Flagowa limuzyna Volvo – model S80 – uzyskała najwyższe noty w testach zderzeniowych IIHS – Insurance Insitute for Highway Safety (zderzenie czołowe, boczne i w tył). Zdobyła również nagrodę Top Safety Pick 2007 za całościową ochronę pasażerów w przypadku zderzeń.
„Bezpieczeństwo Volvo to wynik naszego 80.letniego doświadczenia” – mówi Anne Belec, prezes i dyrektor zarządzający Volvo Cars of North America. – „Poziom bezpieczeństwa może być też rozpatrywany w kategoriach kulturowych jako powód do dumy. Nigdy nie traktowaliśmy bezpieczeństwa jako wartości dodanej do naszych samochodów. Wprost przeciwnie. Dla nas bezpieczeństwo stanowi istotę koncepcji każdego nowego Volvo.”
Postęp technologii bezpieczeństwa Volvo wynika ze stosowania tzw. cyklu rozwoju technologii. Proces ten rozpoczyna się od badania rzeczywistych wypadków drogowych. Uzyskane dane są podstawą do opracowania nowych koncepcji oraz projektów. Ich skuteczność potwierdzana jest nie tylko testami, ale także podczas analizy prawdziwych wypadków drogowych i zbierania kolejnych danych, które stanowią punkt wyjścia do dalszego rozwoju tych rozwiązań. Volvo Car Corporation koncentruje się na szeroko rozumianym bezpieczeństwie, uwzględniając zarówno zapobieganie jak i łagodzenie skutków jednego z najbardziej traumatycznych wydarzeń w ludzkim życiu – wypadku samochodowego.
Klatka bezpieczeństwa
W nowym Volvo S80 bezpieczeństwo bierne pasażerów to sieć systemów współdziałających w celu redukcji potencjalnych urazów, spowodowanych kolizją na drodze. Zewnętrzne elementy nadwozia mają za zadanie przyjęcie i rozproszenie energii uderzenia w taki sposób, aby w stopniu minimalnym działała ona na pasażerów. Klatka bezpieczeństwa zbudowana jest ze stali o różnej wytrzymałości, dzięki temu poszczególne elementy nadwozia mogą reagować stosownie do potrzeb i maksymalnie kontrolować stopień i miejsce odkształcenia materiału, chroniąc ludzi znajdujących się w wnętrzu samochodu.
Poprzecznie montowany silnik
Podobnie jak pozostałe modele Volvo, S80 posiada poprzecznie zamontowany silnik z przodu nadwozia. Rozwiązanie to tworzy strefę kontrolowanego zgniotu w obrębie komory silnika i zmniejsza ryzyko wtargnięcia go do przedziału pasażerskiego w przypadku zderzenia czołowego. Poprzeczne ustawienie dotyczy również 8-cylindrowego silnika V8 o pojemności 4.4 litra. Udało się je uzyskać dzięki nadzwyczaj zwartej konstrukcji tej jednostki.
Bezpieczeństwo wewnątrz samochodu
Układy bezpieczeństwa zastosowane we wnętrzu samochodu współpracują z pasami bezpieczeństwa i poduszkami powietrznymi, tworząc system mający na celu zapewnienie pasażerom maksymalnej ochrony i zminimalizowania ryzyka odniesienia poważnych urazów. Aby zapewnić najbardziej efektywną ochronę w centrach bezpieczeństwa Volvo opracowano szereg unikalnych rozwiązań. Są to m. in.:
- Nowej generacji boczne poduszki powietrzne, wykorzystane do ochrony przed skutkami zderzeń bocznych w systemie SIPS (ang. Side Impact Protection System) są obecnie jeszcze wydajniejsze. Nowa boczna poduszka posiada dwie oddzielne komory. Dolna znajduje się na wysokości bioder, górna – klatki piersiowej. Jako że staw biodrowy może wytrzymać większe obciążenie niż klatka piersiowa, dolna komora poduszki napełniana jest z pięciokrotnie wyższym ciśnieniem niż górna. Boczne poduszki współdziałają z kurtynami powietrznymi (IC) oraz elementami konstrukcji samochodu, redukując siłę uderzenia.
- System WHIPS (ang. Whiplash Protection System), opracowany przez Volvo, należy do najbardziej efektywnych rozwiązań dostępnych na rynku. W przypadku gwałtownego uderzenia z tyłu, oparcie i zagłówek przednich foteli zmieniają położenie wraz z ciałem pasażerów, łagodząc siłę uderzenia w sposób analogiczny do tego, jak cofa się ręce podczas przyjęcia piłki do koszykówki na wysokości klatki piersiowej.
- Trzyczęściowa kolumna kierownicy zaprojektowana tak, aby podczas zderzenia pozycja (położenie i kąt) otwierającej się i napełnionej poduszki powietrznej pozostawała optymalna dla ochrony osoby kierowcy pomimo odkształcenia się kolumny .
Wszystkie siedzenia nowego S80 są wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami oraz zagłówki. Najwyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów możliwy jest wyłącznie w przypadku, gdy wszyscy oni maja zapięte pasy bezpieczeństwa (Volvo jako pierwsze w historii wprowadziło pasy bezpieczeństwa do standardowego wyposażenia samochodów w 1959 r.).
Lepiej zapobiegać…
Z punktu widzenia bezpieczeństwa najlepiej byłoby, gdyby udało się całkowicie uniknąć kolizji drogowych. Dlatego zapobieganie wypadkom było jednym z punktów wyjścia podczas projektowania nowego Volvo S80. To założenie doprowadziło do rozwoju zupełnie nowych systemów kontroli i wspomagania jazdy, przy jednoczesnym utrzymaniu bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego. Zapobieganie kolizji jest kolejnym krokiem w kierunku wyższego poziomu bezpieczeństwa czynnego. Wykorzystując połączenie najnowocześniejszych sieci multipleksowych z zaawansowanymi urządzeniami elektronicznymi i oprogramowaniem uzyskano najwyższy możliwy poziom wykorzystania „technologii w służbie kierowcy”. Systemy bezpieczeństwa czynnego przetwarzają sygnały pochodzące z bezpośredniego otoczenia samochodu i przekazują kierowcy w taki sposób, aby możliwe było unikanie niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Adaptive Cruise Control (ACC) wykorzystuje radar dokonujący pomiaru odległości od poprzedzającego samochodu. ACC jest odbierany jako funkcja zwiększająca komfort jazdy, jednak natężenie kolizji przy niskiej prędkości uczyniły go bardzo ważnym narzędziem w służbie bezpieczeństwa czynnego.
Collision Warning with Brake Support (CW) pomaga zmniejszyć ryzyko uderzenia przodem. Jeśli Volvo nadmiernie zbliża się do innego jadącego pojazdu a kierowca mimo wszystko nie reaguje, system zaalarmuje o niebezpiecznej sytuacji za pomocą sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Jeśli pomimo tego zagrożenie będzie wciąż występować, automatycznie uruchomiony zostanie układ hamulcowy. Klocki hamulcowe zostaną dociśnięte do tarczy a nacisk zwiększony poprzez wzrost ciśnienia w układzie hamulcowym.
Blind Spot Identification System (BLIS) – informuje za pomocą sygnału świetlnego (lampka) o obecności obiektów w martwym polu lusterek bocznych.
Intelligent Driver Information System (IDIS) – stanowi filtr dla informacji (np. przychodzących połączeń telefonicznych), które mogą rozpraszać kierowcę w trakcie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze. Informacje te są opóźniane przez układ IDIS.
Aktywne Reflektory Bi-Xenonowe (ABL) – zmieniają położenie snopa światła w zależności od zakrętów na drodze, umożliwiając maksymalną widoczność na krętej trasie.
Personal Car Communicator (PCC) to zaawansowane urządzenie w postaci niewielkiego pilota umożliwiające kontakt i kontrolę nad samochodem. Naciskając przycisk, użytkownik może się przekonać, czy:
- samochód jest zamknięty czy otwarty
- alarm został aktywowany
- alarm został uruchomiony i ktoś znajduje się wewnątrz pojazdu (umożliwia to czujnik bicia serca)
Nawet, gdy użytkownik będzie znajdował się poza zasięgiem działania PCC, będzie mógł sprawdzić stan samochodu w każdym miejscu i o każdej porze. Dane o stanie samochodu są zapamiętywane i przechowywane w urządzeniu.
Materiały powiązane