Drugie co do wielkości miasto Szwecji chce osiągnąć neutralność klimatyczną do 2030 roku. Firma Volvo Cars została włączona w ten projekt, w ramach którego powstaną nowe strefy miejskie, w których będą testowane i wdrażane ekologiczne technologie przyszłości.
Inicjatywa, zwana Gothenburg Green City Zone, ma na celu ustanowienie specjalnego obszaru na terenie największego miasta portowego Skandynawii. Docelowo ma być ono całkowicie bezemisyjne, z różnorodnymi neutralnymi dla klimatu środkami transportu i zintegrowaną infrastrukturą.
Wykorzystanie prawdziwego miasta jako żywego organizmu, na którym można testować rozwiązania przyszłości, umożliwi Volvo przyspieszenie rozwoju technologii i usług w obszarach elektryfikacji, współdzielonej mobilności, autonomicznej jazdy, łączności i bezpieczeństwa. W ramach testów Volvo planuje uruchomić w tej strefie usługę autonomicznych taksówek bez kierowców, czyli robotaxi, obsługiwaną przez swoją spółkę zależną M.
Rozpoczynamy projekt, który ma na celu ograniczenie liczby samochodów w mieście – powiedział Håkan Samuelsson, dyrektor generalny Volvo Cars. Nasza inwestycja w usługę współdzielonej mobilności M, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji poprawia wydajność i efektywność korzystania z pojazdów. Chcemy być zaangażowani w tworzenie miast przyszłości i sprawić, by były miejscem przyjemnym do życia. Ta inicjatywa daje nam szansę, aby to zrobić i jednocześnie wziąć na siebie odpowiedzialność w naszym rodzinnym mieście.
W Goeteborgu będą testowane takie rozwiązania jak geolokalizacja pojazdów sprawiająca, że samochody w wyznaczonej miejskiej strefie będą poruszać się wyłącznie w trybie elektrycznym i nie będą przekraczać dozwolonej prędkości. Doinwestowana zostanie także infrastruktura drogowa, której elementy będą mogły przekazywać i wymieniać dane z systemami bezpieczeństwa poruszających się tymi drogami aut.
Chcemy wykorzystać naszą wiedzę i technologię, aby pomóc stworzyć miasto przyszłości, które będzie zelektryfikowane, połączone, współdzielone i neutralne dla klimatu – powiedział Henrik Green, dyrektor ds. Technologii w Volvo Cars. Jest to okazja, by dawać przykład, testując nowe technologie i usługi w środowisku na żywo na dużą skalę, możemy pokazać, że jeśli jest to możliwe tutaj, jest to możliwe wszędzie.
W mieście powstaną węzły pojazdów elektrycznych, rozbudowana i łatwodostępna sieć ładowania aut elektrycznych oraz taksówki autonomiczne.
Główną przeszkodą w transformacji na rzecz klimatu nie jest brak przyjaznych inteligentnych „zielonych” technologii, ale możliwość i tempo ich wdrożenia. Transformacja wymaga całościowego podejścia do rozwijania innowacji oraz ciągłej współpracy między wszystkimi interesariuszami.
Ponieważ Volvo odgrywa aktywną rolę w procesie planowania tej inicjatywy, może zapewnić, że od samego początku strefa integruje swoje zelektryfikowane usługi mobilności i rozwija je w żywym środowisku, zwiększając wpływ na cele zrównoważonego rozwoju.
W 2020 roku M udowodnił, że dzięki swojej zastrzeżonej technologii sztucznej inteligencji zmniejsza korki i obniża emisje w Göteborgu, a jeden samochód z M zastępuje obecnie 8 samochodów prywatnych w mieście. Podobnie jak w przypadku Göteborga, Volvo Cars stale zmniejsza swój ślad węglowy, mając ambicję stać się firmą neutralną dla klimatu do 2040 r. Aby zrealizować ten cel, firma opracowała szereg celów, które mają zostać zrealizowane do 2025 r.
Kilka przykładów to 40-procentowe zmniejszenie śladu węglowego na samochód; globalna sprzedaż składająca się w 50% z samochodów w pełni elektrycznych, a reszta to hybrydy; oraz 25-procentowe zmniejszenie emisji dwutlenku węgla generowanej przez ogólną działalność firmy, w tym produkcję i logistykę.
Inicjatywa Green City Zone rozpoczyna się wiosną 2021 roku i będzie stopniowo rosnąć w przyszłości.
Materiały powiązane