2007 rok był najbardziej udanym w historii działalności firmy Volvo w Polsce. Firma sprzedała 3567 samochodów osiągając tym samym 34% wzrost w stosunku do 2006 roku. Pozycja Volvo w segmencie Premium umocniła się. Samochody Volvo są jednymi z najchętniej kupowanych aut prestiżowych w Polsce. Według danych opublikowanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Volvo zajmuje II miejsce w segmencie Premium. Również udział firmy w całym rynku zwiększył się i obecnie wynosi 1,22%.
Najmniejsza limuzyna S40 najchętniej kupowanym Volvo 2007 roku
Volvo S40 jest sukcesem sprzedażowym marki w Polsce w 2007 roku. Limuzyna ta od lat zajmuje czołowe miejsce w statystykach sprzedaży. W 2007 roku model ten przeszedł face lifting. Zmiany znalazły uznanie zarówno wśród klientów indywidualnych jak i flotowych, dzięki czemu Volvo może poszczycić się wzrostem sprzedaży tego modelu.
Bardzo wysoki wzrost sprzedaży odnotowały również XC70 (66% wzrostu w stosunku do 2006 roku), kombi V70 (51% wzrostu w stosunku do 2006 roku) oraz topowa limuzyna Volvo S80 (aż 57% wzrostu w stosunku do 2006 roku). Dużym sukcesem jest bardzo pozytywne przyjęcie przez klientów najmniejszego hatchbacka Volvo – C30. Trzykrotnie przekroczone zostały plany sprzedażowe.
Volvo ulubionym importerem
Sukcesem sprzedażowym towarzyszyły bardzo pozytywne oceny realizowanych przez Volvo działań. We wrześniu i padzierniku, z inicjatywy Polskiej Izby Motoryzacyjnej, przeprowadzone zostały przez Ernst & Young i PIM Consulting „Badania satysfakcji dealerów samochodowych 2007”. Przyniosły one niezwykle satysfakcjonujące dla Volvo wyniki. Spośród 25 marek biorących udział w badaniu najwyższa zbiorcza ocena satysfakcji dealerów przypadła w udziale firmie Volvo Auto Polska. Z wynikiem 4,05 producent ten został sklasyfikowany na pierwszym miejscu i jako jedyna badana firma uzyskał wynik powyżej 4 (w 5-stopniowej skali) ogólnego poziomu współpracy. Obszary współpracy oceniane przez dealerów i poddane analizie w badaniu to:
- sprzedawane przez markę samochody (w tym jakość produktu, jego niezawodność i dostępność)
- realizowana przez importera polityka sprzedaży oraz współpracy z dealerami (charakter umowy dealerskiej, przyjęte strategie rynkowe, stosunek do prowadzenia działalności biznesowej)
- importer jako firma działająca w Polsce i zorientowana na potrzeby naszego rynku.
Premiery 2007 roku
W ubiegłym roku Volvo zaprezentowało swoim klientom 2 nowe modele – flagowy samochód Volvo – kombi V70 oraz wyposażone w niezwykle zaawansowane systemy bezpieczeństwa Cross Country XC70. Dwa kolejne modele S40 i V50 poddane zostały w ubiegłym roku liftingowi. Wszystkie premiery spotkały się z dużym zainteresowaniem klientów i mediów, stając się pożądanymi i docenianymi samochodami w swoich klasach. W 2007 roku zaprezentowany został również samochód koncepcyjny XC60. W tym roku na rynku polskim pojawi się jego wersja seryjna, dzięki której Volvo zaistnieje w perspektywicznym motoryzacyjnym segmencie średniej wielkości SUVów.
Volvo zwiększa bezpieczeństwo
Wyróżnikiem Volvo na tle konkurencji jest oferowane przez samochody tej marki bezpieczeństwo, Volvo od lat bada zagrożenia czyhające na kierowców, przyczyny wypadków drogowych, zachowania kierowców i czynniki, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Rok 2007 był niezwykle ważnym czasem w tym kontekście. Volvo Car Corporation przedstawiło w nim wyniki badań nad bezpieczeństwem dzieci kobiet w ciąży prowadzących pojazdy oraz ich najmłodszych pasażerów. Efektem badań jest bezwzględne zalecenie szwedzkiej marki – dzieci do 4 roku życia powinny jedzić tyłem do kierunku jazdy, kobiety w ciąży zawsze powinny zapinać pasy bezpieczeństwa.
W 2007 roku VCC zaprezentowało wyniki prac nad wprowadzeniem nowych systemów bezpieczeństwa czynnego. Przedstawiony został m.in. Collision Warning with Auto Brake – CWAB – system ostrzegający kierowcę przed kolizjami i hamujący automatycznie w razie zbliżającej się kolizji ze znajdującym się z przodu pojazdem, zarówno nieruchomym jak i poruszającym się. Kolejny układ bezpieczeństwa, nad którym obecnie pracuje Volvo to system automatycznego hamowania przed kolizją z pieszym. Dzięki wykorzystaniu radaru i kamery, system ten “dostrzega” ludzi i hamuje automatycznie w przypadku, gdy pieszy nagle stanie na drodze pojazdu. Układ hamowania automatycznego został zaprojektowany z myślą o maksymalnej redukcji prędkości w jak najkrótszym czasie. Swoją premierę w najbliższym czasie będzie miał także Układ Unikania Kolizji z Kierowaniem Automatycznym (ang. Collision Avoidance by Auto Steering) – nowa wersja systemu ostrzegania przed zmianą pasa ruchu (układ Lane Departure Warning). Ten jeszcze bardziej zaawansowany układ pozwala zapobiec czołowemu zderzeniu spowodowanemu chwilową utratą koncentracji kierowcy, dzięki jednoczesnemu wykorzystaniu kamery i radaru, monitorujących położenie samochodu oraz ruch na drodze.Ponadto Volvo Car Corporation uczestniczy w amerykańskim projekcie CAMP Collision Avoidance Metric Partnership) oraz projekcie PReVENT. Rolą szwedzkiego producenta w powyższych projektach jest ocena potencjału łączności między samochodami, dzięki której możliwe będą następujące funkcje wymiany informacji:
1) Uzyskiwanie informacji o sytuacji na drodze np. o śliskiej nawierzchni.
2) Wczesne ostrzeganie o korkach.
3) Informacja o zbliżającej się kolizji.
4) Potencjalna możliwość jazdy „w konwoju”, w którym łączność między pojazdami pozwoliłaby im jechać bardzo blisko siebie na autostradzie w celu zapewnienia odpowiedniego przepływu samochodów oraz redukcji zużycia paliwa.
Wszystkie powyższe działania, mające na celu wprowadzenie doskonałych systemów zapewnić mają jak najwyższy poziom bezpieczeństwa zarówno kierującym samochodami Volvo, jak i pozostałym użytkownikom drogi.
Volvo Masters Amateur
W 2007 roku odbyła się trzecia już polska edycja turnieju Volvo Masters Amateur. VMA to jedna z największych na świecie rozgrywek golfowych dla amatorów. Nowością tej edycji był pierwszy w Polsce film szkoleniowy dla początkujących i średnio zaawansowanych graczy oraz kampania reklamowa projektu.
Pierwsza na świecie współpraca z Celebrity
Po raz pierwszy w historii, zarówno w Polsce, jak i na świecie, Volvo zaproponowało testowanie swojego samochodu Celebrity. Jest nią polska ikona stylu – Małgorzata Kożuchowska.
„Zdecydowaliśmy się na współpracę z Małgorzatą Kożuchowską, ponieważ jest ona idealnym przedstawicielem grupy docelowej modelu. Jednocześnie w Polsce jest ikoną stylu, jedną z najbardziej rozpoznawanych, uznawanych i cenionych za elegancje, samoświadomość, konsekwencje w kreowaniu swojego wizerunku gwiazd. Wierzymy, że jej wizerunek w pozytywny sposób wpłynął również na postrzeganie użytkowanego przez nią Volvo C30” – powiedział Marcin Klimczewski, Dyrektor Marketingu i PR Volvo Auto Polska.
Plany na 2008
2007 rok był niezwykle udany dla Volvo. Doskonałe wyniki sprzedaży, poszerzenie oferty o nowe modele, bardzo dobre wyniki w badaniu satysfakcji ze współpracy dealerów z importerem, pierwsze na świecie nawiązanie współpracy z Celebrity nastrajają optymistycznie i pozwalają snuć plany na bieżący rok. Celem biznesowym na okres najbliższych lat jest podwojenie wyników sprzedaży, co pozwoli umocnić pozycję Volvo w segmencie aut Premium. Do roku 2013 Volvo planuje zwiększyć sprzedaż do niemal 6 tysięcy sztuk rocznie. W odpowiedzi na potrzeby rynku oraz indywidualnych i flotowych klientów producent zamierza także sukcesywnie poszerzać sieć dealerską. W najbliższym roku powstanie co najmniej pięć salonów.
Materiały powiązane