Historyczny awans Polaka: Arkadiusz Nowiński obejmuje całość procesów biznesowych w regionie EMEA i zostaje Senior Vice Presidentem Volvo Cars
Arkadiusz Nowiński będzie nowym szefem regionu EMEA Volvo Cars. Ten region obejmuje 66 krajów i odpowiada za ponad połowę sprzedaży globalnej naszej firmy. Na nowym stanowisku zastąpi Björna Annwalla, który został nowym CFO Volvo Cars. To historyczny awans i najwyższe stanowisko Polaka zajmowane w międzynarodowych strukturach producentów aut, biorąc pod uwagę także inne marki. Arkadiusz Nowiński będzie raportował do Lexa Kerssemakersa odpowiedzialnego za wszystkie operacje komercyjne na świecie.
Od szefa produktu do szefa całego obszaru
W lipcu 2019 roku Arkadiusz Nowiński został awansowany na stanowisko szefa produktu regionu EMEA Volvo Cars. Do jego zadań należało między innymi szybkie zelektryfikowanie oferty i spełnienie limitów emisji CO2. Bez rozwoju gamy Volvo Recharge, która obejmuje modele PHEV i BEV, Volvo Cars byłoby narażone na spadek sprzedaży i płacenie potężnych kar za przekroczenie emisji. Tymczasem firma spełniła wszystkie wymagane cele emisyjne, a nadwyżkę sprzedała innym markom samochodowym. Sprzedaż zeletryfikowanych aut w Europie osiągnęła w 2020 roku poziom około 30%, a w marcu bieżącego roku wyniosła aż 39%.To osiągnięcie jest tym istotniejsze, że region EMEA odpowiada za ponad połowę sprzedaży Volvo Cars, ale jednocześnie obejmuje aż 66 krajów o różnych uwarunkowaniach ekonomicznych i prawnych. Dodatkowo sprzedaż samochodów w Europie jest obwarowana licznymi restrykcjami ekologicznymi i ograniczeniami emisji dwutlenku węgla. Nasza marka jest przykładem zakończonej sukcesem transformacji ekologicznej i biznesowej. Arkadiusz Nowiński odegrał w tym procesie istotną rolę.
Historia kierowania Volvo Car Poland
Arkadiusz Nowiński przejął ster Volvo Auto Polska, dziś Volvo Car Poland, w drugiej połowie 2008 roku. W tamtym okresie firma sprzedała w naszym kraju 4400 aut rocznie, a jej udział w rynku wynosił 1,2% (2020: 2,6%). Z dzisiejszej perspektywy był to okres wręcz prehistoryczny. Nikomu wówczas nie śniło się, że przyszłość wcale nie będzie należeć do turbodiesli, lecz do hybryd ładowanych z gniazdka i aut elektrycznych. Volvo Cars wprowadzało na rynek dopiero swojego drugiego SUV-a (XC60 pierwszej generacji), a jej ówczesny właściciel Ford odczuwał mocno skutki kryzysu ekonomicznego, który rozpoczął się w Stanach Zjednoczonych po załamaniu rynku nieruchomości, w szczególności kredytów sub-prime. W ciągu tych kilkunastu lat firma Volvo Cars zmieniła właściciela, całkowicie odnowiła gamę modelową, a sprzedaż aut Volvo na świecie urosła dwukrotnie. Tymczasem sprzedaż Volvo Car Poland urosła niemal trzykrotnie, wyprzedzając dynamikę wzrostu całego rynku. Polski oddział dokonał modernizacji obiektów dealerskich, kilkukrotnie zwiększył wpływy z usług serwisowych i sprzedaży części i akcesoriów oraz osiągnął jedne z najlepszych na świecie wyników sprzedaży aut używanych. Od 2009 roku model XC60 jest najchętniej wybieranym modelem segmentu premium w Polsce i dotyczy to łącznej dwóch generacji tego auta. Model XC40 zdobył pozycję lidera w kategorii mniejszych SUV-ów premium. Polski oddział odnotował też doskonały wynik sprzedaży w ubiegłym roku, gdy polski rynek aut osobowych załamał się i skurczył o jedną piątą. Volvo Car Poland osiągnęło wówczas wynik niemal identyczny do rekordowego 2019 roku (-0,45%).
Praca na stanowisku Volvo Car Poland była najważniejszym etapem mojej kariery. W ciągu niemal 13 lat dokonaliśmy niemal potrojenia naszej sprzedaży i ogromnego umocnienia Volvo jako nowoczesnej i pożądanej marki premium. Każdy obszar naszego biznesu urósł kilkukrotnie: sprzedaż aut nowych, używanych, części, usług serwisowych i finansowych. Nasze salony są teraz nowoczesne, a doskonałe uporządkowanie procesów biznesowych pozwoliło stawić nam czoła pandemii i utrzymać sprzedaż na rekordowym poziomie. Wielokrotnie szybko adaptowaliśmy się do zmieniającej rzeczywistości. Mamy dochodową sieć, zmotywowanych pracowników i rzeszę lojalnych klientów. Zawdzięczamy to naszemu zespołowi i sieci dealerskiej. Przez wiele lat praca tych ludzi była dla mnie ogromnym wsparciem i źródłem wiedzy, którą teraz podzielę się z moim zespołem w centrali – powiedział Arkadiusz Nowiński – dotychczasowy prezes Volvo Car Poland i nowy szef regionu EMEA w randze Senior Vice President Volvo Cars.
Materiały powiązane