Komunikaty prasowe

Czy produkt przemysłowy może być sztuką? Volvo rozpoczyna nowy projekt pod nazwą Volvo Design

Zajęcia z dziennikarzami, pierwsza w Polsce prezentacja samochodu koncepcyjnego oraz wystawa skandynawskiego designu, to zaledwie kilka elementów rozpoczynającego się programu Volvo Design. Celem projektu jest przybliżenie i uświadomienie jego odbiorcom znaczenia i zakresu współczesnego designu.

Volvo Design ma zachęcić do dyskusji na temat aktualnych trendów w obszarze designu, a także przenikania się sztuki wysokiej z produkcją przemysłową. Podczas zajęć Akademii Design przedstawiciele świata sztuki i świata mediów dyskutują o historii designu, poznają sylwetki i prace czołowych polskich i światowych projektantów. Założeniem programowym w kolejnych latach jest prezentacja i promocja współczesnych, polskich osiągnięć w dziedzinie wzornictwa, a następnie promocja najbardziej obiecujących artystów.

„Volvo tworząc samochody od początku czerpało inspirację z tradycji skandynawskiego wzornictwa. Dzięki temu samochody Volvo są nie tylko niezawodne i bezpieczna, ale po prostu piękne”, mówi Paweł Kacprzyk, Prezes Volvo Auto Polska.

Jednym z głównych wydarzeń Volvo Design jest sprowadzenie do Polski samochodu koncepcyjnego YCC, który został zaprojektowany przez kobiety. YCC to śmiały i odważny design, ale również ergonomiczne rozwiązania i wiele innowacji, które sprawiają, że samochód ten można określić mianem „auta przyszłości”. Prezentacja auta połączona będzie ze spotkaniem z kobietami uczestniczącymi w pracach nad projektem YCC. W ramach tego wydarzenia zaplanowano także wyjątkową sesję zdjęciową, której głównym bohaterem będzie YCC.

„Przeszłość”

W ramach programu odbywają się wykłady Volvo Design Academy, której wykładowcami są autorytety w dziedzinie designu i osobowości świata sztuki. Na pierwszym spotkaniu  „Przeszłość” Józef Mrozek (kierownik Zakładu Historii i Teorii Design Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie) przedstawił zarys historii designu, Anna Frąckiewicz (kurator wystaw w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski) opowiedziała o tradycjach polskiego wzornictwa w latach 60., natomiast Radosław Stawicki (Volvo Auto Polska) przybliżył słuchaczom rolę designu w rozwoju marki Volvo. Anna Maga (kustosz Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie) przedstawiła sylwetką polskiego projektanta Janusza Zygadlewicza. Uczestnicy spotkania mieli również okazję poznać odnoszącego sukcesy na świecie designera, Janusza Konaszewskiego.

Z okazji pierwszego spotkania w Akademii Volvo Design otwarta została wystawa pod przewrotnym tytułem „Œniadanie Mistrzów”, którą od 26 kwietnia można oglądać w salonie Domu Volvo, przy ulicy Puławskiej 556/560. W tym przypadku nazwa odnosi się do naczyń, których używamy przy śniadaniu, a zaprojektowane zostały przez wybitnych mistrzów designu. Na wystawie pokazane są wybrane części serwisów do kawy i herbaty, które zaprojektowano m.in. dla firm Kaffe Haag, Schramberg, KPM Berlin, Villeroy & Bosch, Rosenthal czy Ćmielów. Kolekcja jest częścią zbiorów prywatnych jednego z ekspertów.

„TeraŸniejszość”

Podczas kolejnych zajęć Volvo Design Academy zatytułowanych „TeraŸniejszość” Józef Mrozek przedstawi cele współczesnego designu. Michał Stefanowski (wykładowca Wydziału Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych) będzie mówił o roli wzornictwa przemysłowego w Europie, poruszy także temat systemu informacji w mieście jako projektu designerskiego. Redaktor magazynu „Dobre Wnętrze” oraz magazynu „2+3 D” – Magda Kochanowska opowie o najnowszych trendach w designie. Nie zabraknie również spotkania z projektantem, którym w maju będzie Tomasz Rudkiewicz. Przedstawi on swoje prace, wśród których znajdzie się wizjonerska deska rozdzielcza autobusu Volvo.

„Przyszłość”

Cykl spotkań w ramach Volvo Design Academy zakończy się wykładami zatytułowanymi „Przyszłość”. Józef Mrozek przedstawi wyzwania, jakie stoją przed współczesnym wzornictwem wobec zmieniającej się rzeczywistości. Redaktor naczelna kwartalnika poświęconego tematyce designu, Czesława Frejlich w wykładzie zatytułowanym „Na miarę człowieka” opowie o wyzwaniach stojących przed projektantem, który chce stworzyć przedmioty ergonomiczne. Szefowa Autorskiego Banku Projektów, Beata Bochińska poprowadzi wykład o pokoleniu wielkiej zmiany, jak nazywa się designerów tworzących w Polsce po 1989 roku. Jako specjalistka od wprowadzania na rynek nowych produktów oraz projektowania zada też przewrotne pytanie „Czy biurko umarło?”. Cykl zakończy się spotkaniem z designerem Danielem Zielińskim, który otworzy wystawę swojego autorstwa.

VolvoDesign.pl

Do projektu dedykowana została specjalna strona www.volvodesign.pl, na której znaleŸć można szczegóły dotyczące projektu, najnowsze informacje na temat ciekawych wystaw i imprez związanych z designem. Zainteresowani wykładami mogą również pobrać ze strony film dokumentujący poszczególne zajęcia Volvo Design Academy.

Cele jakie stoją przed programem Volvo Design to edukacja na temat design, a także przybliżenie wiedzy na temat szwedzkich tradycji w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. Zajęcia Volvo Design Academy, prezentacja samochodu koncepcyjnego YCC oraz wystawy odbywają się w Domu Volvo. Jest to miejsce szczególne dla firmy, gdyż stanowi odzwierciedlenie takich wartości Volvo jak skandynawski luksus, prostota
i piękno, przestrzeń i czystość formy. Prezentacja Yours Concept Car uświetni obchody piątej rocznicy powstania Domu Volvo.

Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ambasady Szwecji, a także magazynów 2+3D oraz Playboy. Partnerami Volvo Design są Brainshop U-boot, K2 Internet, Sensors, MindShare, AMS oraz ProfiLab.

Materiały powiązane