Komunikaty prasowe

Kabriolet z unikalnymi zabezpieczeniami bocznymi

  •  Unikalne podejście do zaawansowanego zabezpieczenia środkowej części samochodu.
  • Udoskonalona struktura nadwozia ze wzmocnionymi bokami.
  • Wyjątkowo wytrzymałe słupki środkowe połączone z mocną belką środkową.
  • Solidne, laserowo spawane progi.
  • Drzwi pozostają zamknięte w trakcie kolizji.
  • Różne rodzaj stali do różnych zastosowań.


Mocowane do drzwi, wyjątkowo sztywne kurtyny powietrzne.
Nowe Volvo C70 oferuje udoskonalone zabezpieczenia boczne. Ponieważ samochód nie posiada stałego dachu, część jego zabezpieczeń opracowano przy wykorzystaniu nieco niekonwencjonalnych technik, w tym zaawansowanej struktury nadwozia i kilku rozwiązań unikalnych w kabrioletach.

„Nasz cel zakładał, że nowe Volvo C70, podobnie jak wersje sedan, oferować będzie efektywne zabezpieczenie boczne” – mówi Ingrid Skogsmo, szef Ośrodka Bezpieczeństwa Volvo Cars. „Ale ponieważ samochód nie ma stałego dachu, musieliśmy poszukać innych rozwiązań”.

W chwili uderzenia z boku słupek środkowy poddany jest oddziaływaniu olbrzymiej siły. W wersji sedan jest ona rozprowadzana przez różne belki i panele, w tym między innymi na dach. W kabriolecie nie jest to możliwie ponieważ belki pionowe kończą się wraz z linią okien. Zatem część zabezpieczenia bocznego musi być zintegrowana w nieco inny sposób. Pojawiające się siły muszą być rozprowadzone do przodu, do tyłu i w dół pojazdu, gdzie przyjmuje je zintegrowana sieć belek wzmocnień i poduszek powietrznych, współdziałająca w celu pozostawienia kabiny pasażerskiej w stanie jak najmniejszego naruszenia.

Słupki środkowe są wyjątkowo wytrzymałe i są ze sobą połączone solidną belką podłogową. Występuje pięć belek lub przegród poprzecznych równo rozłożonych na całej długości samochodu. Elastyczna skrzynia deformacyjna pomiędzy belką, a słupkiem środkowym po każdej stronie pomaga pochłonąć siłę uderzenia.

Również progi mają solidniejszy przekrój niż w wersji sedan. Są one spawane laserowo, co zapewnia dodatkową wytrzymałość. Wznoszą się do góry, za słupki środkowe, co zapewnia dodatkowe zabezpieczenie, jeżeli pojazd uderzający jest większy, np. jeśli jest to samochód klasy SUV.

„Nowe Volvo C70 to pierwszy na świecie kabriolet przygotowany na taką sytuację” – wyjawia Ingrid Skogsmo.

Drzwi także odgrywają istotną rolę w systemie zabezpieczeń bocznych. Wyposażone są one w ukośnie zainstalowane belki stalowe, pomagające zapobiec penetracji do wnętrza kabiny. Ich konstrukcja sprawia, że blokują się one na słupkach środkowych i pozostają zamknięte nawet w trakcie kolizji. Siła uderzenia może być zatem lepiej rozproszona do przodu i do tyłu poprzez strukturę nadwozia. Belki boczne umieszczone przed kabiną jak również belka w kształcie podkowy za tylnymi fotelami rozprowadzają siły uderzenia w przeciwnych kierunkach, ograniczając w ten sposób możliwość ich przedostania się do kabiny.

Różne rodzaje stali do różnych zastosowań

Wszystkie komponenty struktury nadwozia współdziałają na różne sposoby w celu jak najefektywniejszego rozprowadzenia i pochłonięcia sił uderzenia. Aby każdy komponent miał właściwe parametry, w różnych częściach nadwozia zastosowano różnego rodzaju materiały.

  • Wzdłużne belki boczne, progi i słupki środkowe oraz przegroda za tylnymi fotelami wykonane są ze stali wysokowytrzymałej.
  • Słupki przednie, ukośne belki drzwi i poprzecznie ustawione belki podłogowe wykonane są ze stali bardzo wysokowytrzymałej.
  • Skrzynie deformacyjne pomiędzy słupkami środkowymi oraz poprzeczne belki podłogowe wykonane są z elastycznych pianek.
  • Górne belki drzwi wykonane są z aluminium.


Unikalne kurtyny powietrzne mocowane do drzwi

Jednym z istotnych elementów zabezpieczenia bocznego samochodu są kurtyny powietrzne (IC). W nowym Volvo C70 mają one unikalną konstrukcję.

„Ponieważ w samochodzie nie występują belki dachowe, do których mocuje się kurtyny powietrzne, zostały one zamontowane w drzwiach” – wyjaśnia Ingrid Skogsmo. „W chwili odpalenia napełniają się pionowo”.

Kurtyny mają wyjątkowo sztywną konstrukcję z podwójnym rzędem częściowo zachodzących na siebie komór. W efekcie pozostają one w pozycji pionowej, efektywnie chroniąc głowy pasażerów nawet wtedy, gdy okna pojazdu są otwarte.

Oprócz kurtyn powietrznych pasażerów z przodu chronią także boczne poduszki powietrzne. Ich rozmiar został tak dobrany, by chronić okolice klatki piersiowej i bioder.

Opisy i fakty zaprezentowane w niniejszym materiale prasowym dotyczą międzynarodowego asortymentu samochodów Volvo Cars. Specyfikacje poszczególnych modeli mogą być różne w różnych krajach i mogą być zmieniane bez uprzedzenia.

Materiały powiązane