Nowe systemy bezpieczeństwa Volvo Cars pozwalające uniknąć kolizji z udziałem samochodów i pieszych
W najbliższym czasie Volvo Car Corporation zaprezentuje nowe systemy bezpieczeństwa czynnego wspomagających kierowców w trudnych sytuacji. Wszystkie zostaną wprowadzone na rynek w przeciągu najbliższych lat.
Wkrótce premiera
Pierwszy z nich (Collision Warning with Auto Brake – CWAB) to system ostrzegający kierowcę przed kolizjami, hamujący automatycznie w razie zbliżającej się kolizji ze znajdującym się z przodu pojazdem, zarówno nieruchomym jak i poruszającym się. Układ wprowadzony zostanie w samochodach Volvo V70, XC70 oraz S80 pod koniec 2007 roku.
Bezpieczni piesi
Kolejny system, nad którym obecnie intensywnie pracuje firma Volvo to układ automatycznego hamowania przed kolizją z pieszym. System “dostrzega” ludzi i hamuje automatycznie przypadku gdy pieszy nagle stanie na drodze pojazdu. Podobnie jak nowo wprowadzony system CWAB, system ten wykrywać będzie pieszych wykorzystując radar (wyposażony w nową funkcję szerokokątnego obszaru przeszukiwania pozwalającą na wykrywanie pieszych) i kamerę.
Kiedy samochód zbliży się do pieszego, na ekranie wyświetlanym na szybie kierowcy zapali się czerwona lampka i zabrzmi ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. Dzięki temu kierowca będzie mógł w porę zareagować i – w większości wypadków – uniknąć kolizji.
Jeśli ryzyko kolizji jest większe, włącza się system hamowania awaryjnego. Zmniejszono w nim odległość pomiędzy płytkami ciernymi hamulca, a jego tarczą, co daje krótszy czas reakcji systemu. Zwiększono również ciśnienie hydrauliczne w układzie hamowania pojazdu, co sprawia, że układ hamuje skutecznie nawet kiedy kierowca nie naciska na pedał hamulca z maksymalną siłą . Jeśli kierowca nadal nie zatrzyma pojazdu, a system uzna, że kolizja jest pewna, hamulce włączą się automatycznie.
Układ hamowania automatycznego został zaprojektowany z myślą o maksymalnej redukcji prędkości w jak najkrótszym czasie. Pozwala to ograniczyć ryzyko zranienia pieszego, jeśli kolizji nie można uniknąć pomimo hamowania. Układ automatycznego hamowania jest w stanie zredukować prędkość samochodu nawet o około 25 km/h.
„Statystyki wypadków pokazują, że ryzyko śmierci pasażera rośnie gwałtownie, kiedy samochód ulega kolizji przy prędkościach większych niż 30 km/h. Dlatego też tak ważne jest maksymalne ograniczenie prędkości auta przed kolizją, choć ideałem byłoby oczywiście, gdyby wypadku udało się uniknąć całkowicie” – mówi Jonas Ekmark.
Aby uniknąć hamowania automatycznego wtedy, gdy sytuacja na drodze jest pod kontrolą kierowcy, system opracowany przez Volvo Cars jest zaprogramowany tak, że hamowanie automatyczne włącza się wyłącznie wtedy, gdy nie ma możliwości uniknięcia kolizji. Może oznaczać to, że niektórych zderzeń nie da się uniknąć, nawet jeśli kierowca maksymalnie dociśnie pedał hamulca. Nadal jednak istotne jest, aby maksymalnie zredukować prędkość uderzeniową pojazdu. Dlatego też system wyposażony jest w układ alarmowy – czerwoną lampkę i sygnał dźwiękowy – które ułatwiają uniknięcie kolizji przed aktywacją układu hamowania automatycznego.
Unikanie kolizji czołowych dzięki układowi kierowania automatycznego
Kolejnym z systemów jest Układ Unikania Kolizji z Kierowaniem Automatycznym (ang. Collision Avoidance by Auto Steering) – nowa wersja systemu ostrzegania przed zmianą pasa ruchu (układ Lane Departure Warning, który ma zostać wprowadzony w modelach Volvo V70, Volvo XC70 oraz Volvo S80 pod koniec 2007 roku). System Lane Departure Warning wykorzystuje kamerę do monitorowania położenia samochodu pomiędzy pasami. Jeśli samochód przekroczy pas bez włączenia kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego.
Układ Unikania Kolizji z Kierowaniem Automatycznym jest jeszcze bardziej zaawansowany. Pozwala zapobiec czołowemu zderzeniu spowodowanemu chwilową utratą koncentracji kierowcy dzięki jednoczesnego wykorzystaniu kamery i radaru, monitorujących położenie samochodu oraz ruchu na drodze.
Jeśli samochód wjedzie na niewłaściwy pas, a system ustali, że zbliżający się z naprzeciwka samochód znajduje się na kursie kolizyjnym, zawraca on samochód na właściwy pas. Układ Unikania Kolizji z Kierowaniem Automatycznym jest ciągle opracowywany z powodu wysokich wymagań co do niezawodności systemu. Eksperci z Volvo Car Corporation sprawdzają stopień koniecznej interwencji w kierowanie pojazdu oraz precyzyjny przedział prędkości, w którym może funkcjonować system.
Mniej wypadków dzięki łączności pomiędzy samochodami
Samochody utrzymujące stałą łączność z otaczającym je ruchem ulicznym, przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa kierowców i zmniejszenia liczby wypadków. Aby umożliwić łączność między pojazdami, konieczne jest stworzenie standardowego „języka”, za pomocą którego samochody mogłyby porozumiewać się ze sobą, bez względu na markę danego auta. Obecnie prowadzone są międzynarodowe prace nad kilkoma projektami mającymi na celu stworzenie takiego programu.
Firma Ford Motor Company, we współpracy z innymi producentami samochodów, uczestniczy w amerykańskim projekcie CAMP (Collision Avoidance Metric Partnership) oraz projekcie PReVENT, finansowanym ze środków Komisji Europejskiej. Rolą Volvo Car Corporation w powyższych projektach jest ocena potencjału łączności między samochodami, dzięki której możliwe będą następujące funkcje wymiany informacji:
1) Uzyskiwanie informacji o sytuacji na drodze np. o śliskiej nawierzchni.
2) Wczesne ostrzeganie o korkach.
3) Informacja o zbliżającej się kolizji.
4) Potencjalna możliwość jazdy „w konwoju”, w którym łączność między pojazdami pozwoliłaby im jechać bardzo blisko siebie na autostradzie w celu zapewnienia odpowiedniego przepływu samochodów oraz redukcji zużycia paliwa.
Obecnie Volvo posiada kilka pojazdów testowych, opracowanych w ramach projektu CAMP, które są w stanie komunikować się ze sobą. Kierowca może na przykład otrzymać informacje o tym, że inny samochód napotkał na przeszkodę i musiał gwałtownie zahamować, co daje kierowcy czas potrzebny na odpowiednie wyhamowanie auta.
„Dzięki wprowadzeniu łączności między pojazdami, a także pomiędzy pojazdami a otaczającym je ruchem ulicznym, można będzie uniknąć wielu wypadków. Największymi trudnościami są tutaj opracowanie standardowego „języka” oraz zidentyfikowanie tych zastosowań, które są obecnie najpotrzebniejsze i które będą najskuteczniejsze” – mówi Jonas Ekmark.
Materiały powiązane