Komunikaty prasowe

Ekologiczne Volvo – seria DRIVe, w tym modele z funkcją Start/Stop na targach motoryzacyjnych w Genewie

Najszersza gama przyjaznych środowisku samochodów w segmencie Premium.

Na targach motoryzacyjnych w Genewie firma Volvo Cars przedstawi aż siedem wydajnych pod względem spalania paliwa modeli DRIVe. Oprócz zaprezentowanych kilka miesięcy wcześniej podczas  Paris Motor Show samochodów C30, S40 i V50 będą to także większe modele marki  – V70, S80, XC60 i XC70.Wszystkie wyróżniają się najlepszymi w swej klasie poziomami emisji CO2. Wyjątkowo niskie wartości emisji dla modeli C30, S40 oraz V50 uzyskano dzięki zastosowaniu systemu Start/Stop.

Symbol DRIVe nadawany jest samochodom Volvo Cars wyróżniającym się najlepszymi wynikami ekologicznymi w swej klasie. Wszystkie obecne modele DRIVe wyposażono w tradycyjny silnik diesla oraz manualną skrzynię biegów zoptymalizowaną z myślą o bardzo niskim poziomie zużycia paliwa. Samochody te opracowano specjalnie pod kątem niskiego oporu toczenia się i oporu powietrza.

Nasza koncentracja na modelach DRIVe w 2009 r. to odpowiedŸ na rosnące zainteresowanie naszych klientów samochodami o niskim poziomie zużycia paliwa i o jak najmniejszym wpływie na środowisko naturalne. Wersję DRIVe modeli C30, S40 i V50 obecne są na rynku już od kilku miesięcy..– powiedział Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Volvo Cars – „Obecnie uzupełniwszy asortyment aut DRIVe o większe modele V70, S80, XC60 i XC70, Volvo Cars posiada najszerszą w segmencie Premium ofertę samochodów wydajnych pod względem zużycia paliwa samochodów i oferujących doskonałe parametry ekologiczne”

Pierwsze modele Volvo wyposażone w funkcję Start/Stop

Począwszy od czerwca 2009 r. modele Volvo C30, S40 i V50 1.6D DRIVe oferowane będą w wersji wyposażonej w funkcję Start/Stop. Umożliwia ona obniżenie poziomu emisji do zaledwie 104 g CO2/km w przypadku Volvo C30 a 107 g CO2/km w przypadku S40 i V50.

Najmniejsze Volvo – hatchback C30 tym samym spełnia kryterium najniższego progu ekopodatku (105 g) w Europie.

Funkcja Start/Stop umożliwia wyłączenie silnika w chwili postoju samochodu, na przykład w trakcie oczekiwania na światłach lub postoju w korku ulicznym. W momencie wrzucenia biegu jałowego, zwolnienia pedału sprzęgła silnik wyłącza się samoczynnie. Po naciśnięciu przez  kierowcę pedału  sprzęgła, silnik ponownie zostaje uruchomiony. Technologia ta pozwala zredukować zużycie paliwa, a tym samym emisję dwutlenku węgla o 4-5% w cyklu mieszanym. Start/Stop jest przydatna zwłaszcza w wielkomiejskich korkach – kiedy to oszczędności mogą sięgnąć nawet 8%

Duży poziom komfortu i szybki czas rozruchu

W momencie bezruchu samochodu i wyłączonym silniku, niektóre układy elektroniczne np klimatyzacja, przechodzą w tryb czuwania oszczędzając zużycie paliwa. Niemniej jednak nie wpływa to na zmniejszenie poziomu komfortu pasazerów. System Start/Stop stale monitoruje powietrze we wnętrzu i automatycznie włącza odpowiednie układy –  na przykład gdy wzrośnie temperatura w kabinie pasażerskiej. System nie wprowadza żadnych ograniczeń mających wpływ  komfort, jak system audio lub inne funkcje, z których kierowca mógłby chcieć skorzystać.

Ten system monitorowania, właściwy samochodom Volvo,  był możliwy dzięki zastosowaniu dodatkowego niewielkiego akumulatora wspierającego główne Ÿródło zasilania. Dzięki niemu wersje DRIVe cechuje wyjątkowo szybki i bezproblemowy rozruch. Działanie systemów, w tym audio jest jednakowe w każdym momencie – nie ulega zmianie również  w czasie uruchomienia silnika rozruchowego, co wyróżnia rozwiązanie zastosowane przez Volvo Cars na tle oferty konkurencji. Ponadto standardowy większy akumulator został zmodernizowany  i jego żywotność pozwoli na realizację do 175 000 cykli Start/Stop.

Kierowca jest informowany o statusie systemu .

Funkcję Start/Stop można włączyć i wyłączyć za pomocą specjalnego przycisku DRIVe na konsoli środkowej. W ustawieniach domyślnych funkcja jest włączona. W przyszłości ów przycisk będzie regulował dodatkowe systemy, takie jak „ustawienia ekonomiczne” DRIVe służące uzyskaniu szczególnie wydajnych pod względem zużycia paliwa osiągów (będą dostępne w kolejnych modelach).

Ładowanie baterii przy wykorzystaniu odzysku energii kinetycznej samochodu

Nową funkcją C30, V40 i V50 DRIVe 1.6D z systemem Start/Stop jest odzyskiwanie energii poprzez ”ładowanie regeneracyjne”. To funkcja doładowująca akumulator w momencie zwolnienia pedału gazu lub hamulca. Wykorzystując energię kinetyczną pojazdu alternator nie musi wykorzystywać paliwa jako Ÿródła energii, gdy spadnie poziom naładowania akumulatora. Funkcja ta pozwala uzyskać 2-3% oszczędności w zużyciu paliwa.

V70 i S80 w wersjach DRIVe z emisją CO2 poniżej 140 g

Po raz pierwszy w historii Volvo Cars większe modele szwedzkiej marki  –  V70 i S80  oferowane są w wersji DRIVe. Samochody te zostały wyposażone w turbodoładowany silnik Diesla  1.6D i manualną skrzynię biegów, takie jak w mniejszych modelach, ale przy specjalnie zoptymalizowanym oprogramowaniu silnika i zmienionych przełożeniach trzeciego, czwartego i piątego biegu.

Zoptymalizowany układ napędowy to główny element pozwalający znacząco zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 w dużych sedanach i autach rodzinnych Volvo:

 

  • V70: zmniejszenie zużycia paliwa do 4,9 l/100 km oraz emisji CO2  do poziomu 129g/km, oznacza  poprawę o 18% w porównaniu z 2-litrowym  silnikiem Diesla.
  • S80: zmniejszenie zużycia paliwa do 4,9 l/100 km oraz  emisji CO2  do poziomu 129g/km, oznacza poprawę o 15% w porównaniu z 2-litrowym  silnikiem Diesla.

Do ograniczenia zużycia paliwa przyczyniło się szereg czynników, w tym na przykład opony, które zaprojektowano specjalnie z myślą o niskim oporze toczenia się.

Cechy V70 pozwalające zredukować opór powietrza:

 

  • Zasłonięta osłona chłodnicy
  • Niższe zawieszenie (20 mm z przodu, 15 mm z tyłu)

XC60 i XC70 obecnie z emisją CO2 poniżej 160 g/km

W 2009 roku gama silników dostępnych w  Volvo XC60 oraz cross country XC70 zostanie poszerzona o wersję 2.4D DRIVe  z napędem na przednie koła.  Poziom emisji CO2  wyniesie 159 g/km a zużycie paliwa osiągnie najlepszy w swej klasie poziom 6,0 l/100 km.

Ekspertom ds. silników Volvo Cars udało się zredukować tarcie i straty w pompie w silniku diesla oraz ograniczyć spadek ciśnienia w układach wlotowym i wydechowym.
Ciśnienie wtrysku wzrosło wraz z zastosowaniem najnowszej generacji wysokociśnieniowych pomp dzięki udoskonaleniem samego wtrysku oraz systemowi piezoelektrycznemu. Obecnie silnik cechuje się niższą kompresją i bardziej wydajnym spalaniem. Ponadto turbodoładowanie ulepszono tak, by silnik osiągał wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej silnika.

Zoptymalizowanie przełożeń przekładni umożliwia prowadzenie samochodu w sposób ekonomiczny np. podczas jazdy z prędkością 100 km/h na najwyższym biegu, obroty silnika i tym samym zużycie paliwa są niższe w przypadku nowego układu napędowego.

Jednym z istotnych aspektów prac nad nowymi wersjami aut było również zachowanie atrakcyjnych dla użytkowników właściwości jazdy.

Osiągi, poziom emisji CO2 i zużycia paliwa dla modeli Volvo DRIVe planowanych na rok 2010:

Model SilnikMocCO2Zużycie paliwa
C30 Start/Stop1.6D109 KM/240 Nm104 g/km3,9 l/100 km
S40 Start/Stop1.6D109 KM /240 Nm107 g/km4,0 l/100 km
V50 Start/Stop1.6D109 KM /240 Nm107 g/km4,0 l/100 km
V701.6D109 KM /240 Nm129 g/km4,9 l/100 km
S801.6D109 KM /240 Nm129 g/km4,9 l/100 km
XC602.4D  FWD175 KM /420 Nm159 g/km6,0 l/100 km
XC702.4D  FWD175 KM /420 Nm159 g/km6,0 l/100 km

 

 

 

Materiały powiązane