Tempo zmian, jakie mają miejsce w Volvo Cars w najbliższych latach nie spadnie, pomimo sukcesu jakim było potrojenie zysków w 2015 r. do 6.6 miliarda koron szwedzkich – powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars.
Samuelsson nawiązał do opublikowanego ostatnio raportu finansowego firmy za 2015 r., podkreślając wzrost marży zysku z 1.6% w 2014 r. do 4% w 2015 r., aczkolwiek zaznaczył też, że to dopiero połowa drogi aby dorównać w tym zakresie konkurencji z segment premium.
Odnowienie marki Volvo to proces, który obecnie trwa. Póki co nasze działania okazały się być efektywne, ale nadal zamierzamy usilnie pracować nad tym, co wymaga jeszcze poprawy. Jesteśmy całkowicie skupienie na przyszłości marki. Kolejne etapy rozwoju naszej marki będą jeszcze bardziej ekscytujący niż ten pierwszy, który już mamy za sobą, zaznaczył Samuelsson.
Aktualnie Volvo jest w trakcie procesu transformacji marki, w który zainwestowane zostanie łącznie przeszło 75 miliardów koron szwedzkich. Szwedzki producent ma ambicje umocnienia swojej globalnej pozycji jako marki segmentu premium. Aby to osiągnąć marka zainwestowała w konstrukcję własnej platformy modularnej, nowoczesnej gamy silnikowej, rozwój sieci zakładów produkcyjnych o kolejny zakład – dedykowany dla rynku amerykańskiego. Światło dzienne ujrzały już też pierwsze auta z nowej gamy modelowej oraz najnowsze rozwiązania techniczne w dziedzinie bezpieczeństwa, łączności oraz autonomicznej jazdy.
W opinii Samuelssona obok tych istotnych zmian, marka ma średnioterminowy plan rozwoju, którego efektem będzie dalszy wzrost globalnej sprzedaży, zyskowności oraz mocy produkcyjnych, jak również wzmocnienie pozycji, jako jednego z wiodących globalnych producentów samochodów klasy premium.
Oto główne obszary, na które między innymi będzie kładziony nacisk w nadchodzących latach:
Produkty
Kolejny etap transformacji marki rozpocznie się od całkowitego odnowienia portfolio produktowego marki. Większe modele, z serii 90 oraz 60 będą powstały w oparciu o platformę Scalable Product Architecture (SPA). Wprowadzana będzie także globalna strategia dot. mniejszych samochodów, według której adaptując rozwiązania jakościowe oraz technologiczne znane z większych modeli powstanie nowa seria mniejszych aut bazujących na platformie Compact Modular Architecture (CMA).
Nowa, powiększona gama mniejszych modeli wzmocni obecność Volvo na tym coraz bardziej istotnym rynku charakteryzującym się wzrostem – powiedział Håkan Samuelsson.
Sprzedaż
Volvo planuje kontynuację repozycjonowania marki, tak aby konkurować z globalnymi rywalami rynkowymi. Jednym ze środków do osiągnięcia tego celu jest wzrost sprzedaży na rynku amerykańskim oraz chińskim, podwojenie udziału rynkowego w Europie oraz osiągnięcie globalnego poziomu sprzedaży 800 000 samochodów rocznie.
Jak podkreślił Samuelsson: zarówno mix sprzedażowy, jak i zysk poprawią się, gdy tylko z taśmy produkcyjnej zjadą nasze nowe produkty.
Produkcja
Szwedzka fabryka Volvo w Torslandzie będzie w przyszłości kontynuowała produkcję większych modeli z serii 90 oraz 60. Belgijska fabryka w Ghent skupi się całkowicie na mniejszych modelach z serii 40 opartych na platformie CMA. Nowopowstający zakład w USA rozpocznie działanie w 2018 i będzie odpowiadał za produkcję modeli z serii 60 na platformie SPA. Zakłady w Państwie Środka będą produkowały samochody na rynek wewnętrzny oraz do dalszego eksportu.
Pracujemy nad wprowadzeniem globalnego planu rozwoju, który umożliwi nam budowę samochodów w regionach, gdzie znajdą swoich nabywców. Dzięki temu rośnie nie tylko wydajność procesu, lecz także minimalizowane jest ryzyko wahań kursów walut – zauważył Samuelsson.
Zyskowność
Celem marki jest osiągnięcie dwukrotnego wzrostu zysku operacyjnego w porównaniu z jego obecnym poziomem, taka by wyrównać do poziomu konkurencyjnych marek z segmentu premium.
Ten rok będzie kolejnym, gdy zanotujemy rekordową sprzedaż, a naszą zyskowność ulegnie istotnej poprawie – podkreślił Samuelsson.
Elektryfikacja
Volvo będzie także pozycjonować się jako globalny lider w dziedzinie produkcji samochodów hybrydowych. Planowane jest wypuszczenie serii cztero- oraz trzyclindrowych jednostek hybrydowych typu plug-in, które będą punktem odniesienia w swoim segmencie pod kątem oferowanego poziomu emisji spalin oraz mocy. Jednostki będą dostępne we wszystkich seriach modelowych. Prowadzone są także prace nad całkowicie elektrycznym pojazdem, który ujrzy światło dzienne w 2019 r.
Przynajmniej 10% naszej globalnej sprzedaży rocznej mają zgodnie z planem średnioterminowego rozwoju stanowić samochody wykorzystujące zasilanie elektryczne w układzie napędowym, zaznaczył Samuelsson.
Autonomiczna jazda
Volvo jeszcze w 2017 r. w szwedzkim Goeteborgu rozpocznie jeden z najbardziej zaawansowanych programów badawczych obejmujących jazdę autonomiczną. Stu klientów otrzyma samochody umożliwiające autonomiczną jazdę, do sprawdzenia w typowych zastosowaniach codziennego transportu, co umożliwi marce Volvo wzmocnienie pozycji globalnego lidera w dziedzinie technologii autonomicznej jazdy.
Ogłosiliśmy, że do 2020 r. nikt nie powinien zostać ciężko ranny ani zginąć w nowych samochodzie marki Volvo. Autonomiczna jazda jest jedną z dróg, aby wizja ta stała się rzeczywistością, podkreślił Samuelsson.
Koszty
W miarę zwiększania obrotów oraz zyskowności marki, firma będzie nadal kłaść nacisk na utrzymanie właściwego poziomu kosztow, aby w efekcie osiągnąć zakładany wynik zrostu rentowności operacyjnej.
Będziemy się rozwijać, ale nigdy nie staniemy się opasłym producentem, który osiada na laurach – zauważył Samuelsson. Wzrost poziomu produkcji to nadrzędny priorytet. Przez ostatnie 5 lat wykonaliśmy mnóstwo pracy, ale nadal jest przed nami jeszcze długa droga.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=HUZZIkvfJWs[/youtube]
Materiały powiązane