ˇ Opracowane i przetestowane w najnowocześniejszym na świecie ośrodku badawczo-rozwojowym bezpieczeństwa samochodów
ˇ Nowa, opatentowana konstrukcja przodu z wieloma strefami kontrolowanego zgniotu
ˇ Odpowiednio dobrane cztery gatunki stali zapewniają optymalną deformację nadwozia
ˇ System ochrony przed skutkami zderzeń bocznych rodem z większych modeli Volvo
ˇ Przód nadwozia z elementami ochrony innych użytkowników drogi
ˇ Sztywność skrętna większa o 68 % w porównaniu do dotychczasowego modelu Volvo S40
ˇ Unikalny system informowania kierowcy IDIS
ˇ Wysoki poziom zabezpieczeń przed kradzieżą
Nowe, całkowicie zmodernizowane Volvo S40 cechuje niezwykle wysoki poziom bezpieczeństwa, zarówno czynnego, jak i biernego. Cel jakim było osiągnięcie poziomu bezpieczeństwa porównywalnego z Volvo S80 został osiągnięty. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu szeregu współdziałających ze sobą elementów, w tym bardzo sztywnego nadwozia, nowej konstrukcji przodu samochodu i nowego „inteligentnego” systemu informowania kierowcy.
Elementy związane z bezpieczeństwem zostały opracowane i poddane testom w Volvo Cars Safety Centre, najnowocześniejszym na świecie ośrodku badawczo-rozwojowym w zakresie bezpieczeństwa samochodów. Przeprowadzono około czterdziestu pełnozakresowych prób zderzeniowych, by uzyskać pewność, że wszystkie elementy odpowiednio współpracują ze sobą.
BEZPIECZEŃSTWO BIERNE
Strefy kontrolowanego zgniotu ze zróżnicowanymi gatunkami stali
Jako punkt wyjścia przy projektowaniu nowego Volvo S40, jego konstruktorzy przyjęli założenie uzyskania poziomu bezpieczeństwa porównywalnego do tego jaki obecnie jest w modelu S80 mimo znacznie mniejszych rozmiarów samochodu.
„Choć prawa fizyki są nieubłagane, postawiliśmy sobie za cel budowanie samochodów, które w swojej klasie będą najbezpieczniejsze, bez względu na wielkość nadwozia mówi Ingrid Skogsmo, szef Volvo Cars Safety Centre.
Zwarta bryła nadwozia stwarza odmienne warunki deformacji, niż ma to miejsce w przypadku dużego auta. Wynika to z faktu, iż w przypadku mniejszego samochodu do dyspozycji jest mniej miejsca, w którym mogą wystąpić deformacje. Aby więc pochłonąć jak najwięcej energii powstałej podczas zderzenia należało zastosować materiały o różnych właściwościach.
To trudne wyzwanie, do którego podeszliśmy w zupełnie nowatorski sposób stwierdziła Ingrid Skogsmo.
Konstrukcja przodu nadwozia Volvo S40 została podzielona na kilka stref, z których każda pełni inną rolę w procesie deformacji. Strefy zewnętrzne przejmują największą część odkształceń. Im bliżej kabiny samochodu, tym materiały są z twardszej stali co powoduje, iż ulegają one mniejszym odkształceniom. Założenie było takie, aby w większości kolizji przedział pasażerski pozostał nietknięty. W celu nadania odpowiednich własności poszczególnym strefom zgniotu, zastosowano w nich cztery różne rodzaje stali. Oprócz zwykłej stali stosowanej w budowie nadwozi, użyto trzech innych gatunków stali o różnych stopniach wytrzymałości podczas zderzenia: stal o dużej wytrzymałości, stal o bardzo dużej wytrzymałości i stal o ultra wysokiej wytrzymałości. Dzięki temu uzyskano kilka stref efektywnego pochłaniania energii powstałej podczas zderzenia.
Strefa zgniotu przy małej prędkości zderzenia
Przedni zderzak wzmocniony jest niezwykle sztywną belką ze stali borowej (stal o ultra wysokiej wytrzymałości). Punkty połączenia z podłużnicami nadwozia tworzą deformowalne profile skrzynkowe, które wspomagają pochłanianie energii zderzenia przy niedużych prędkościach jazdy, pozostawiając pozostałe fragmenty struktury nadwozia nietknięte. Elementy te można łatwo i stosunkowo niedużym kosztem wymieniać.
Strefa zgniotu przy dużej prędkości zderzenia
Prostoliniowe fragmenty podłużnic wykonane są ze stali o podwyższonej wytrzymałości, a przy tym wysoce plastycznej, aby w maksymalnym stopniu pochłaniać energię silnego zderzenia. W tym miejscu koncentrują się najsilniejsze deformacje związane z kolizją.
Ponadto w Volvo S40 wprowadzono dodatkowe górne podłużnice nadwozia, które chronią pasażerów w razie zderzenia z wysoko zawieszoną naczepą lub lawetą.
Strefa bezpieczeństwa
Odkształcający się w kierunku przedniego słupka nadwozia fragment poprzeczki działa jako bariera ochronna kabiny samochodu oraz element ograniczający zasięg deformacji. Rozwiązanie takie dodatkowo ogranicza ryzyko wniknięcia przedniego koła w przestrzeń wewnętrzną kabiny. Zamiast tego koło staje się kolejnym elementem przyjmującym na siebie siłę uderzenia. Ta strefa jest niezwykle sztywna i wykonana jest ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości.
Potrójne łączenie
Sztywna belka poprzeczna łączy się z przednim słupkiem nadwozia oraz dolnymi podłużnicami. Po obu stronach jest to niezwykle sztywne potrójne łączenie, przyczyniające się w dużym stopniu do utrzymania nienaruszalności kabiny w przypadku poważnego zderzenia.
Nowa konstrukcja przodu jest jednym z wielu opatentowanych przez Volvo rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa jazdy.
Zwarta budowa silników przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa zderzeniowego
Dzięki znacznemu upakowaniu poszczególnych części, silniki nowego Volvo S40 zostały zwężone o 200 mm. A ponieważ ustawione są poprzecznie, ich mniejsza szerokość pozwoliła uzyskać większy odstęp pomiędzy silnikiem a kabiną. W razie zderzenia silnik musi przemieścić się aż o 150 mm, zanim blok silnika dosięgnie belki poprzecznej przy przegrodzie czołowej.
W kabinie nowego Volvo S40 zastosowano te same rozwiązania podnoszące poziom bezpieczeństwa biernego, które znaleć można w modelach S60 i S80.
Zakres bezpiecznego odkształcenia kolumny kierownicy wynosi 140 mm. Przemieszcza się ona w płaszczynie poziomej, utrzymując optymalne położenie poduszki powietrznej.
Pozostałe elementy związane z bezpieczeństwem, wspólne z modelem S80:
Pedały zapadające się w przypadku zderzenia
Dwustopniowe poduszki powietrzne
Napinacze przednich i skrajnych tylnych pasów bezpieczeństwa
Ograniczniki napięcia przednich pasów bezpieczeństwa
Sygnalizacja nie zapiętych przednich pasów bezpieczeństwa (na niektórych rynkach europejskich również tylnych)
Ochrona przed skutkami zderzeń bocznych
Nowe Volvo S40 jest o 50 mm szersze od swego poprzednika. Daje to dodatkową przestrzeń swobodną na deformacje w razie kolizji bocznej. W pozostałych aspektach ochrony przed skutkami zderzeń bocznych Volvo S40 dzieli rozwiązania z modelem S80, z systemem SIPS (Side Impact Protection System), bocznymi poduszkami i kurtynami powietrznymi włącznie. Kurtyny te, dzięki wydłużonemu w stosunku do czołowych poduszek powietrznych czasowi opróżniania (do około 3 sekund), lepiej chronią także podczas kolizji związanych z przewróceniem samochodu.
Boczne poduszki powietrzne są większe niż w poprzednim modelu S40, co daje skuteczniejszą ochronę na wysokości bioder i klatki piersiowej.
Dodatkowo, szereg rozwiązań wpłynęło na zwiększenie sztywności nadwozia i ograniczenie zakresu deformacji bocznych:
Wzmocniona, poprzecznie ustawiona pomiędzy przednimi słupkami nadwozia belka o profilu kołowym
Ukośnie ustawione belki wzmacniające w drzwiach, wykonane ze stali o ultrawysokiej wytrzymałości.
rodkowe słupki nadwozia zostały znacznie wzmocnione i tak zaprojektowane, by zapewniały jak największy zakres ochrony.
Volvo S40 zapewnia również najwyższy poziom ochrony pasażerów w razie kolizji związanych z uderzeniem w tył tego samochodu.
Stosowane w samochodach Volvo zabezpieczenie przed urazami karku system WHIPS (Whiplash Protection System) jest jednym z najskuteczniejszych w świecie. W razie silnego uderzenia od tyłu, oparcia foteli oraz zagłówki poddają się ruchowi ciała osoby siedzącej na tym miejscu.
Siedzenia oraz ich oparcia mają specjalnie wzmocnioną konstrukcję. Zostały tak zaprojektowane, aby wytrzymywać znaczne obciążenia, wywierane np. przez nieumocowane bagaże, a równocześnie wykazują podatność przy poważnych zderzeniach, kiedy to zachowanie odpowiedniej równowagi pomiędzy wytrzymałością a elastycznością ma szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa pasażerów
Nasze siedzenia są mocniejsze od zwykle spotykanych w tej klasie samochodów. mówi Ingrid Skogsmo.
Ochrona innych użytkowników drogi
Przednia część nadwozia nowego Volvo S40 charakteryzuje się równymi, gładkimi powierzchniami oraz zaokrąglonymi krawędziami. Krzywizny oraz powierzchnie płatów nadwozia są tak ukształtowane, aby w razie kolizji do minimum zmniejszyć ryzyko obrażeń pieszych lub rowerzystów. Ponadto przedni zderzak pokryty jest miękką nakładką w celu ograniczenia ryzyka urazów nóg.
Pokrywa silnika i przednie błotniki są tak zaprojektowane, by amortyzować uderzenie. Dzięki temu mniejsze jest prawdopodobieństwo urazu głowy. Ponadto małogabarytowe silniki benzynowe nowej generacji pozwoliły uzyskać aż 70 mm swobodnej przestrzeni pomiędzy głowicą cylindrów a sklepieniem pokrywy silnika.
Stworzony również z myślą o dzieciach
Dokładnie tak jak pozostałe modele Volvo, również nowe Volvo S40 zostało zaprojektowane z myślą o przewożeniu dzieci. Struktura ochronna nadwozia oraz wyposażenie związane z bezpieczeństwem zostały przewidziane do ochrony również najmłodszych pasażerów.
Na obu skrajnych miejscach tylnego siedzenia mogą być zamontowane integralne podwyższenia dla dzieci powyżej trzeciego roku życia.
Przednią poduszkę powietrzną po stronie pasażera można przy użyciu kluczyka odłączyć i zablokować jej działanie (opcja dostępna od wiosny 2004; nie dotyczy wersji na rynek północnoamerykański).
Przedni fotel pasażera jest fabrycznie przygotowany do zamocowania fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Ma on specjalne ucha zaczepowe do uchwycenia fotelika pasem bezpieczeństwa.
BEZPIECZEŃSTWO CZYNNE
Stateczność ruchu
Dzięki nowoczesnej konstrukcji, nadwozie nowego Volvo S40 jest o 68 % sztywniejsze od jego poprzednika. Wysoka sztywność skrętna przyczynia się do stabilnego, przewidywalnego i zgodnego z wolą kierowcy zachowania na drodze. Stateczności ruchu sprzyja też szerszy rozstaw kół i większy rozstaw osi.
Rozstaw kół przednich wynosi 1535 mm (63 mm więcej niż w poprzednim modelu S40).
Rozstaw kół tylnych wynosi 1531 mm (57 mm więcej)
Rozstaw osi wynosi 2640 mm (78 mm więcej)
Wszystkie cztery koła mają niezależne zawieszenie kolumnowe z przodu i wielowahaczowe z tyłu. Tylna oś skrętna przeciwdziała tendencji do poślizgu bocznego.
Nowe Volvo S40 może być wyposażone w:
układ przeciwpoślizgowy STC (Stability and Traction Control).
układ stabilizacji napędu i toru jazdy DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), kontrolujący przyspieszanie, a podczas jazdy reagujący na najdrobniejsze oznaki początku poślizgu.
W 2004 roku Volvo S40 T5 będzie dostępne w wersji z napędem na obie osie. Elektronicznie sterowany napęd na dwie osie samoczynnie rozdziela moment napędowy w zależności od warunków drogowych i stylu jazdy, zapewniając stabilne i przewidywalne własności jezdne.
Skuteczne hamowanie
Nowe Volvo S40 ma niezwykle mocne hamulce, wyposażone dodatkowo w układ ABS, elektroniczny korektor siły hamowania kół tylnych i funkcję wspomagania hamowania awaryjnego EBA (Emergency Brake Assistance). Przednie tarcze hamulcowe są wentylowane. Rozmiar tarcz hamulcowych dostosowany jest do mocy silnika (średnica do 16,5 cala).
Projekcyjne reflektory
Reflektory świateł mijania są typu projekcyjnego. Skupiona wiązka światła otoczona jest poświatą podobną do efektu halo, co pomaga kierowcom nadjeżdżającym z przeciwka w ocenie odległości do tego samochodu.
Jako wyposażenie opcjonalne dostępne są biksenonowe lampy wyładowcze (GDL) świateł drogowych i mijania.
Umieszczone w obudowie lusterek zewnętrznych kierunkowskazy boczne oraz wkomponowane w przednie i tylne lampy światła obrysowe ułatwiają zauważenie Volvo S40 również z boku.
Ergonomicznie rozplanowane miejsce kierowcy
Do bezpieczniejszej jazdy przyczynia się również ergonomiczna pozycja za kierownicą oraz wygodne rozmieszczenie wskaników i urządzeń sterujących. Pod tym względem model S40 kontynuuje uznaną tradycję Volvo. Wyposażony jest w komfortowy i wygodnie regulowany fotel kierowcy, regulowaną pozycję kierownicy oraz logicznie rozplanowaną deskę rozdzielczą.
Również zamontowane w kierownicy przyciski sterujące radioodtwarzacza, układu automatycznej kontroli prędkości, telefonu i systemu nawigacji RTI (Road and Traffic Information) zwiększają bezpieczeństwo jazdy.
Inteligentny system informowania kierowcy
W nowym Volvo S40 debiutuje inteligentny system informowania kierowcy IDIS (Intelligent Driver Information System).
IDIS jest zupełną nowością na rynku motoryzacyjnym, swymi korzeniami sięgającą śmigłowców bojowych. Dzięki niemu kierowca mniej rozprasza się podczas jazdy.
Gdy sytuacja na drodze wymaga pełnej uwagi i koncentracji na przykład przy wyprzedzaniu lub hamowaniu sygnały z integralnego telefonu komórkowego oraz niektóre informacje z urządzeń pokładowych są zatrzymywane, aż sytuacja będzie spokojniejsza.
Układ nieustannie monitoruje działania kierowcy, śledząc ruchy kierownicy i pedału przyspieszania, działanie kierunkowskazów, hamowanie itp. Dane te są odpowiednio analizowane i po przekroczeniu określonego poziomu zaangażowania w prowadzenie samochodu informacje, które nie są istotne dla bezpieczeństwa, są wstrzymywane.
W normalnych warunkach kierowca może w dowolnym momencie odebrać połączenie telefoniczne lub informację tekstową, a także wysłuchać serwisu drogowego.
System IDIS jest standardowym wyposażeniem we wszystkich wersjach nowego Volvo S40, bez względu na to, czy samochód jest wyposażony w integralny telefon.
IDIS jest fabrycznie przygotowany do współpracy z planowanymi do wdrożenia w przyszłości pokładowymi urządzeniami informacyjno-komunikacyjnymi. Im więcej dodatkowych funkcji, tym większa korzyść z systemu IDIS.
Zabezpieczenie przeciwkradzieżowe
Głęboka troska o bezpieczeństwo w Volvo nie ogranicza się tylko do bezpieczeństwa jazdy, ale również obejmuje bezpieczeństwo osobiste. Także i w tym zakresie Volvo S40 cechuje wysoki poziom ochrony pasażerów i przewożonych rzeczy, zarówno w czasie podróży, jak i po zaparkowaniu samochodu.
Bardzo wysoki jest poziom zabezpieczenia przeciwkradzieżowego, będący wynikiem ścisłej współpracy z firmą Thatcham, wiodącym w świecie ośrodkiem badawczo-rozwojowym techniki motoryzacyjnej. Volvo S40 wyposażone jest w szereg zabezpieczeń, takich jak:
ˇ Elektroniczny immobilizer
ˇ Elektroniczne znakowanie odstraszające
ˇ Indywidualnie identyfikowane moduły sterujące
ˇ Zestaw audio będący integralną częścią instalacji elektrycznej w samochodzie
Dodatkowo, Volvo S40 posiada zaawansowany system zamykania na klucz umożliwiający różne ustawienia w zależności od wymagań kierowcy.
ˇ Otwieranie drzwi wszystkich lub tylko drzwi kierowcy
ˇ Automatyczne zamykanie drzwi po rozpoczęciu jazdy
ˇ Wskanik otwarcia lub zamknięcia drzwi z opcją wyłączenia
ˇ Zróżnicowany czas ustawienia oświetlenia asekuracyjnego: 30, 60 lub 90 sekund.
Za pomocą pilota można również otworzyć wszystkie okna, np. aby ochłodzić samochód podczas upalnego dnia. Można również zamknąć okno dachowe i wszystkie okna.
Nowe Volvo S40 może być wyposażone również w laminowane szyby w drzwiach element nie spotykany w tej klasie pojazdów. Laminowane szyby są niezwykle trudne do stłuczenia, dzięki czemu stanowią skuteczną barierę przed próbami włamania.
Materiały powiązane