Nowy samochód koncepcyjny Volvo Cars – 360c: zmiana postrzegania balansu praca-życie prywatne oraz przyszłości miast
Gdzie byście zamieszkali, gdybyście mogli co dzień podróżować w autonomicznie jeżdżącym, w pełni funkcjonalnym, skomunikowanym internetowo, wygodnym, mobilnym biurze? Gdyby usługa taka była dostarczana na bazie subskrypcji na życzenie? Albo gdyby ta usługa była zapewniana przez jednego pracodawcę, a przez innego nie – dla którego byście pracowali? To tylko kilka z milionów kwestii i scenariuszy, jakie pociąga za sobą nowy samochód koncepcyjny Volvo Cars, 360c, pokazany jako część wizji firmy dotyczącej przyszłości podróżowania autonomicznego, elektrycznego, powiązanego internetowo i bezpiecznego – i które mogłoby pozwolić Volvo Cars na wejście na nowe, rosnące rynki.
Koncepcja ta odzwierciedla potencjał zmiany w fundamentalnej strukturze życia ludzi przez transformację bezproduktywnego lub nudnego czasu związanego z podróżowaniem w użyteczne i przyjemne minuty lub godziny na drodze.
360c bada to, co staje się możliwe, gdy usuwamy człowieka-kierowcę, wykorzystując nową wolność projektowania i odzyskiwania czasu – to wgląd w to, jak technologia jazdy autonomicznej zmieni świat, jakim go znamy. Możliwości zawracają w głowie! – mówi Mårten Levenstam, senior vice president of corporate strategy w Volvo Cars.
W pełni autonomiczne i elektryczne podróżowanie oznacza cały szereg zysków w sensie bezpieczeństwa i ekologii, mniej zanieczyszczeń, mniej korków na drogach – i związane z tym zalety zdrowotne i społeczne dla zamieszkujących centra miast. Otwiera również możliwości powiększenia swobód urbanistycznych i budowlanych, zmniejszenia presji cenowych w budownictwie i bardziej przystępnych cenowo mieszkań.
Mniejsze uzależnienie od odległości od miast to tylko jeden z przykładów wpływu, jaki na życie ludzi ma odsunięcie obciążeń związanych z bezproduktywnym czasem transportu – mówi Mårten Levenstam. – Ruchome biuro 360c sprawia, że ludzie mogą mieszkać w większej odległości od zatłoczonych miast i wykorzystywać swój czas zarówno przyjemniej, jak i efektywniej.
360c bazuje na w pełni autonomicznym, elektrycznym samochodzie bez kierowcy-człowieka. Zmienia on sposób, w jaki ludzie podróżują, jak socjalizują się z przyjaciółmi, rodziną, jak się kontaktują i jak odzyskują czas spędzany w podróży. Samochód koncepcyjny prezentuje cztery potencjalne sposoby wykorzystywania autonomicznych pojazdów – jako sypialnię, mobilne biuro, salonik i przestrzeń rozrywkową – reprezentując atrakcyjną alternatywę podróżowania wobec samolotu, autobusu czy pociągu, z konkurencyjnymi komfortem, udogodnieniami i prywatnością.
Modelem 360c Volvo Cars bada także możliwości rozszerzenia swego modelu biznesowego poza tradycyjny dla wytwórcy samochodów. Przedsiębiorstwo spodziewa się silnego zainteresowania klientów z różnych dziedzin przemysłu.
Jednym z przykładów jest potencjał 360c jako lukratywnego rywala dla krótkodystansowych lotów, wielomiliardowego biznesu linii lotniczych, producentów samolotów i dostawców innych usług. Sypialnia w 360c umożliwia podróżowanie „od drzwi do drzwi” w prywatnej kabinie pierwszej klasy bez niedogodności związanych z kontrolami bezpieczeństwa, kolejkami, hałasem i tłokiem w samolotach.
Traktujemy 360c jako punkt wyjścia do rozmowy, w której pojawi się więcej pomysłów i odpowiedzi w miarę jak się będziemy uczyć z tego programu – mówi Mårten Levenstam. – Ale wierzymy, że w pełni autonomiczna jazda ma potencjał kompletnej zmiany społeczeństwa na wiele sposobów. Będzie mieć ogromny wpływ na sposób podróżowania, sposób projektowania miast i korzystania z infrastruktury. Jesteśmy tylko jednym z udziałowców, więc spodziewamy się i zapraszamy do szerokiej dyskusji w miarę jak społeczeństwo będzie się uczyć maksymalnego wykorzystywania tej rewolucyjnej technologii.
Materiały powiązane