Firma Volvo Cars, kontynuując prace nad wykorzystaniem bioetanolu (E85) i koncepcji Green Racing w wyścigach STCC (Swedish Touring Car Championship) zdecydowała się stworzyć nowy samochód wyścigowy.
„Decyzję podjęliśmy z uwagi na duże zainteresowanie i bardzo dobre wyniki marki Volvo w zakończonym sezonie STCC. W 2007 roku kierowcy Volvo zajęli 2 i 9 miejsce, a Volvo (jako marka) zajęło 3.cie miejsce.” – powiedział Derek Crabb, dyrektor ds. mechanizmów napędowych i silników w Volvo Cars, wyznaczony niedawno do kierowania działem Volvo Racing. – „Przyszedł czas, aby podjąć dalsze działania z myślą o nadchodzących sezonach i odpowiedzi na coraz większe zainteresowanie rajdami ekologicznymi” – powiedział Derek Crabb.
W tym celu Volvo Cars opracuje nowy, nowoczesny i ekologiczny samochód wyścigowy bazujący na modelu Volvo C30.
C30 to samochód, który doskonale pokazuje technologie środowiskowe wprowadzone przez Volvo na rynek w takich wersjach jak Flexifuel i mającym niedługo premierę 1.6D Efficiency. Model Volvo 1.6D Efficiency cechuje się średnim spalaniem na poziomie 4.5 litra na 100 km, a emisja dwutlenku węgla wynosi mniej niż 120 gram na kilometr.
„Decyzja o wycofaniu tegorocznego modelu wyścigowego, Volvo S60, była dość prosta. Volvo C30 jest mniejsze i bardziej zwinne. Wyróżnia się bardzo dobrą charakterystyką prowadzenia, nawet w standardowej wersji” – powiedział Derek Crabb.
„Nowy samochód wyścigowy zostanie stworzony wspólnie przez Volvo Cars i Polestar Racing – firmę, która z powodzeniem od kilku lat zajmuje się naszym udziałem w serii STCC. Jest jednak jeszcze zbyt wcześnie, aby przedstawiać szczegółowe informacje na temat budowy tego samochodu. Cel jest jednak jasny – stworzymy zwycięski pojazd” – podsumował Derek Crabb.
VOLVO C30 E85 FIA SUPER 2000 – DANE TECHNICZNE
Nadwozie:Standardowe nadwozie modelu C30 dodatkowo wyposażone w klatkę bezpieczeństwa i wzmocnienie boczne po stronie kierowcy, opracowane we współpracy z firmą Caran.
Aerodynamika: Dolna część zderzaka i tylne skrzydło spojlera opracowane przez firmę Polestar w tunelu aerodynamicznym Volvo.
Silnik: Wykonany całkowicie z aluminium, mocowany poprzecznie, 5-cylindrowy, rzędowy, czterozaworowy, pojemność 1999 cm3. Zawory, wał rozrządu, tłoki, korbowody i wał korbowy zostały zastąpione podzespołami przystosowanymi do sportu.
Olej: Castrol 5W-30
Moc / moment obrotowy: 280 koni mechanicznych przy 8750 obr/m / około 230 Nm przy 7300 obr/m.
Paliwo: E85
Układ wydechowy: Wykonany ze stali nierdzewnej z katalizatorem, specjalnie produkowany przez firmę Ferrita.
Układ przeniesienia napędu: 6-biegowa, sekwencyjna skrzynia biegów produkowana przez firmę Hewland. Napęd na przednie koła. Mechaniczna przekładnia różnicowa z tarczami ciernymi. Sprzęgło SACHS z włókna węglowego z dwiema tarczami o średnicy 184 mm. Olej: Castrol TWS 10W-60.
Masa: Minimalna masa 1134 kg wraz z kierowcą (58-60 kg).
Zawieszenie przednie: Kolumny McPhersona opracowane wspólnie z firmą Polestar. Sportowe wsporniki i regulowane stabilizatory przednie.
Zawieszenie tylne: Zawieszenie wielowahaczowe ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami Öhlin. Sportowe wsporniki i regulowane stabilizatory przednie.
Przednie hamulce: Performance Friction
4-tłoczkowe zaciski hamulcowe z wentylowanymi osiowo i promieniowo tarczami 332×32 mm.
Tylne hamulce: 2-tłoczkowe zaciski Alcon z wentylowanymi osiowo tarczami 290×10 mm.
Układ kierowniczy: Mechanizm zębatkowy ze wspomaganiem.
Koła: Felgi 17×10
Opony: Michelin 17”, typu slick (z bezrowkowym bieżnikiem) lub na deszcz (z bieżnikiem)
Materiały powiązane