Samochody koncepcyjne najczęściej pokazują kierunek designu każdej marki. Tym razem ten manifest przyszłości zawiera w sobie także pro-ekologiczną strategię firmy. Rozbierzmy zatem ten efektowny samochód na pojedyncze elementy…
Czasem jeden obraz jest jak tysiąc słów. Volvo Cars stworzyło liczne komunikaty prasowe, w których przekazało obrane kierunki działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Tym razem marka postanowiła pójść dalej: szereg tych działań zostało połączonych w jeden, efektowny pojazd przyszłości: Concept Recharge. Oczywiście jest elektryczny, bo tylko takie samochody będzie produkować Volvo Cars już od 2030 roku. Od 2040 roku firma chce być całkowicie neutralna klimatycznie i działać w obiegu zamkniętym.
Concept Recharge ma wnętrze z ekologicznych materiałów. Jego opony powstały z materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych. Aerodynamika pojazdu i rozwiązania techniczne sprzyjają efektywnemu wykorzystaniu energii. Ograniczenie emisji CO2 ma być osiągnięte nie tylko na etapie produkcji, ale także w cyklu życia pojazdu.
Czysta energia wykorzystana jest do produkcji i do procesów logistycznych. Dzięki temu Volvo Cars szacuje, że jej najnowszy projekt ma szansę osiągnąć o 80% mniejszą emisję CO2 niż miało to miejsce w przypadku modelu Volvo XC60 z 2018 roku. To wszystko odbywa się z zachowanie najwyższej jakości, z której znana jest nasza marka.
Oznaczałoby to, że podczas produkcji modelu Concept Recharge oraz w całym cyklu jego eksploatacji emisja CO2 wyniosłaby zaledwie 10 ton CO2. Taki parametr jest możliwy, gdy do ładowania auta użyjemy energii odnawialnej.
Kiedy wkraczamy w erę samochodu elektrycznego, kluczową kwestią będzie to, jak daleko można przejechać na pełnym naładowaniu – powiedział Owen Ready, szef działu strategicznego i projektowania marki w Volvo Cars. Najprościej jest zastosować większe akumulatory, ale to nie to samo, co zwykłe dodanie większego zbiornika paliwa w dzisiejszych czasach. Akumulatory zwiększają wagę i zwiększają ślad węglowy. Zamiast tego musimy zwiększyć ich wydajność, aby zwiększyć zasięg. W Concept Recharge staraliśmy się osiągnąć równowagę pomiędzy dużym zasięgiem i wydajnością energetyczną, a zachowaniem takiej samej przestrzeni, wygody i wrażeń z jazdy, jak we współczesnych SUV-ach.
Volvo Cars jest jednym z najbardziej zaawansowanych producentów aut w zakresie poszukiwania zrównoważonych materiałów służących do wykańczania wnętrza. Concept Recharge jest kwintesencją tych działań.
Wnętrze pojazdu koncepcyjnego wykończono materiałami naturalnymi oraz tworzywami pochodzącymi z recyklingu. Znajdziemy w nim odpowiedzialnie pozyskiwaną szwedzką wełnę, przyjazne dla środowiska tekstylia i lekkie kompozyty stworzonych.
Z ekologicznej, szwedzkiej wełny stworzono naturalną, oddychającą tkaninę bez sztucznych dodatków. Ten ciepły i miękki materiał został wykorzystany w oparciu fotela oraz w górnej części deski rozdzielczej. Wełniany dywan pokrywa też dolne części drzwi i podłogę.
Poduszki siedzeń i powierzchnie dotykowe na drzwiach są wykonane z przyjaznego dla środowiska materiału, który zawiera włókna Tencel™ z celulozy. Ta tkanina ma dużą wytrzymałość i jest miękka dla skóry. Używając włókien Tencel, które zostały wyprodukowane w bardzo oszczędnym pod względem wody i energii procesie, projektanci Volvo mogą ograniczyć zużycie tworzyw sztucznych w częściach wewnętrznych.
Oparcia siedzeń i zagłówki, a także część kierownicy, wykorzystują nowy materiał stworzony przez Volvo Cars o nazwie Nordico. Jest to miękki materiał wykonany ze składników pochodzenia biologicznego i pochodzących z recyklingu, które pochodzą ze zrównoważonych lasów w Szwecji i Finlandii, zapewniając emisję CO2 o 74 procent mniejszą niż skóra.
W innych częściach wnętrza, w tym w dolnych schowkach, z tyłu zagłówka i podnóżka, Concept Recharge wykorzystuje kompozyt lnu, opracowany przez Volvo Cars we współpracy z dostawcami. Wykorzystuje włókna z siemienia lnianego, które są mieszane z kompozytami, aby zapewnić mocną i lekką, a jednocześnie atrakcyjną i naturalną estetykę.
Na zewnątrz przedni i tylny zderzak oraz listwy progowe również składają się z kompozytu lnianego. Stosowanie w ten sposób kompozytu lnianego zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz powoduje znaczne zmniejszenie zużycia tworzyw sztucznych.
Dzięki Concept Recharge stworzyliśmy wygodną i funkcjonalną przestrzeń rodzinną — powiedziała Lisa Reeves, dyrektor ds. projektowania wnętrz. Kabina oferuje wyrafinowane formy dzięki zastosowaniu naturalnych materiałów oraz harmonizacji faktur i tonów, odzwierciedlając ponadczasową elegancję najwyższej klasy skandynawskiego designu.
Ponieważ silnik spalinowy ustępuje miejsca czysto elektrycznemu układowi napędowemu, opony odgrywają jeszcze ważniejszą rolę. Nie tylko mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, ale także w dużej mierze przyczyniają się do zasięgu akumulatora pojazdu. Oznacza to, że opony do samochodów elektrycznych zawsze muszą być na bieżąco z rozwojem technologicznym.
Dlatego w Concept Recharge zastosowano specjalne opony Pirelli, które są całkowicie wolne od oleju mineralnego i są wykonane w 94 procentach z materiałów wolnych od paliw kopalnych, w tym materiałów pochodzących z recyklingu i odnawialnych, takich jak kauczuk naturalny, bio-krzemionka, sztuczny jedwab i bio-żywica. Odzwierciedla to wspólne podejście Volvo Cars i Pirelli do obiegu zamkniętego, skupiające się na zmniejszeniu zużycia zasobów i wpływu na środowisko.
Klienci wciąż uwielbiają SUV-y, ale ich typowy kształt nie ma optymalnej aerodynamiki, Concept Recharge ma równie pojemne wnętrze co SUV-y. Kierowca siedzi też nieco wyżej, tak jak w SUV-ach. Ale opływowy kształt pozwala osiągnąć większy zasięg na jednym ładowaniu. Na karoserii Concept Recharge znalazły się liczne detale poprawiające własności aerodynamiczne pojazdu, mamy też nową konstrukcję kół, niżej poprowadzoną linię dachu i specjalnie wymodelowaną tylną część nadwozia.
Konsumenci nadal lubią SUV-y i cenią ich zalety. Jesteśmy zdeterminowani, aby produkować samochody, które oferują pełne bezpieczeństwo i komfort, których oczekują, a także zmniejszają ich wpływ na środowisko – powiedział Owen Ready.
Materiały powiązane