ˇ BLIS system eliminujący martwe pola widoczności po raz pierwszy w samochodach osobowych
ˇ WRG szyby i lusterka wsteczne z powłoką poprawiającą widoczność podczas deszczu
ˇ Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej po stronie pasażera
Na początku roku firma Volvo Cars zaprezentowała cztery nowe rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa jazdy, które w najbliższym czasie będą wprowadzane w produkowanych przez nią modelach samochodów. Jednym z nich jest BLIS(Blind Spot Information System) system eliminujący za pomocą kamer martwe pola widoczności z tyłu samochodu, który po raz pierwszy został zaprezentowany na stoisku Volvo podczas salonu motoryzacyjnego w Detroit.
BLIS jest gotowy do pokazania w samochodach seryjnych. mówi Lex Kerssemakrers, wiceprezes firmy do spraw marketingu globalnego. Oprócz systemu BLIS, firma Volvo Cars prezentuje także szyby boczne i zewnętrzne lusterka wsteczne utrzymujące dobrą widoczność i wyrazistość odbicia w czasie deszczu, a także prosty i niezawodny sposób wyłączania czołowej poduszki powietrznej po stronie pasażera.
BLIS Blind Spot Information System
Mimo dużych powierzchni przeszklonych i skutecznych lusterek wstecznych, zawsze istnieją tzw. martwe pola widoczności. Za ich przyczyną może dochodzić do wypadków, zwłaszcza przy zmianie pasa ruchu.
W celu ograniczenia ryzyka tego typu sytuacji, firma Volvo Cars jako pierwsza na świecie wprowadziła w 1979 roku w swoich samochodach szerokokątne lusterko wsteczne po stronie kierowcy. Następnym krokiem jest ostatnio opracowany system monitorujący z użyciem kamer wizyjnych, pozwalający obserwować obszar wzdłuż boków i z tyłu samochodu.
Gdy w monitorowanej strefie pojawi się inny pojazd, zapala się lampka ostrzegawcza przy zewnętrznym lusterku wstecznym po odpowiedniej stronie samochodu. W ten sposób kierowca otrzymuje wyrany sygnał, że bardzo blisko jego samochodu podąża inny pojazd. System ostrzega kierowcę o pojazdach zarówno zbliżających się z tyłu, jak i znajdujących się z przodu podczas manewru wyprzedzania. Dzięki tej informacji większe są szanse podejmowania właściwych decyzji w takich sytuacjach.
Produkcja seryjna BLIS rusza pod koniec 2004 roku.
Zastosowane rozwiązania techniczne w systemie BLIS
W obu zewnętrznych lusterkach wstecznych zamontowane są cyfrowe kamery, wykonujące 25 zdjęć na sekundę. Porównując obrazy na zdjęciach, system potrafi rozpoznać, czy w monitorowanych po obu stronach samochodu strefach o długości 9.5 metra i szerokości 3 metrów pojawił się jakiś pojazd.
System reaguje zarówno na samochody, jak i motocykle, tak przy świetle dziennym, jak i w ciemności. Natomiast nie reaguje na zaparkowane pojazdy, krawężniki, barierki drogowe, postumenty lamp ulicznych itp.
System zaczyna działać po przekroczeniu prędkości 10 km/h. Przewidziany został do ostrzegania kierowcy o obiektach poruszających się nie więcej niż o 20 km/h wolniej i nie więcej niż o 70 km/h szybciej od samochodu, w którym jest zamontowany.
System BLIS można wyłączać przyciskiem na środkowej konsoli.
WRG Water Repellent Glass
Z myślą o większym bezpieczeństwie podczas jazdy w deszczu, firma Volvo Cars zastosowała specjalny rodzaj szkła na zewnętrzne lusterka wsteczne oraz szyby w przednich drzwiach. Osiadające na ich powierzchni krople wody nie ograniczają widoczności.
Woda na specjalnie przygotowanych szybach bocznych zbiera się w drobne kropelki, które zostają zdmuchnięte pędem opływającego powietrza, pozostawiając suchą powierzchnię i nie ograniczając w ten sposób widoczności. A ponieważ do suchej powierzchni trudniej przywierają zabrudzenia, szyby boczne łatwiej jest utrzymać w czystości, a także są mniej podatne na oblodzenie. Zastosowanie tego rozwiązania jest możliwe tylko w stosunku do szyb laminowanych.
Natomiast w przypadku lusterek zastosowano nieco inna metodę poprawy wyrazistości odbicia. Woda jest rozpraszana równomiernie na całej powierzchni lusterka, tworząc przejrzystą warstwę, która nie zakłóca odbicia. W niektórych sytuacjach efekt ten można przyspieszyć, włączając ogrzewanie lusterek wstecznych.
Efekt utrzymania dobrej widoczności przez szyby boczne oraz wyrazistości odbicia przez zewnętrzne lusterka wsteczne uzyskano poprzez specjalne zabiegi powierzchniowe. W przypadku szyb, w celu zachowania pełnej skuteczności zabieg ten wymaga powtórzenia po trzech latach, a następnie odnawiania co roku. Natomiast lusterka wsteczne nie wymagają żadnych zabiegów regeneracyjnych, ponieważ ich powierzchnie są mniej narażone na ścieranie i uszkodzenia.
PACOSS Passenger Airbag Cut-Off Switch
Prowadzone przez Volvo badania w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy wyranie dowodzą, że:
ˇ Dzieci powinny być przewożone na tylnym siedzeniu samochodu.
ˇ Użyte urządzenia zabezpieczające muszą być dostosowane do wielkości dziecka.
ˇ Małe dzieci powinny podróżować na specjalnym foteliku w pozycji tyłem do kierunku jazdy i najlepiej, jeżeli jest on zamocowany na tylnym siedzeniu samochodu.
ˇ Jeżeli dziecko zostanie umieszczone na przednim siedzeniu samochodu, samochód nie może być wyposażony w czołową poduszkę powietrzną pasażera lub poduszka ta musi być odłączona.
Obecnie właściciel samochodu Volvo ma możliwość odłączenia czołowej poduszki powietrznej po stronie pasażera przy użyciu kluczyka do wyłącznika zapłonu. Zamek wyłącznika znajduje się w bocznej ścianie deski rozdzielczej. Odłączenie poduszki powietrznej potwierdza znacznik na zamku wyłącznika oraz komunikat tekstowy na wyświetlaczu w oprawie wewnętrznego lusterka wstecznego.
Opisy i dane zawarte w niniejszych materiałach prasowych dotyczą ogółu modeli Volvo przeznaczonych na rynek międzynarodowy. Szczegółowe specyfikacje mogą się różnić w zależności od kraju sprzedaży oraz mogą ulegać zmianom bez odnotowania tego.
Materiały powiązane