Komunikaty prasowe

Mały, elektryczny SUV Volvo EX30 ma najniższy ślad węglowy spośród wszystkich dotychczasowych Volvo

Nowe Volvo EX30 ma wszystkie najlepsze cechy aut naszej marki: jest nowoczesnym SUV-em, ma napęd elektryczny, jest bezpieczny a do tego proces jego budowy i eksploatacji pozostawi najniższy ślad węglowy ze wszystkich dotychczasowych aut Volvo.

Ograniczając emisje w całym procesie produkcji i cyklu życia Volvo EX30, udało nam się zredukować całkowity ślad węglowy po przejechaniu 200 000 km do poziomu poniżej 30 ton*. To 25% redukcja w porównaniu z naszymi w pełni elektrycznymi modelami C40 i XC40 i właściwy krok w kierunku naszego celu. A jest nim zmniejszenie ogólnej emisji CO2 przypadającej na każdy nasz samochód o 40% w latach 2018-2025.

Jako w pełni elektryczny samochód, Volvo EX30 nie emituje CO2 z rury wydechowej. Przy okazji nie emituje także wielu innych gazów i cząstek, co wpływa na jakość powietrza w miastach. Nowe badania przeprowadzone przez Uniwersytet Karoliny Południowej* wykazały, że nawet niewielki wzrost liczby samochodów elektrycznych na danym obszarze ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie liczby wizyt na izbach przyjęć z powodu astmy.

Aby zmniejszyć ogólny ślad węglowy samochodu, elektryfikacja nie wystarczy. Wiele dwutlenku węgla powstaje zanim samochód wyjedzie na drogi. Emisje generuje proces projektowania, produkcji i transportu. I każdy z tych etapów daje możliwości ich redukowania.

„Nasz nowy EX30 to duży krok we właściwym kierunku do wypełnienia naszych ambicji w zakresie zrównoważonego rozwoju” — powiedział Anders Kärrberg, nasz globalny szef ds. zrównoważonego rozwoju. „Do 2025 roku naszym celem jest zmniejszenie ogólnej emisji CO2 przypadającej na każdy samochód o 40% w stosunku do poziomów z 2018 roku poprzez 50% redukcję całkowitej emisji z rury wydechowej oraz 25% redukcję emisji pochodzących z naszej działalności, pozyskiwania surowców i łańcucha dostaw – wszystko to ma nam pomóc zrealizować nasze ambicje, aby być firmą neutralną dla klimatu do 2040 roku”.

Materiały z recyklingu wszędzie tam, gdzie się da

Zmniejszenie emisji CO2 związanej z Volvo EX30 do 75% w stosunku do naszych obecnych modeli elektrycznych ma kilka źródeł. Po pierwsze sam samochód jest najmniejszy w gamie. To oznacza mniej materiałów i energochłonnych procesów potrzebnych do jego wytworzenia. Szczególnie dotyczy to stali i aluminium, których uzyskanie i obróbka generuje znaczną cześć emisji na etapie produkcji. Dlatego Volvo EX30 korzysta z materiałów pochodzących z odzysku. Około 25% aluminium, 17% stali i 17% tworzyw sztucznych użytych do jego produkcji pochodzi z recyklingu. I ma to korzystny wpływ na środowisko. Żaden z naszych modeli nie może się pochwalić tak wysokim wykorzystaniem materiałów wykorzystanych ponownie.

Kolejny krok w kierunku neutralności klimatycznej

Innym kluczowym obszarem redukcji emisji jest produkcja i łańcuch dostaw, na przykład poprzez dostarczanie czystej energii. Volvo EX30 będzie produkowane w fabryce zasilanej w 100% energią neutralną dla klimatu.

Jeśli chodzi o łańcuch dostaw, 95% kluczowych dostawców części do Volvo EX30 zobowiązało się do 100% wykorzystania energii odnawialnej w swojej produkcji do 2025 roku – a wielu już ten cel osiągnęło. Odzwierciedla to naszą ambicję nie tylko ograniczania emisji w naszych własnych operacjach, ale także zachęcania do tego partnerów w naszym szerszym łańcuchu dostaw.

Proces produkcji Volvo EX30 również został usprawniony na wiele sposobów. Oznacza to, że samochód reprezentuje jeden z naszych najwyższych wskaźników wykorzystania materiałów w wytłoczonych częściach karoserii podczas produkcji.

A ponieważ nadal stawiamy czoła wyzwaniu, jakim jest przejrzyste pochodzenie materiałów, zwłaszcza podczas produkcji akumulatorów do Volvo EX30, dysponujemy technologią blockchain, która pomaga śledzić krytyczne surowce, do których obecnie należą lit, mangan, kobalt, grafit i nikiel.

Bardziej zrównoważone materiały

Wewnątrz siedzeń, deski rozdzielczej i drzwi używamy szerokiej gamy materiałów pochodzących z recyklingu i odnawialnych, w tym materiałów takich jak dżins, len i mieszanka wełny, która zawiera również około 70 procent poliestru pochodzącego z recyklingu. W szczególności dżins jest dobrym przykładem wykorzystania materiałów w bardziej inteligentny i zrównoważony sposób. Aby stworzyć panele dekoracyjne wewnątrz kabiny o strukturze dżinsu, używamy włókien, które w przeciwnym razie byłyby odpadami z procesu recyklingu tego materiału. Kiedy dżinsy są poddawane recyklingowi, rozdrobnione włókna są skręcane w przędzę, a długie włókna łączą się ze sobą. Jednak krótkie włókna zwykle wypadają jako odpady – a my uratowaliśmy te krótkie włókna, używając ich w naszych dżinsowych panelach kabiny.

Zmniejsz rozmiar bez kompromisów

Wszystko to składa się na samochód, którego emisja CO2 od zera aż do opuszczenia bram fabryki wynosi około 18 ton. Te emisje powstają, zanim samochód pokona choćby jeden kilometr.

Już na etapie projektu EX30 zaprojektowano tak, by kiedy jego cykl życia dobiegnie końca, można było ponownie wykorzystać aż 95% jego materiałów.

Wybierając Volvo EX30 klienci mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 bez konieczności rezygnacji z bezpieczeństwa, komfortu jazdy czy wygody. To dobra rzecz dla ciebie jako kierowcy i dobra wiadomość dla środowiska.

Nowe Volvo EX30 zostanie zaprezentowane 7 czerwca i tego samego dnia będzie można je zamawiać w przedsprzedaży na wybranych rynkach. W Polsce też.

Mały druk

  • Obliczenie śladu węglowego poniżej 30 ton na 200 000 km jazdy opiera się na wykorzystaniu energii elektrycznej do ładowania z miksu energetycznego UE-27.
  • Najniższy dotychczas ślad węglowy spośród wszystkich samochodów Volvo dotyczy wszystkich modeli licząc od produkcji do przekroczenia przebiegu 200 000 km.
  • Więcej informacji na temat kalifornijskiego badania dotyczącego związku między samochodami elektrycznymi a jakością powietrza można znaleźć na stronie: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969723003765
  • Zasięg i efektywność energetyczna zgodnie z realistycznym cyklem jazdy WLTP w kontrolowanych warunkach dla nowego samochodu. Rzeczywisty zasięg może się różnić. Liczby oparte są na wstępnym celu.
  • Specyfikacje samochodów i dokładna oferta dla klientów mogą się różnić w zależności od kraju. Więcej informacji można znaleźć na stronie volvocars.com.
  • Ślad węglowy i wartości CO2 od A do Z (cadle-to-gate) został wyliczony na podstawie oceny. Zweryfikowany dokument analizy cyklu życia zostanie opublikowany w najbliższych miesiącach.

Samochody Volvo w 2022 roku
W całym roku 2022 Volvo Car Group odnotowała zysk operacyjny w wysokości 22,3 mld SEK. Przychody w 2022 r. wyniosły 330,1 mld SEK, a globalna sprzedaż osiągnęła poziom 615 121 samochodów.

O Volvo Car Group
Firma Volvo Cars została założona w 1927 roku. Dziś jest jedną z najbardziej znanych i szanowanych marek samochodowych na świecie, sprzedającą klientom w ponad 100 krajach. Volvo Cars jest notowane na giełdzie Nasdaq w Sztokholmie, gdzie jest notowane pod oznaczeniem „VOLCAR B”.

Celem Volvo Cars jest zapewnienie klientom swobody poruszania się w osobisty, zrównoważony i bezpieczny sposób. Znajduje to odzwierciedlenie w jej ambicji zostania producentem samochodów w pełni elektrycznych do 2030 r. oraz w jej zaangażowaniu w ciągłą redukcję śladu węglowego, z ambicją bycia firmą neutralną dla klimatu do 2040 r.

Według stanu na grudzień 2022 r. Volvo Cars zatrudniało około 43 200 pełnoetatowych pracowników. Główna siedziba Volvo Cars, działy rozwoju produktów, marketingu i administracji znajdują się głównie w Göteborgu w Szwecji. Zakłady produkcyjne Volvo Cars znajdują się w Göteborgu, Gandawie (Belgia), Południowej Karolinie (USA), Chengdu, Daqing i Taizhou (Chiny). Firma posiada również centra badawczo-rozwojowe i projektowe w Göteborgu, Camarillo (USA) i Szanghaju (Chiny).

 

 

Materiały powiązane