Konstrukcja nadwozia o wyjątkowej sztywności skrętnej
Aktywne zawieszenie poprawia własności jezdne w każdych warunkach
Napęd na obie osie jezdne umożliwia maksymalne wykorzystanie przyczepności kół
Wspomaganie w układzie kierowniczym ze zmienną siłą oraz elektronicznie sterowny hamulec postojowy ułatwiają zadanie kierowcy
Nowe Volvo S80 zostało stworzone z myślą o najwyższej klasy doznaniach podczas jazdy.
Sztywne nadwozie oraz opcjonalnie montowane aktywne zawieszenie przyczyniają się do uzyskania doskonałych własności jezdnych. Zaś w celu zagwarantowania maksymalnej skuteczności przeniesienia napędu oraz możliwości trakcyjnych w każdych warunkach, wersja V8 wyposażona została w napęd na wszystkie koła.
Nie tylko układ napędowy, ale i cały samochód został podporządkowany jednemu celowi: dostarczać wrażeń z jazdy na najwyższym poziomie. Wysoce zaawansowaną technicznie konstrukcję zbudowanego od podstaw nadwozia cechuje nie tylko doskonała charakterystyka deformacji w reakcji na siłę zderzenia, ale również wyjątkowa sztywność skrętna. Ta ostatnia cecha stanowi klucz do doskonałych własnościach jezdnych.
Zawieszenie zostało przekonstruowane pod kątem bardziej stabilnego, przewidywalnego
i podlegającego pełniejszej kontroli zachowania na drodze. Wiele wysiłku włożono w dopracowanie takich szczegółów, jak ustawienie zawieszenia i mocowania silnika, by uzyskać maksimum komfortu.
Aktywne zawieszenie Four-C do wyboru trzy ustawienia
Nowe Volvo S80 w wersji z silnikiem V8 lub z rzędową jednostką sześciocylindrową może być opcjonalnie wyposażone w aktywne zawieszenie Four-C. Jest to rozwiązanie z samoczynną regulacją, w którym szereg czujników nieustannie monitoruje zachowanie się samochodu. W reakcji na aktualne warunki, w ułamku sekundy następuje odpowiednia zmiana tłumienia amortyzatorów.
Zawieszenie Four-C w sposób automatyczny dostosowuje swoją charakterystykę do aktualnej prędkości jazdy. Im wyższa prędkość, tym silniejsze tłumienie. Pozwala to na lepszą kontrolę zachowania samochodu także przy dużych prędkościach. A także ogranicza przechyły nadwozia przy gwałtownym przyspieszaniu i hamowaniu oraz manewrach kierownicą.
Aktywne zawieszenie nadaje nowy wymiar przyjemności prowadzenia samochodu. mówi Silvia Güllsdorf, szef projektu S80 w Volvo Cars. W każdej sytuacji poprawia własności jezdne. Rezultatem jest zarówno większe bezpieczeństwo, jak i większa frajda.
Jest to udoskonalona wersja wcześniejszego rozwiązania, znanego z poprzedniej generacji S80, obecnie oferująca trzy możliwości ustawienia charakterystyki, w miejsce dotychczasowych dwóch.
Ustawienie COMFORT jest odpowiednie do spokojnej jazdy, z łagodnymi i harmonijnymi ruchami nadwozia.
Ustawienie SPORT ogranicza ruchy nadwozia, zapewnia szybszą reakcję samochodu na poruszenia kierownicy i lepszy kontakt kół z podłożem.
Ustawienie ADVANCED minimalizuje ugięcie amortyzatorów, zapewniając maksymalny kontakt kół z nawierzchnią drogi służy do dynamicznej jazdy po szosach o gładkiej nawierzchni.
Natomiast w sytuacji krytycznej ustawienie dokonane przez kierowcę przestaje mieć znaczenie. Układ Four-C w odpowiedni sposób zareaguje, pomagając kierowcy wyjść z opresji poprzez automatyczne ustabilizowanie nadwozia samochodu.
Napęd na wszystkie koła
Wersja V8 nowego S80 wyposażona jest w układ napędowy dla 4 kół, który w wydaniu Volvo określany jest mianem AWD (All Wheel Drive). W układzie tym siła napędowa rozdzielana jest za pośrednictwem elektronicznie sterowanego sprzęgła hydraulicznego pomiędzy przednie i tylne koła samochodu, zapewniając maksymalne własności trakcyjne w każdych warunkach drogowych. Najnowsza wersja układu wzbogacona została o funkcję Instant Traction błyskawicznego przełączania napędu z przednich na tylne koła przy ruszaniu z miejsca na śliskiej lub sypkiej nawierzchni.
Układ AWD został przystosowany do współpracy z nowymi silnikami o dużej mocy.
Progresywne wspomaganie w układzie kierowniczym
Nowe Volvo S80 może być opcjonalnie wyposażone w układ kierowniczym ze wspomaganiem uzależnionym od prędkości jazdy. Siła wspomagania jest większa przy małej prędkości samochodu, co ułatwia manewrowanie na parkingu. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy siła ta stopniowo maleje, by przy odpowiednio dużej prędkości całkowicie zaniknąć.
Możliwość regulacji układu wspomagającego za pośrednictwem pokładowego systemu informacyjno-kontrolnego pozwala dostosować jego działanie do indywidualnych wymogów. Można ustawić jeden z trzech zakresów siły wspomagania.
Elektronicznie sterowany hamulec postojowy
W celu ułatwienia ruszania pod górę, wersje V8 nowego Volvo S80 (a także wszystkie wersje z kierownicą po prawej stronie) wyposażane są w elektroniczne sterowanie hamulca postojowego. Ułatwia ono w istotny sposób zadanie kierowcy, szczególnie w przypadku mechanicznej skrzyni biegów. Jeżeli, na przykład, hamulec ten zostanie uruchomiony podczas postoju na czerwonym świetle, w momencie ruszenia z miejsca zostaje samoczynnie zwolniony.
W wersji S80 bez elektronicznego sterowania hamulec postojowy jest uruchamiany pedałem.
Układ DSTC wyposażeniem standardowym
Układ DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) jest standardowo montowany we wszystkich wersjach nowego Volvo S80. Jest to układ stabilizacji toru jazdy, który w razie potrzeby redukuje moment obrotowy silnika oraz uruchamia z odpowiednią siłą hamulce, pomagając uniknąć bocznego poślizgu kół.
Każde z tych rozwiązań przyczynia się do bardziej bezpiecznej jazdy i większej przyjemności prowadzenia samochodu mówi Silvia Güllsdorf. Połączenie ich w nowym Volvo S80 w taki, a nie inny sposób, przekłada się na wyjątkowe doznania za kierownicą bez względu na warunki drogowe.
Materiały powiązane