Symbol żelaza, jakim od niemal 80 lat posługuje się Volvo, dziś powraca w wielkim stylu pod postacią unowocześnionego logotypu. Przez lata zajmował ledwie jedno eksponowane miejsce na chłodnicy wszystkich samochodów Volvo. Teraz ponownie znajdzie się w centrum uwagi i to dosłownie.
Kiedy w sierpniu 1926 roku zapadła decyzja o podjęciu produkcji aut Volvo, sponsor tego przedsięwzięcia Svenska Kullagerfabriken SKF reaktywował do tego celu firmę, która w 1920 roku zawiesiła działalność. Nazwa tej firmy brzmiała VOLVO, a została ona stworzona w roku 1915 do produkcji i wprowadzania na rynek łożysk dla branży motoryzacyjnej.
Volvo proste, zgrabne i łatwe do wymówienia
Nazwę VOLVO wymyślił ktoś mądry z kierownictwa SKF. Nazwa jest nie tylko genialnie prosta, ale też łatwa do wymówienia dla większości ludzi na świecie, zaś ryzyko przekręcenia jej pisowni jest zupełnie minimalne. Co jednak najlepsze miała ona zawsze niezwykle silny symboliczny związek
z obszarem działań firmy.
Słowo volvere” to bezokolicznik łacińskiego czasownika oznaczającego toczenie. W pierwszej osobie liczby pojedynczej czasownik ten brzmi volvo, co znaczy toczę się.
Łacińska forma daje początek wielu wyrazom pochodnym, których znaczenie w wielu językach związane jest z ruchem obrotowym, jak na przykład rewolwer.
Wszystko co się toczy
Kiedy produkcja ruszyła, działalność firmy według ówczesnego opisu obejmowała: łożyska kulkowe, łożyska wałeczkowe, maszyny, skrzynie biegów, auta, rowery, tabory kolejowe, urządzenia transportowe, środki transportu wszelkiego rodzaju oraz części i akcesoria do wyżej wymienionych produktów.
Niektóre spośród tych produktów nigdy nie ujrzały światła dziennego, jednak w ciągu lat wiele samochodów i innych urządzeń transportowych zeszło z taśm produkcyjnych Volvo. Wśród innych wyrobów, również noszących nazwę Volvo, znalazły się takie osobliwości, jak palniki gazowe, przyczepy kempingowe i krzesła biurowe. A nazwa i tak doskonale pasowała do działalności firmy.
Starożytne logo
W tym samym czasie, kiedy reaktywowano VOLVO, przyjęto też logotyp firmy starożytny symbol chemiczny żelaza koło ze strzałką biegnącą po ukosie ku górze.
Jest to jeden z najstarszych i najlepiej znanych w zachodniej kulturze ideogramów, który w okresie Rzymskiego Imperium reprezentował planetę Mars. Ponieważ symbolizował też rzymskiego boga wojny Marsa oraz płeć męską (co wiadome każdemu ornitologowi), powiązano symbol Marsa
z metalem, z którego wykonywano w dawnych czasach większość narzędzi żelazem.
Ideogram ten był więc przez lata wykorzystywany w hutnictwie, także w Szwecji. Znak żelaza na samochodzie miał przejąć tę symbolikę i nawiązać do cenionych wartości szwedzkiego hutnictwa
i stali: siły, bezpieczeństwa, jakości i trwałości. Nazwa nowego samochodu została też wypisana czcionką we własnym egipskim stylu.
Dziś żelazne logo reprezentuje markę, która promieniuje nowoczesnością i świeżością projektu oraz silnie przemawia do emocji klientów.
Logo zostało uzupełnione ukośnym paskiem, wprowadzonym po raz pierwszy już w kwietniu 1927 roku. Początkowo był on konieczny, aby utrzymać chromowany znaczek we właściwym miejscu, lecz z czasem zaczął pełnić funkcje dekoracyjne. Nadal widać go na chłodnicy każdego samochodu Volvo. Dziś symbol żelaza znaleć można w nieco zmodernizowanej stylistyce także na środku kierownicy oraz piast kół, jak również we wszystkich komunikatach firmowanych przez Volvo: reklamach, broszurach, na firmowej papeterii, stronach Internetowych itd.
Materiały powiązane