, wspaniałym produktem B2B, imprezą o przebogatej tradycji oraz ogromnych możliwościach aktywacji klientów, mediów i pracowników, z czego ogromna większość to elementy kampanii. Mamy też to szczęście, że nasz właściciel – Volvo – nieprzerwanie nas wspiera w dwie dekady po wykupieniu praw do imprezy. Wyścig jeszcze nigdy nie miał tak mocnej pozycji by spoglądać w przyszłą dekadę i jeszcze dalej.
Volvo 20 lat temu nabyło prawa do wyścigu od ówczesnych właścicieli – Whitbread – i od tamtej pory zapewnia pomysły, realizację i nieprzerwane wsparcie.
Wówczas Volvo oświadczyło, że Wyścig znakomicie łączy w sobie przygodę, sport i najnowsze technologie – powiedział Henry Stenson, wiceprezydent ds. komunikacji i kwestii ekologicznych Volvo Group.
Tak więc choć przez te 20 lat wiele się zmieniło, idea pozostała taka sama. Szczególnie ważne dla nas jest mocniejsze związanie się wyścigu z innowacyjnymi technologiami – które są tak ważne dla nas w Volvo Group.
Björn Annwall, wiceprezydent Volvo Cars ds. strategii, marki i sprzedaży detalicznej, podkreślił jeszcze silniejszy nacisk na proekologiczne aspekty wyścigu.
Volvo Car Group od dawna jest zaangażowane w projekty proekologiczne i z radością widzimy wzmocnienie pozycji wyścigu jako imprezy sportowej dbającej o środowisko oceaniczne i inspirujące takie działania. Cały świat jest naszą trasą wyścigową i bardzo nas cieszy, że możemy się wykazać działaniami dla lepszej przyszłości.
Najważniejsze tezy z imprezy w Goeteborgu:
- Najbardziej wymagający test żeglarski: od wyścigu 2017-18, Volvo Ocean Race będzie rozgrywany jako kombinacja na dwóch typach jachtów: 60-stopowych (18,29 m) jednokadłubowcach z płatami nośnymi dla etapów oceanicznych i „latających” katamaranach w wyścigach przybrzeżnych (seria In-Port Race). Razem stanowić będą Volvo Ocean Race, będący najbardziej wymagającym ogólnym testem żeglarskim dla zespołów w sporcie profesjonalnym.
- Jednokadłubowiec z płatami nośnymi: jednokadłubowa łódź One Design zaprojektowana przez wziętego konstruktora francuskiego Guillaume’a Verdiera wykorzystywać będzie najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii wodolotowych, tak by była niewiarygodnie szybka i fantastyczna jako obiekt admiracji fanów. Załogi będą liczyć między 5 a 7 osób, przy czym zespoły będą zachęcane do tworzenia załóg mieszanych, męsko-damskich, i wykorzystujących młodzików. Wyścig zbuduje 8 owych nowych jednokadłubowców i zacznie je dostarczać od stycznia 2019. Teamy będą je mogły leasingować, by zredukować koszty początkowe, zaś sponsorzy zaangażowani w obecną edycję 2017-18 otrzymają pierwsze opcje po opublikowaniu w październiku br. umów Notice of Race and Commercial Participation.
- Zgodność z IMOCA: wymagania dotyczące projektu łodzi obejmują możliwość konwersji platformy w niedrogi i szybki sposób w jacht w pełni realizujący wymogi jachtu IMOCA, a tym samym startów w innych ważnych wyścigach IMOCA, w tym two-up Barcelona World Race i solo Vendee Globe.
- „Latający” katamaran przybrzeżny: ponadto Wyścig rozpisuje przetarg na One Design, 32-50-stopowy (10-15 m) „latający” katamaran do użytku w wyścigach In-Port Race Series – łódź wykorzystująca część technologii znanych z America’s Cup i innych nowych wielokadłubowców, jednakże w trybie nierozwojowym One Design.
- Ekologiczna przyszłość: Wyścig opiera się na trzech filarach działań proekologicznych – redukcji własnych emisji, maksymalizacji propagowania idei z wykorzystaniem platformy globalnej komunikacji oraz pozostawieniu pozytywnych wspomnień wszędzie, gdzie się pojawi. Skupiając się na partnerstwie z kampanią „Czyste Morza” ONZ, wspierać będzie akcję „Turn the Tide on Plastic” (Plastikowy przypływ). Ustanowienie partnerstwa z 11th Hour Racing to z kolei źródło szerokiego dostępu do wszelkich programów naukowych, edukacyjnych i oceanicznych. AkzoNobel jeszcze bardziej wesprze programy edukacyjny i świadomościowym. Długoterminową ambicją Volvo Ocean Race jest redukcja i w efekcie eliminacja użytkowania paliw kopalnych w przyszłych jachtach przy zachowaniu możliwości ochronnych i komunikacyjnych, a także opracowanie nowych metod konstrukcyjnych i strategii operacyjnych dla Wyścigu.
- Nowe formaty tras i postojów Wyścigu: planowane są na najbliższą dekadę jako akcje wzmacniające komercyjną atrakcyjność przy zachowaniu integralności sportowej. Wyścig obejmie dwa nowe starty „z domu” oraz u istotnego partnera w Alicante, ale niektóre przyszłe wyścigi mogą się zaczynać i kończyć poza Europę, do pomyślenia są także np. etap non-stop wokół Antarktydy lub nawet non-stop wokół globu. Trasy mogą się zmieniać, ale wyścig na pewno odwiedzać będzie Amerykę Północną i Południową, Australię, Azję, Chiny Kontynentalne i co najmniej 5 europejskich rynków co najmniej raz na dwie edycje, zapewniając komercyjną bazę dla wszelkich dwucyklowych planów, nawet jeśli nie będą znane precyzyjne trasy. Ponadto Host Cities będzie mogło wybierać z całego szeregu możliwych formatów postojowych – od 24-48-godzinnych „pit-stopów” poprzez krótkie 5-dniowe postoje aż po tradycyjne dwuweekendowe z pełną rewitalizacją. Już dziś rozpoczęło się przyjmowanie zgłoszeń.
- Wyścig co roku z potencjałem przejścia na cykl dwuletni: zarząd Volvo Ocean Race poprosił dyrekcję Wyścigu o sprawdzenie wykonalności przejścia w tryb dwuletni. Proces ten wciąż trwa, ale już dziś jest pewne, że w przyszłości co roku będzie miała miejsce jakaś aktywność wyścigowa – wyraźna zmiana wobec dzisiejszej sytuacji z przeszło dwuletnimi przerwami między edycjami.
- Ścieżka do Volvo Ocean Race: Wyścig i jego współwłaściciele Volvo Car Group i Volvo Group zostaną oficjalnymi partnerami World Sailing jako element długoterminowego strategicznego planu dopracowania się kolejnego pokolenia żeglarzy oceanicznych i sponsorów dla nich przez zapewnienie wyrazistej ścieżki dojścia. Wyścig założy szkoły – Volvo Ocean Race Academies – jako część przyszłego partnerstwa Host Venue, zapewni także podstawy do wprowadzenia żeglarstwa oceanicznego do olimpiad, co może mieć miejsce już od Igrzysk w Tokio w 2020 r.
- Program Leadership Development and Team Performance / Global Team Challenge: organizatorzy ustanowią nowy program rozwijania przywództwa i pracy zespołowej dla przedsiębiorstw, opierając się na wiedzy czerpanej z doświadczeń wyścigu na polu przywództwa i współpracy. W ramach programu odbędzie się „wtórny” wyścig oceaniczny – Global Team Challenge, pomyślany jako możliwość dla sponsorów, by zaoferować swym pracownikom unikatowe doznania sportowe w niemal identycznych warunkach, w jakich rywalizowali zawodowcy. Global Team Challenge będzie przede wszystkim bardzo bezpieczny, choć jego trasa przebiegać będzie częściowo po trasie Volvo Ocean Race z wykorzystaniem aktualnej generacji łodzi Volvo Ocean 65 w wersjach o obniżonych parametrach w proporcjach 3 zawodowych żeglarzy na 8 amatorów. Bazowy pakiet zawarty będzie w komercyjnych ofertach dla sponsorów zespołów, w tym możliwości aktywacyjne wspierające programy rozwojowe HR, rekrutację i pozyskiwanie talentów, a także dodatkowe możliwości B2B oraz medialne.
- Obchody 50. rocznicy: Volvo Ocean Race powstał w roku 1973 jako Whitbread Round the World Race, a w roku 2023 świętować będziemy jego półwiecze. Planowane są specjalne obchody, specjalny wyścig rocznicowy i honorowanie żeglarskich legend, które brały udział w Wyścigu.
Kolejna edycja Volvo Ocean Race startuje 22 października 2017 r. z Alicante i odwiedzi łącznie 12 miast-gospodarzy na 6 kontynentach. Zespoły będą rywalizować łącznie na dystansie 46 000 mil morskich (83 000 km) aż po linię mety w Hadze pod koniec czerwca 2018.
Materiały powiązane