- Ostre, dynamiczne linie
- Rewolucyjne, „wielopoziomowe” rozwiązanie wnętrza
- Nowatorska tapicerka, zainspirowana ubiorami sportowymi
- Krótsze, lecz szersze i wyższe od swego poprzednika
- Skrócona pokrywa silnika i wysunięta do przodu kabina
- Zarys kadłuba łodzi stwarza wrażenie zwartości i siły
„Gotowe do startu! Nowe Volvo S40 jest wyrazem potężnej mocy i osiągów!”
Tak mówi Henrik Otto, dyrektor biura konstrukcyjnego Volvo Cars. Podkreśla ostre, sportowe linie nowego modelu Volvo w klasie średniej. Jest to czterodrzwiowy sedan o dynamicznej sylwetce i luksusowym charakterze.
Henrik Otto wraz ze swym zespołem czerpał natchnienie z klasycznych skandynawskich wzorców z nieskazitelnymi kształtami, otwartymi powierzchniami, przestronnością oraz wyjątkowym współgraniem formy i funkcji.
Ewolucja nadwozia – rewolucja we wnętrzu
Nadwozie tego modelu jest odzwierciedleniem nowoczesnego stylu, przyjętego przez projektantów Volvo Cars, natomiast wnętrze można określić mianem rewolucyjnego: minimalizm maksymalnie eksponujący wrażenie, jakby siedziało się w większym modelu, mimo zwartej bryły nadwozia.
Wnętrze jest tak zaprojektowane, by tworzyć kilka poziomów odbioru wizualnego. Na pierwszy poziom składają się ostro zaakcentowane elementy wykończeniowe rozmieszczone w całej kabinie, wzdłuż bocznych okien i przedniej szyby. Stwarza to wrażenie bezpiecznego zawinięcia w kokon.
Następny poziom tworzy deska rozdzielcza. Cechują ją czyste, nieskazitelne linie, z wylotami wentylacyjnymi i innymi detalami rozmieszczonymi jak wyspy na nie zaburzonej niczym innym powierzchni. Deska rozdzielcza ma nowy rodzaj pokrycia, którego faktura lepiej współgra z nowoczesnym wzornictwem niż tradycyjna skórzana tapicerka. Faktura ta zdecydowanie odcina deskę rozdzielczą od zewnętrznych elementów wykończenia.
Na tablicy przyrządów dominują dwa okrągłe wskaniki z metalowym, kontrastującym obrzeżem. Takie rozwiązanie nadaje sportowy charakter i stwarza przestrzenny efekt wizualny.
Eleganckie i przestronne
Najbardziej charakterystycznym elementem nowego wystroju kabiny jest unikalna, wyjątkowo wąska, wolno stojąca kolumna środkowej konsoli, łącząca w elegancki sposób nakładkę tunelu z deską rozdzielczą. Tworzy ona trzeci poziom odbioru wizualnego. Poświęcono jej odrębną informację prasową Również w podsufitce znajduje się konsola, nawiązująca stylem do konsoli środkowej i kontynuująca motyw centralnego układu zbierania i przekazywania informacji.
Tapicerka T-Tec
Wnętrze może być wykończone w jednej z trzech tonacji: ciemnoszarej, szarej i ciemnobeżowej. Dla każdej z nich dostępny jest szereg odpowiednich odcieni tapicerki.
Jednym z czterech rodzajów tapicerki jest tapicerka skórzana. Z kolei najbardziej nowatorska jest tapicerka Dala – materiał tkany w jodełkę z elementami T-Tec i widocznymi jasnymi szwami.
T-Tec jest specjalnie opracowanym na zamówienie Volvo Cars materiałem, dla którego inspiracją były akcesoria sportowe i podróżnicze. Kontrast pomiędzy wstawkami T-Tec a tkaniną – wzdłuż szwów w odmiennym kolorze, lecz w tej samej tonacji – podkreśla dynamiczny wizerunek auta.
Składane oparcia siedzeń
Kabina wysunięta do przodu, duży rozstaw osi oraz poprzeczne ustawienie silnika przyczyniają się do przestronności kabiny nowego Volvo S40.
Podobnie jak w większych modelach Volvo, wnętrze kabiny pozwala na wiele wariantów aranżacji przestrzeni. Tylne siedzenie jest dzielone, z możliwością złożenia osobno obu części oparcia. Przedni fotel pasażera dostępny jest również w wersji z oparciem rozkładanym do poziomu. Po złożeniu siedzeń uzyskuje się całkowicie płaską podłogę w przestrzeni bagażowej.
Kometa w ruchu
Nowe Volvo S40 jest krótsze, lecz równocześnie szersze i wyższe od swego poprzednika, co w efekcie przekłada się na większą przestronność kabiny. Boczny profil charakteryzuje krótka pokrywa silnika i wysunięta do przodu kabina. Taka sylwetka – jakby samochód nieustannie parł do przodu – stwarza wrażenie prędkości nawet na postoju, a równocześnie pozwala wydłużyć kabinę i w ten sposób uzyskać dużą ilość miejsca na nogi dla pasażerów na tylnym siedzeniu.
„Każdy, kto patrzy na Volvo S40 z boku, nie może oprzeć się skojarzeniu z kometą. Łagodnie zaokrąglony przód, opadające linie i gwałtownie zakończony tył składają się na przyprawiające o drżenie wrażenie prędkości.” – komentuje Henrik Otto.
Zwiększenie rozstawów osi i kół spowodowało, że te ostatnie znalazły się niemal w narożach nadwozia. Przyczynia się to do sportowej prezencji oraz większej stabilności na drodze. Większy rozstaw osi umożliwił także dogodne poszerzenie tylnych drzwi.
Kształt łódki
Patrząc z góry, nadwozie swym kształtem przypomina kadłub łódki z zaokrąglonym dziobem, szerokim śródokręciem i zwężającą się rufą. Wraz z szeroką linią barkową, kształty te składają się na atletyczną i zwartą sylwetkę, która jednocześnie wykazuje się doskonałą aerodynamiką.
Drzwi w modelu S40 mają profil wypukły, w przeciwieństwie do wklęsłego zarysu tych elementów w większych modelach Volvo. Wypukły kształt drzwi podkreśla zwartość bryły nadwozia oraz wzmacnia wrażenie szerokości kabiny.
Nowego typu wycieraczki przedniej szyby skrywają się pod krawędzią pokrywy silnika. Boczne kierunkowskazy umieszczone są w zewnętrznych lusterkach wstecznych, dzięki czemu są lepiej widoczne.
W celu dalszego uwypuklenia sportowego charakteru Volvo S40, samochód ten może być wyposażony w dodatkowe elementy stylizacyjne, na które składają się bardziej wyraziste nakładki progów oraz spojlery.
Na liście wyposażenia opcjonalnego jest pokana liczba aluminiowych tarcz kół o nowych wzorach. Najbardziej sportowe są 18-calowe tarcze przeznaczone do opon o ultra niskim profilu 215/45.
Pakiet sportowy
Nowe Volvo S40 będzie dostępne także z pakietem sportowym – specjalnie dobranymi akcesoriami, jeszcze mocniej akcentującymi jego sportową naturę i dynamiczne oblicze.
W skład pakietu sportowego wchodzą przednie i tylne spojlery dolne, spojlery boczne oraz spojler na pokrywę bagażnika – wszystkie w kolorze nadwozia. Należy do niego również obniżone o 20 mm zawieszenie, przyczyniające się do spotęgowania wrażeń z jazdy.
Czytelne elementy identyfikacyjne Volvo
Choć nowe Volvo S40 ma swój indywidualny styl, zachowuje charakterystyczne elementy identyfikacyjne swojej marki.
Osłona wlotu chłodnicy ze znajomym ukośnym przekreśleniem ma poziome linie w ciemnoszarym metalicznym kolorze, nawiązując tym samym do modeli S60 i S80. Pokrywa silnika ma tradycyjne przetłoczenia w kształcie litery „V”. Również nadwozie – z typową dla Volvo szeroką „linią barkową” – nosi dziedzictwo pozostałych modeli z rodziny Volvo.
Uwydatniona linia boczna nadwozia jest wyróżnikiem współczesnych samochodów marki Volvo – znamionującym siłę i bezpieczeństwo. Również tył nadwozia z charakterystycznymi światłami nie pozostawia wątpliwości, że przed sobą mamy Volvo.
Krótkie porównanie
Nowe Volvo S40 jest krótsze od swego poprzednika, lecz wszystkie pozostałe wymiary ma większe:
Długość 4468 mm (o 48 mm mniej niż w poprzednim modelu S40)
Szerokość 1770 mm (o 54 mm więcej)
Wysokość 1452 mm (o 44 mm więcej)
Rozstaw osi 2640 mm (o 78 mm więcej)
Rozstaw kół przednich 1535 mm (o 63 mm więcej)
Rozstaw kół tylnych 1531 mm (o 57 mm więcej)
Materiały powiązane