Z marzeń, pułkownika Billa Whitbreada i admirała Otto Steinera, o wielkim oceanicznym wyścigu ponad 32 lata temu zrodził się pomysł organizacji największych na świecie regat. Był to pierwszy krok do zmodernizowania i zdynamizowania oceanicznego żeglarstwa regatowego.
Przedsięwzięcie na taką skalę nie byłoby możliwe bez zaangażowania sponsorów i tu też odpowiednimi ludmi okazali się Whitbread – wtedy właściciel browaru oraz Steiner admirał Królewskiej Marynarki Wojennej, która została oficjalnym organizatorem rozgrywanych cyklicznie od 1973 r. wokółziemskich regat oceanicznych The Whitbread Round The World Race.
8 września 1973 roku w pierwszych regatach The Whitbread Round The World Race z Portsmouth wystartowało 17 jachtów. Cztery etapy wyścigu wiodły z Portsmouth przez Kapsztad, Sydney, Rio de Janeiro i ponownie do Portsmouth. Pierwszym zwycięzcą regat dookoła świata, w czasie przeliczeniowym został jacht SAYULA II dowodzony przez meksykańskiego milionera Ramona Carlina. Zwycięski jacht pokonał trasę w 133 dni.
W pierwszej edycji regat The Whitbread Round The World Race (1973-1974) wystartowały również dwie polskie jednostki. Jachtem OTAGO dowodził Zdzisław Pieńkawa, kapitanem COPENRICUSA był Zygfryd Perlicki.
Pierwsze regaty okazały się dla żeglarzy pełne wyzwań. Nie obyło się bez wielu awarii, wywrotek, kontuzji, a także ofiar śmiertelnych (dwie osoby wypadły za burtę jachtu i utonęły). Polski jacht również nie uniknął awarii OTAGO złamał bezanmaszt.
Drugi wyścig wystartował w sierpniu 1977 roku zakończył się po 7 miesiącach. Trasa jak poprzednio podzielona była na 4 etapy. Na starcie stanęło 15 jednostek wśród których zabrakło polskiego jachtu. W tych regatach po raz pierwszy skiperem była kobieta. Clare Francis dowodziła brytyjskim jachtem ADC ACCUTRAC. Zwycięzcą drugich regat dookoła świata został holenderski jacht FLYER dowodzony przez Corneliusa van Rietschotena, któremu udało się pokonać cały dystans w ciągu 119 dni.
Trzecia edycja regat Whitbread odbyła się w latach 1981-82. Tytuł zwycięzcy ponownie zdobyła załoga Rietschotena pokonując tę samą trasę w takim samym czasie (119 dni) na nowym jachcie FLYER II. Do regat zgłosiła się rekordowa liczba jednostek 29 jachtów.
W 1985-86 rozegrano czwarte regaty The Whitbread Round The World Race. Tym razem tytuł zwycięzcy przypadł francuskiej załodze jednego z najmniejszych jachtów w stawce, LESPIRIT dEQUIPE dowodzonemu przez Lionela Peana, który czteroetapową trasę pokonał w 111dni.
Piąte regaty Whitbread, 1989-90 to 23 jachty z 13 krajów. W regatach zwyciężył Nowozelandczyk Peter Blake na jachcie STEINLAGER II wygrywając wszystkie sześć etapów. Szóste regaty odbyły się 1993-94 roku . W regatach wystartowało 5 jachtów klasy maxi i 10 specjalnie zaprojektowanych do tych regat jachtów klasy W60 (Whitbread 60). W grupie jachtów klasy W60 zwyciężył Nowozelandczyk Ross Field na jachcie YAMAHA, wśród łódek typu maxi najlepszym okazał się Grant Dalton na NEW ZEALAND ENDEAVOUR.
27 września 1997 wystartowała siódma edycja regat The Whitbread Round The World Race. Wyścig został przedłużony do dziewięciu etapów. Na starcie stanęło 10 jachtów klasy W60, aby przepłynąć 31 600 Mm dookoła świata. Portami etapowymi były Southampton, Kapsztad, Fremantle, Sydney, Auckland, Sao Sebastiao, Fort Lauderdale, Annapolis/Baltimore, La Rochelle. Zwycięzcą został Amerykanin Paul Cayard na jachcie EF LANGUAGE płynącym pod banderą Szwecji.
Volvo Ocean Race od 2001 roku Volvo Car Corporation i Volvo AB stały się tytularnymi sponsorami regat dookoła świata. W wyścigu 2001-2002 wystartowało 8 załóg, w tym jedna kobieca. Zwycięzcą ósmej edycji został John Kostecki z międzynarodową załogą, niemieckiego jachtu Illbruck. Załogi startowały na specjalnie przygotowanych jachtach Volvo 60.
Tegoroczne regaty Volvo Ocean Race 2005/2006 rozpoczną się 5 listopada wyścigami w hiszpańskim Sanxenxo. Start do pierwszego etapu odbędzie się 12 listopada z Vigo. Długość trasy 31 250 Mm. Do wzięcia udziału w wyścigu zgłosiło się 7 załóg, które wystartują na specjalnie skonstruowanych na te regaty jachtach klasy V 70 (Volvo70).
Konstruktorzy jachtu, podobnie jak producenci samochodów postawili na bezpieczeństwo regat począwszy od produkcji materiałów, jachtów po treningi żeglarzy. Imponujące są rozmiary jachtu V70. Wysokość od balastu po top masztu równa jest 12 piętrowemu wieżowcowi. Powierzchnia ożaglowania to 775 m2 co odpowiada powierzchni 3 kortów tenisowych, a długość kadłuba jest dłuższa o 3 m od autobusu przegubowego. Osiągalna prędkość jachtu to 40 węzłów.
Każdy jacht został wyposażony w 10 kamer, które będą na bieżąco pokazywać wszystko to co dzieje się na jachcie – życie załogi na powierzchni kilkunastu metrów kwadratowych często w ekstremalnych warunkach oraz jej walkę z żywiołem.
Organizatorzy Volvo Ocean Race podpisali umowę z wytwórnią filmów Walt Disney Company, na mocy której w regatach wystartuje jacht sponsorowany przez wytwórnię, o nazwie Piraci z Karaibów2. W ten sposób hollywoodzka firma będzie promować swoją nową produkcję. Skiperem Piratów będzie jeden z najlepszych na świecie żeglarzy – Paul Cayard (USA).
Materiały powiązane