Volvo Car Group zainwestuje 11 miliardów dolarów w nową architekturę pojazdów i nową rodzinę silników. Te działania mają na celu wzmocnienie pozycji tego niezależnego producenta samochodów na rynku globalnym. Znaczna część obu projektów będzie realizowana w Szwecji, stanowiąc jedną z największych inwestycji przemysłowych w historii tego kraju.
SPA (Scalable Product Architecture) to elastyczna architektura produktów, która zostanie zastosowana w większości przyszłych modeli samochodów Volvo. SPA obejmuje płyty podłogowe i inne części, które mogą być stosowane w pojazdach o różnej wielkości.
Volvo Car Group równolegle prowadzi pracę nad zupełnie nową, rodziną wydajnych silników czterocylindrowych znaną jako VEA (Volvo Engine Architecture). Będą one budowane w Skövde, a montaż wszystkich układów napędowych, w tym układów hybrydowych, odbywać się będzie w zakładzie w Torslanda w pobliżu Göteborga.
– Prawie połowa z 11 miliardów dolarów przeznaczonych na inwestycje w latach 2011-2015 zostanie ulokowana w Szwecji w celu stworzenia infrastruktury dla nowej architektury pojazdów i rodziny silników Volvo. To jedno z kluczowych działań Volvo Car Group, które ma za zadanie wzmocnić naszą pozycję na rynku globalnym – mówi Håkan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group.
– SPA oraz VEA podnoszą atrakcyjność naszych samochodów w kluczowych aspektach. Dzięki nim jeszcze bardziej poprawi się wzornictwo i jakość naszych aut i co najważniejsze: wzrośnie przyjemność jazdy. Jednocześnie pracujemy nad dalszym zwiększaniem poziomu bezpieczeństwa i ograniczeniem negatywnego wpływu naszych produktów na środowisko – dodaje Samuelsson.
Zwiększenie możliwości produkcyjnych w Szwecji
Około jedna trzecia wszystkich inwestycji Volvo w Szwecji będzie przeznaczona na modernizację zakładów produkcyjnych. Największa planowana inicjatywa to budowa nowej fabryki karoserii w Torslanda, która zostanie ukończona w drugiej połowie 2013 roku.
Oprócz zakładów w Torslanda znaczące środki zostaną również zainwestowane w fabrykę karoserii w Olofström, którą trzeba dostosować do produkcji samochodów opartych na nowej architekturze. Duże zmiany związane z produkcją rodziny silników czterocylindrowych przejdzie również fabryka silników w Skövde.
Niezależność technologiczna przy wzroście konkurencyjności
Opracowywanie nowatorskich produktów stanowi główną część szwedzkich inwestycji firmy – prace nad architekturą pojazdów i rodziną silników prowadzone są w centrum badawczo-rozwojowym Volvo w Torslanda w pobliżu Göteborga.
– Architektura SPA daje nam technologiczną niezależność, ponieważ nie jest w żaden sposób związana z naszym poprzednim właścicielem. Nowa architektura zostanie zastosowana w około dwóch trzecich sprzedawanych przez nas samochodów. Ponieważ około 40 procent części będzie taka sama we wszystkich modelach bez względu na ich rozmiary, odniesiemy korzyści płynące z efektu skali, co pozwoli nam zwiększyć naszą konkurencyjność – tłumaczy Peter Mertens, starszy wiceprezes ds. badań i rozwoju.
– Dzięki niższym kosztom rozwoju produktów i projektowaniu części z myślą o wszystkich naszych modelach, będziemy w stanie bardziej skupić się na szczegółach, które są ważne dla naszych klientów – dodaje Mertens.
Pierwszy model samochodu oparty na nowej architekturze to nowy model Volvo XC90, który pojawi się na rynku pod koniec 2014 roku.
Materiały powiązane