Mimo licznych zawirowań ekonomicznych, ubiegły rok był dla Volvo Car Poland jednym z najlepszych w historii. Do pobicia rekordu sprzedaży zabrakło zaledwie 61 rejestracji. Firma zebrała rekordową liczbę zamówień i jest gotowa do osiągnięcia najlepszego wyniku w historii.
10 947 rejestracji
Zarówno Volvo Cars jak i Volvo Car Poland mają duży portfel zamówionych przez klientów samochodów. Obecnie trwa zwiększanie mocy produkcyjnych, by auta dotarły do salonów. W zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 10 947 nowych Volvo. (2021: 11 014).
Do rekordu zabrakło nam jedynie 61 aut co związane jest wyłącznie z przedłużającym się procesem ich dostarczenia. W styczniu bieżącego roku nasza marka zanotowała 766 rejestracji (+58% YTD), ale tempo produkcji będzie szybko rosło. Mamy idealną bazę, by zakończyć ten rok doskonałym wynikiem. Popyt na modele XC60, XC40 i XC90 wciąż jest ogromny – powiedział Emil Dembiński – prezes Volvo Car Poland.
XC60 – najpopularniejszy model segmentu premium od lat
Moda na SUV-y w Polsce trwa w najlepsze. Ponad 80% polskiej sprzedaży Volvo stanowią trzy modele w kolejności: XC60, XC40 i XC90. Volvo XC60 jest bestsellerem polskiego rynku od chwili debiutu pierwszej generacji – czyli od 2009 roku. Druga generacja tego modelu, dostępna obecnie w sprzedaży, kontynuuje dobrą passę. W ubiegłym roku kolejny raz nie było mocnych na model XC60. Jest to znów najpopularniejszy model segmentu premium w Polsce z wynikiem 5365 rejestracji. Drugim co do popularności modelem naszej marki jest XC40 (2617 rejestracji). Na trzecim miejscu znalazł się model XC90 z wynikiem ponad 1299 rejestracji.
Modele Volvo z serii XC cieszą niesłabnącą popularnością, ale w tym roku nasz wynik był ograniczony przez niepełną dostępność aut. Widzimy to szczególnie w modelu V60, którego potencjał flotowy szacujemy na 1000 – 1500 aut rocznie. Ogromny potencjał flotowy ma też model XC40, który staje się ciekawą alternatywą dla wielu marek masowych – a dla użytkowników – jest ładnym, wygodnym i bardzo pożądanym samochodem służbowym – dodał Emil Dembiński.
Jakie wersje wybierali klienci Volvo?
Największym fenomenem sprzedaży jest model XC60, który stanowił 49% wszystkich rejestracji nowych Volvo w Polce w ubiegłym roku. XC40 i XC90 uzyskały wynik odpowiednio 24 i 12%. Wszystkie pozostałe modele odpowiadają za pozostałych 15% rejestracji. Do klientów trafiły 453 sztuki Volvo V60, 366 egzemplarzy S90, 282 modelu S60. V60 Cross Country osiągnął wynik 168 rejestracje, C40 – tylko jedną sztukę mniej: 167. Najmniej rejestracji odnotowały modele V90 i V90 Cross Country – 135 i 94.
Ciekawostką jest fakt, że aż 99% nabywców naszej marki wybrało samochody z automatyczną skrzynią biegów. W bieżącym roku ostatni model z taką przekładnią (XC40 T2) został usunięty z polskiej oferty, zatem w bieżącym roku ręczna skrzynia biegów zupełnie przejdzie do historii. Niemal połowa nabywców (49%) zdecydowała się na samochód z napędem na cztery koła. Do tych statystyk zaliczamy także napędy e-AWD hybryd typu plug-in oraz samochody elektryczne z napędem na obie osie. A jak przedstawia się podział wydanych klientom aut pod kątem wersji napędowej? Samochody czysto-elektryczne (BEV) stanowiły 3% wydań. Hybrydy typu plug-in kolejne 10%. Diesel stanowił 31% wydań, auta benzynowe – 56%. Nadchodzący rok będzie ostatni pełnym rokiem dostępności Diesla, który wciąż odnotowuje znaczące udziały przede wszystkim w dwóch modelach: XC60 i XC90. Ostatnie Volvo w jednostką wysokoprężną opuści fabrykę w kwietniu 2024 roku.
Rok w Volvo Cars w pigułce
Rok 2022 był dla naszej marki czasem wielu ważnych inicjatyw i zmian. Na początku ubiegłego Jim Rowan został nowym prezesem Volvo Cars. Nasza firma ogłosiła także nową lokalizację fabryki samochodów, która powstanie w słowackich Koszycach. Jesienią cały świat mógł zobaczyć nowy model Volvo EX90. To duży siedmiomiejscowy SUV o napędzie elektrycznym, którego nowe technologiczne funkcje mogłyby zapełnić grubą książkę. Podczas premiery tego auta nasza firma zapowiedziała, że w połowie 2023 zobaczymy zdjęcia kolejny elektryczny model – dla odmiany najmniejszy w ofercie. Volvo Cars konsekwentnie zwiększa udział sprzedaży aut elektrycznych i hybryd plug-in. W globalnej sprzedaży stanowią one 33%. W europejskiej: 55%. Nawet w Polsce, gdzie klienci z większą rezerwą podchodzą do aut elektrycznych i zelektryfikowanych, ten udział sięgnął 13% (3% BEV i 10% PHEV). Ten rok był dla branży, także motoryzacyjnej, dużym wyzwaniem. Nasza firma wychodzi z niego silniejsza i gotowa do bicia rekordów sprzedaży w obecnym roku. A ten – zwłaszcza w Polsce – ma szansę być jej najlepszym rokiem w historii.
Materiały powiązane