Volvo Cars użyje technologii blockchain do śledzenia źródeł pochodzenia kobaltu używanego do produkcji baterii aut elektrycznych
Volvo Cars to pierwszy producent aut, który sięgnie po technologie blockchain, by identyfikować skąd pochodzi kobalt wykorzystywany do produkcji akumulatorów aut elektrycznych. To oświadczenie zbiega się z premierą pierwszego elektrycznego modelu Volvo XC40 Recharge.
Identyfikowanie źródeł pochodzenia surowców wykorzystywanych do produkcji akumulatorów litowo-jonowych, takich jak kobalt, jest jednym z głównych wyzwań dla producentów samochodów dbających o zrównoważony rozwój. Volvo Cars dokłada wszelkich starań, aby klienci zelektryfikowanych modeli tej marki mieli pewność, że surowce wykorzystane do budowy akumulatorów zostały pozyskane w sposób etyczny i odpowiedzialny.
Technologia Blockchain, czyli jawny, rozproszony łańcuch danych, znacznie zwiększa przejrzystość dostaw surowca, ponieważ informacji o pochodzeniu określonego materiału nie da się tak zmienić, by nie zostało to zauważone.
Volvo Cars zawarło porozumienie ze swoimi dwoma globalnymi dostawcami akumulatorów, CATL z Chin i LG Chem z Korei Południowej oraz wiodącymi światowymi firmami technologii blockchain, aby wprowadzić pełną identyfikację pochodzenia kobaltu. Ten projekt ruszy jeszcze w tym roku.
Firmy Circulor i Oracle dosarczą technologię blockchain do śledzenia łańcucha dostaw firmie CATL. Już są po udanym programie pilotażowym przeprowadzonym latem bieżącego roku. W firmie LG Chem sieć analogiczne rozwiązanie do śledzenia źródeł surowców wdrożą specjaliści RCS Global i IBM.
Zawsze
byliśmy zaangażowani w etyczny łańcuch dostaw naszych surowców –
powiedziała Martina Buchhauser, szefowa zakupów w Volvo Cars. Dzięki
technologii blockchain możemy zrobić kolejny krok w kierunku zapewnienia pełnej
identyfikacji surowców w naszym łańcuchu dostaw i minimalizacji wszelkich
powiązanych zagrożeń, w ścisłej współpracy z naszymi dostawcami.
Blockchain to cyfrowa rozproszona baza danych
zawierająca listę rekordów powiązanych ze sobą za pomocą algorytmu
kryptografii. W ramach łańcuchów dostaw technologia tworzy zapisy transakcji,
których nie można zmienić, a jednocześnie narzuca wspólny zestaw reguł
dotyczących rejestrowania tych danych. Umożliwia to uczestnikom niezależną
weryfikację i audyt transakcji.
W tym konkretnym przypadku dane rejestrowane i przechowywane w technologii blockchain obejmują pochodzenie kobaltu, jego wagę i masę. Archiwizowane i jawne są także informacje potwierdzające, że jego dostawcy działają zgodnie z wytycznymi OECD dotyczącymi łańcucha dostaw *. Takie podejście pomaga budować zaufanie między uczestnikami w łańcuchu dostaw.
Volvo Cars wprowadziło w zeszłym miesiącu XC40 Recharge, pierwszy z całej serii w pełni elektrycznych samochodów z gamy Recharge. Firma zakłada, że do 2025 r. połowę jej globalnej sprzedaży będą stanowić „elektryki”, a drugą połowę – hybrydy.
W ubiegłym miesiącu Volvo Cars wprowadziło również
ambitny plan klimatyczny, który obejmuje radykalne ograniczenie emisji
dwutlenku węgla o 40 % na każdy pojazd do 2025 r. Firma zadeklarowała także
zaangażowanie w etyczne prowadzenie działalności w całym łańcuchu działalności
i łańcucha dostaw.
CATL i LG Chem to renomowani producenci
akumulatorów, posiadający zarówno długą, jak i udaną historię dostarczania
akumulatorów litowo-jonowych najważniejszym podmiotom światowego przemysłu
motoryzacyjnego. Spełniają surowe wytyczne Volvo Cars w zakresie
odpowiedzialnych łańcuchów dostaw, redukcji emisji dwutlenku węgla.
Umowy między Volvo Cars, CATL i LG Chem obejmują
dostawy akumulatorów w nadchodzącym dziesięcioleciu do modeli Volvo nowej
generacji, w tym XC40 Recharge, a także do aut marki Polestar.
• Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przedstawia szczegółowe zalecenia, aby pomóc firmom w przestrzeganiu praw człowieka i unikaniu konfliktów poprzez podejmowanie decyzji i praktyk dotyczących zakupu minerałów. Wytyczne OECD dotyczące należytej staranności dotyczące odpowiedzialnych łańcuchów dostaw minerałów z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka mają zasięg globalny i mają zastosowanie do wszystkich łańcuchów dostaw minerałów.
Grupa Volvo Cars w
2018 roku
W roku obrotowym 2018 firma Volvo Car Group odnotowała zysk operacyjny w
wysokości 14, 19 mld SEK (14, 06 mld SEK w 2017 r.) Przychody w tym okresie
wyniosły 252,6 mld SEK (208.6 mld SEK). W całym roku 2018 globalna sprzedaż
osiągnęła rekordową liczbę 642 253 aut (2017: 571 577), co stanowi
wzrost o 12,4% w porównaniu z rokiem 2017. Te wyniki to owoc całościowej
transformacji firmy Volvo Cars dokonanej w ciągu ostatnich lat. Efekty tych
zmian otwierają firmie perspektywę kolejnych wzrostów.
O Volvo Car Group
Początki firmy Volvo Cars sięgają 1927 roku. Dziś jest jedną z najbardziej
znanych i szanowanych marek samochodów segmentu premium na świecie ze sprzedażą
642 253 aut w 2018 roku realizowaną w niemal stu krajach. Od 2010 r. Volvo Cars jest własnością Zhejiang
Geely Holding of China.
W 2018 r. firma Volvo Cars zatrudniała około 43 000 pracowników pełnoetatowych.
Siedziba główna Volvo Cars, dział badawczo-rozwojowy, marketing i administracja
znajdują się w Göteborgu w Szwecji. Główne zakłady produkcyjne samochodów firmy
znajdują się w Gothenburgu (Szwecja), Gandawie (Belgia), Południowej Karolinie (USA),
Chengdu i Daqing (Chiny), natomiast silniki są produkowane w Skövde (Szwecja) i
Zhangjiakou (Chiny), a elementy nadwozia w Olofström (Szwecja).
Firma Volvo Cars w ramach idei Freedom to move dąży do zapewnienia klientom
swobody przemieszczania się z bezpieczny, wygodny i spersonalizowany sposób,
przy jak najmniejszym obciążeniu środowiska naturalnego. W ramach tego celu
firma wyznaczyła sobie określone cele biznesowe. W połowie następnej dekady
połowę światowej sprzedaży Volvo Cars mają stanowić samochody w pełni
elektryczne. Także połowa aut do tego czasu ma być oferowana klientom w ramach
abonamentu, a jedna trzecia aut ma być wyposażona w funkcję jazdy
autonomicznej.
O firmie Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL)
Firma CATL jest światowym liderem projektowania i produkcji
akumulatorów litowo-jonowych do zasilania i magazynowania energii. Firma ta
zajmuje się badaniami i rozwojem, produkcją i sprzedażą systemów
akumulatorowych do pojazdów elektrycznych i systemów magazynowania energii . W
2018 r. pojemność wszystkich sprzedanych przez nią akumulatorów i innych
systemów magazynowania energii osiągnęła poziom 21,31 GWh. Tym samym jest ona
światowym liderem w tym zakresie. (według danych SNE Research).
CATL z siedzibą w Ningde w Chinach zatrudnia 24 000 osób na całym świecie. Ma
swoje filie w Pekinie, Liyang (prowincja Jiangsu), Szanghaju i Xining
(prowincja Qinghai), a także w Monachium (Niemcy), Paryżu (Francja), Jokohamie
( Japonia), Detroit (USA) i Vancouver (Kanada). Firma jest właścicielem i
operatorem zakładów produkcji baterii w prowincjach Fujian, Jiangsu i Qinghai.
Buduje także swój pierwszy europejski zakład w Erfurcie w Niemczech. W czerwcu
2018 roku firma weszła na giełdę w Shenzhen z kodem akcji 300750.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://www.catlbattery.com
O firmie LG Chem
LG Chem, Ltd. to największa firma chemiczna w Korei działająca w branży
petrochemicznej, obszarze zaawansowanych materiałów i rozwiązań energetycznych.
Firma została założona w 1947 roku i obecnie zatrudnia ponad 34 000 pracowników
na całym świecie. Przemysł chemiczny wytwarza szeroką gamę produktów, od
produktów petrochemicznych po tworzywa sztuczne. Działalność chemiczna dotyczy
także zaawansowanych technologicznie obszarów, takich jak materiały elektroniczne
i akumulatory litowo-jonowe.
Dzięki ponad 20-letniemu doświadczeniu firma LG Chem stała się jednym z
najważniejszych na świecie producentów akumulatorów litowo-jonowych. Firma jest
głównym globalnym dostawcą baterii litowych dla przemysłu telefonii komórkowej
i pojazdów hybrydowych, elektrycznych oraz systemów magazynowania energii
(ESS).
Więcej informacji na temat LG Chem można znaleźć na stronie: http://www.lgchem.com/global/main
O
RCS Global Group
RCS Global Group, założona w 2008 roku, jest
światowym liderem w zakresie odpowiedzialnego audytu i doradztwa w zakresie
pozyskiwania zasobów. Wdrażając rozwiązania oparte na technologii, RCS Global
umożliwia przemysłowi stosowanie odpowiedzialnych praktyk biznesowych i ciągłe
doskonalenie na każdym poziomie łańcucha dostaw zasobów naturalnych, ze
specjalizacją w surowcach wysokiego ryzyka i metalach wykorzystywanych do
produkcji akumulatorów.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.rcsglobal.com
Informacje o Responsible Sourcing Blockchain
Network (RSBN)
Zbudowana na platformie IBM Blockchain, wpierana przez RCS Global Group i
obsługiwana przez Hyperledger Fabric Linux Foundation, platforma blockchain
RSBN została zaprojektowana z myślą o wykorzystaniu w różnych branżach.
Korzystają z niej m.in. Ford, Volkswagen Group, Volvo Cars, LG Chem, Huayou
Cobalt i inni. Zapewniając pełną identyfikację i weryfikację surowców i
związanych z nimi odpowiedzialnych praktyk, to narzędzie umożliwia śledzenie
źródeł surowców na całym etapie zaopatrzenia: od kopalni, aż do sprzedaży
klientowi końcowemu.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: IBM
lub RCS Global: https://www.rcsglobal.com/blockchain-traceability/
O Circulor
Circulor to firma technologiczna założona w 2017
roku, wykorzystująca technologię blockchain, sztuczną inteligencję i inne
technologie do śledzenia towarów w łańcuchach dostaw, aby umożliwić
odpowiedzialne pozyskiwanie surowców i weryfikację recyklingu.
Więcej informacji na jej temat można znaleźć na
stronie: www.circulor.com
O Oracle
Oracle Cloud oferuje szeroką gamę programów i
aplikacji do sprzedaży, usług, marketingu, zasobów ludzkich, finansów, łańcucha
dostaw i produkcji, a także wysoce zautomatyzowaną i bezpieczną infrastrukturę
2. generacji z autonomiczną bazą danych Oracle. Więcej informacji o Oracle
(NYSE: ORCL), znajduje się na stronie: www.oracle.com
Materiały powiązane