Dzięki nowemu modelowi XC60 zaprezentowanemu po raz pierwszy na Targach Motoryzacyjnych w Genewie firma Volvo Cars wkracza w najszybciej obecnie rosnący segment rynku motoryzacyjnego – średniej wielkości SUVów.
Producenci odpowiadają na rosnące zainteresowanie samochodami sportowo-użytkowymi, dzięki czemu klienci w ciągu kilku najbliższych lat będą mogli wybierać spośród co najmniej 10 modeli. Szacuje się, że sprzedaż w tym segmencie zwiększy się do 2009 r. o 75 procent, do poziomu 443.000 pojazdów>
„Żeby odnieść sukces przy takiej konkurencji, trzeba stworzyć samochód, który wyróżni się na jej tle. Wierzę, że takie jest właśnie XC60. Jego atrakcyjność jest zasługą syntezy odważnej, sportowej stylizacji, stylowego wnętrza, niebanalnych rozwiązań takich jak panoramiczny dach i szeregu inteligentnych systemów bezpieczeństwa pomagających kierowcy unikać wypadków” – wyjaśnia Fredrik Arp.
Sześciocylindrowe turbo i dwa turbodiesle
Nowy XC60 będzie początkowo dostępny z turbodoładowanym silnikiem benzynowym T6 o mocy 285 KM oraz z dwoma pięciocylindrowymi silnikami diesla z turbodoładowaniem: D5 o mocy odpowiednio 185 i 163 KM. Standardem we wszystkich wersjach jest napęd na wszystkie koła z układem Instant Traction.
W 2009 r. ofertę wzbogacimy o przednionapędową wersję napędzaną przez silnik diesla (o pojemności 2,4 L i mocy 163 KM), zgodny z normami Euro 5 i charakteryzujący się emisją CO2 na poziomie około 170 g/km” – ujawnił Fredrik Arp>
Samochód jest mniejszy od pozostałych modeli XC – o 20 cm krótszy od XC70 i niższy niż XC90. Zastosowano w nim sportowe, agresywnie zestrojone zawieszenie, nie tracąc jednak nic z oferowanego użytkownikom jazdy komfortu.
XC60 to najbezpieczniejsze Volvo w historii firmy
Podczas pracy nad XC60 priorytetem dla Volvo Cars było stworzenie najbezpieczniejszego Volvo w historii firmy. Dlatego model ten jest wyposażony w szereg współpracujących ze sobą układów bezpieczeństwa.
City Safety w standardowym wyposażeniu Volvo XC60
Już w standardowej wersji oferowany jest jeden z najnowocześniejszych na rynku systemów bezpieczeństwa czynnego – City Safety, który może pomóc kierowcom w uniknięciu lub ograniczeniu skutków kolizji przy niskich prędkościach, które są typowe w ruchu miejskim lub w korkach. Jeżeli istnieje ryzyko, że samochód najedzie na pojazd znajdujący się przed nim, a kierowca nie reaguje, wówczas rozpocznie się automatyczne hamowanie.Jak deklaruje Fredrik Arp, firma Volvo Cars jest pierwszym na świecie producentem oferującym taki mechanizm w standardzie.
„Samochód ten wykorzystuje całą naszą zgromadzoną przez lata wiedzę o bezpieczeństwie i związane z tym technologie, zarówno w zakresie zapobiegania wypadkom, jak i ochrony wszystkich uczestników ewentualnej kolizji” – powiedział Fredrik Arp.
Więcej informacji na temat systemu https://media.poznajvolvo.pl/notatka_68872.html
Jeszcze większe bezpieczeństwo w przypadku kolizji
W celu dalszej poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia ryzyka obrażeń czujnik laserowy współpracuje z innymi technologiami pokładowymi i steruje działaniem poduszek powietrznych oraz pasów bezpieczeństwa. Technologia ta znana jest jako PRS (Pre-Prepared Restraints) i zostaje wprowadzona razem z nowym Volvo XC60. W przypadku kolizji moduł sterowania bezpieczeństwem biernym kontroluje uruchamianie poszczególnych systemów ochronnych. Korzystając z dodatkowych informacji dostarczonych przez czujnik laserowy, moduł sterujący odpowiednio dopasowuje działanie pasów bezpieczeństwa o regulowanej sile naciągu, dopasowując go do siły kolizji. Dzięki temu można jeszcze lepiej wykorzystać mechanizm zmniejszający siłę nacisku pasów bezpieczeństwa, co pozwala zminimalizować ewentualne obrażenia.
Mechanizm PRS jest aktywny przy wszystkich prędkościach, czym różni się od funkcji City Safety, która działa tylko do 30 km/h. PRS jest aktywowany za pomocą urządzenia pirotechnicznego znajdującego się w regulowanym ograniczniku napinacza pasów bezpieczeństwa. Oznacza to, że układ City Safety może zadziałać bez uruchamiania mechanizmu PRS, jeżeli siła kolizji jest mniejsza od wartości wyzwalającej działanie PRS.
W nowym XC60 dostępna będą dwa nowe układy stabilizujące pojazd w sytuacjach krytycznych.
Udoskonalony system DSTC
Układ kontroli stabilności dynamicznej i kontroli trakcji (ang. Dynamic Stability and Traction Control) został w nowym Volvo XC60 ulepszony, dzięki czemu zapewnia jeszcze wyższą stabilność pojazdu. DSTC rejestruje odchylenia między kierunkiem jazdy zamierzonym przez kierowcę a faktycznym kierunkiem przemieszczania się pojazdu. W swojej ulepszonej wersji funkcja DSTC rejestruje także tempo kołysania się pojazdu, co pozwala wykrywać wolno narastające poślizgi. Sytuacja taka może wydarzyć się wówczas, gdy kierowca np. zwolni pedał gazu i jednocześnie skręci, np. nieco zbyt póno decydując się na zjechanie z autostrady. Mierząc tempo przechyłów, układ DSTC może wprowadzić korektę do toru jazdy wcześniej i bardziej precyzyjnie. Efekt ten jest wyranie zauważalny podczas dynamicznej jazdy, gdy samochód narażony jest na działanie znacznych sił poprzecznych.
Nowy układ TSA (ang Trailer Stability Assist) oferuje lepszą kontrolę podczas holowania przyczepy
Celem nowego układu TSA jest osłabienie tendencji do wahań, które czasami występują podczas holowania przyczepy. Istnieje ryzyko, że w niektórych okolicznościach samochód pełniący rolę ciągnika zacznie odbijać na lewo i prawo, a kierowca w takiej sytuacji może mieć problemy z odzyskaniem nad nim kontroli. TSA współpracuje z ulepszonym układem DSTC, stabilizując samochód dzięki przyhamowaniu jednego lub więcej kół przy jednoczesnym zmniejszeniu momentu obrotowego silnika. System TSA jest opcjonalnym, aktywnym mechanizmem bezpieczeństwa, oferowanym razem z hakiem holowniczym.
Alcoquard – urządzenie badające trzewość kierowcy dostępne w nowym Volvo XC60
Firma Volvo Cars jest pierwszym na świecie producentem samochodów, który wprowadza „Alcoguard” – innowacyjne urządzenie badające trzewość kierowcy w pełni zintegrowane z samochodem. Wykorzystuje ono nowoczesną technologię ogniwa paliwowego, dzięki czemu jest jednocześnie niezawodne i wygodne dla użytkownika.
Przed uruchomieniem samochodu kierowca musi dmuchnąć w bezprzewodowy, ręczny aparat. Jest on wielkości małego pilota i jest przechowywany oraz ładowany w schowku za konsolą środkową. Powietrze wydychane przez kierowcę jest analizowane, a wynik przekazywany jest drogą radiową do elektronicznego układu sterowania samochodu. Jeśli poziom alkoholu we krwi kierowcy przekroczy 0,2 mg/l, nie będzie można uruchomić silnika. Dzięki nowoczesnym czujnikom nie ma możliwości użycia zewnętrznych ródeł powietrza, np. pompy, aby oszukać system.
Rezultaty testu alkomatem są wyświetlane za pomocą trzech diod znajdujących się na urządzeniu ręcznym.
Więcej informacji na temat urządzenia https://media.poznajvolvo.pl/notatka_84457.html
Grupa docelowa modelu
Samochód ten skierowany jest do osób zorientowanych na modne, lifestylowe produkty, mających wysokie wymagania odnośnie jakości, wzornictwa, wybierających silne marki i otwartych na najnowsze technologie.
„Volvo XC60 ma sportowy i ekscytujący charakter, ale jest jednocześnie funkcjonalny” – wyjaśnił Fredrik Arp – „Wprowadzając XC60, Volvo poszerzy ofertę o samochód, który przyciągnie więcej klientów prowadzących aktywny, miejski styl życia”
Rynki : Europa i Ameryka Północna
Docelowa sprzedaż modelu XC60 ma wynieść ponad 50 tys. sztuk rocznie. Rozkład pomiędzy Europą a Ameryką Północną jest niespotykanie jednolity: na każdy z tych rynków trafić ma około 40 procent produkcji. Pozostałe 20 procent przeznaczone jest dla reszty świata.Pięć największych rynków w szczytowym 2010 r. stanowić będą USA, Niemcy, Wielka Brytania, Rosja i Chiny.
Volvo XC60 będzie zjeżdżać z taśm produkcyjnych zakładów Volvo Cars w Ghent w Belgii. Sprzedaż samochodu rozpocznie się w Europie w drugiej połowie 2008 r., a w Ameryce Północnej na początku 2009 r.
Materiały powiązane