Nowe Volvo C70 jest jednym z najbezpieczniejszych kabrioletów na rynku, zarówno pod względem bezpieczeństwa biernego, jak i czynnego. Konstrukcja nadwozia jest charakterystyczna dla samochodów z otwartym dachem. Natomiast brak stałego dachu kompensują odpowiednie wzmocnienia i wyrafinowane rozwiązania techniczne.
Oryginalny system ochrony przed skutkami zderzeń bocznych (SIPS), po raz pierwszy na świecie uzupełniony o zamontowane w drzwiach kurtyny powietrzne, zwiększające zakres ochrony w razie zderzenia bocznego lub przewrócenia pojazdu. Hydrodynamicznie wytłaczane przednie słupki nadwozia ze stali o podwyższonej wytrzymałości w połączeniu z pałąkami ochronnymi, napinaczami pasów bezpieczeństwa i zamontowanymi w drzwiach kurtynami powietrznymi zapewniają bardziej skuteczną ochronę w razie przewrócenia pojazdu. Udoskonalona konstrukcja szkieletu nadwozia ze wzmocnionymi częściami bocznymi skutecznie przenosi siły podczas zderzenia czołowego w kierunku tyłu. System zabezpieczenia przed urazami kręgów szyjnych (WHIPS) standardowym wyposażeniem wszystkich wersji nowego Volvo C70.
Sztywne nadwozie i stabilne zawieszenie umożliwiają zachowanie kontroli nad pojazdem nawet w niespodziewanych sytuacjach. Zaawansowany system informacyjny IDIS odciąża kierowcę podczas jazdy. Stalowy dach i blokada dostępu do określonych miejsc w samochodzie. Gdy w roku 1996 model C70 miał swój debiut, mierzył w stawkę najbezpieczniejszych kabrioletów na rynku. Obecna druga generacja tego modelu będzie pod każdym względem jeszcze bezpieczniejsza. To spore wyzwanie, ale obecnie wiemy znacznie więcej o bezpieczeństwie samochodów typu kabriolet – mówi Ingrid Skogsmo, szef centrum badań nad bezpieczeństwem Volvo. Znamy specyfikę wypadków z udziałem tego typu samochodów oraz to, jak chronić przed ich skutkami. I nie jest to tylko kwestia bezpieczeństwa biernego. Równie ważne jest zapobieganie wypadkom, jako że kabriolety są z reguły prowadzone w sposób bardziej aktywny. Nowe Volvo C70 jest bogato wyposażone w systemy przyczyniające się do bezpieczniejszego prowadzenia, z których większość jest montowana standardowo. A gdy mimo wszystko dojdzie do wypadku, do akcji wkraczają różnorodne elementy bezpieczeństwa biernego.
Odmienne podejście do zaawansowanych rozwiązań chroniących przed skutkami zderzenia bocznego i przewrócenia pojazdu
Naszym celem było zrównanie poziomem ochrony przed skutkami zderzeń bocznych nowego C70 z modelami Volvo o nadwoziu zamkniętym. – mówi Ingrid Skogsmo. Brak stałego dachu zmusił nas do znalezienia alternatywnych rozwiązań. W celu uzyskania maksymalnego zakresu ochrony przed skutkami zderzeń bocznych, rozbudowany został system SIPS. W trakcie zderzenia bocznego środkowy słupek nadwozia poddawany jest znacznym obciążeniom. W nadwoziu zamkniętym siły te przenoszone są przez konstrukcję dachu. W przypadku kabrioletu jest to niemożliwe, ponieważ słupki nadwozia kończą się na wysokości górnej krawędzi drzwi. Stąd konieczność zbudowania systemu zabezpieczeń w inny sposób. Siły muszą zostać rozprowadzone wzdłuż nadwozia oraz do dołu, gdzie jednolita struktura profili nośnych oraz elementów usztywniających pozwala do minimum ograniczyć odkształcenia kabiny. rodkowe słupki mają dodatkowe wzmocnienia oraz są ze sobą połączone za pośrednictwem masywnej poprzecznej belki podłogowej. W sumie na całej długości samochodu jest pięć poprzecznych belek lub przegród. Podatne elementy skrzynkowe pomiędzy środkowymi słupkami nadwozia a belkami poprzecznymi dodatkowo pochłaniają energię uderzenia. Laserowo spawane progi mają znacznie większy przekrój w stosunku do produkowanych przez Volvo modeli z nadwoziem zamkniętym, dzięki czemu mają większą wytrzymałość. Dodatkowo pomiędzy środkowymi słupkami mają podwyższony profil, w celu uzyskania lepszej ochrony także w przypadku zderzenia z większym samochodem, np. terenowym. W systemie ochrony przed skutkami zderzenia bocznego istotną rolę odgrywają drzwi. Mają one przekątnie zamontowany stalowy profil wzmacniający, ograniczający możliwość deformacji w kierunku wnętrza kabiny. Drzwi są dodatkowo kotwione do środkowych słupków, dzięki czemu mimo działających obciążeń pozostają zamknięte. Ułatwia to skuteczne rozproszenie sił powstałych w trakcie zderzenia na przednią i tylną część szkieletu nadwozia. Belki poprzeczne z przodu kabiny wraz z belką ceową za tylnym siedzeniem przenoszą siły na drugą stronę nadwozia, zmniejszając ryzyko wniknięcia obiektu do wnętrza kabiny.
Współdziałanie zamontowanych w drzwiach kurtyn powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa
Ważny element ochrony przy zderzeniu bocznym lub przewróceniu samochodu stanowią kurtyny powietrzne. W nowym modelu C70 mają one unikalną konstrukcję. Ponieważ nie ma tu profili dachowych, do których można by je zamocować, zostały zamontowane w drzwiach – wyjaśnia Ingrid Skogsmo. Po odpaleniu rozwijają się do góry. Kurtyny są dodatkowo usztywnione podwójnymi rzędami listew, przesuniętymi nieco względem siebie. Dzięki temu utrzymywane są w pozycji pionowej, a jednocześnie zapewniają skuteczną ochronę dla głowy nawet przy otwartym oknie. Wolniejsze opróżnianie wypełnionych kurtyn zapewnia odpowiednią ochronę w razie przewrócenia samochodu. Jest to rozwiązanie unikalne w skali światowej. Dodatkowo w przednich fotelach zamontowane są boczne poduszki powietrzne, których rozmiar jest tak dobrany, by chronić klatkę piersiową i miednicę. Z kurtynami powietrznymi współdziałają napinacze pasów bezpieczeństwa, zapewniając maksymalny zakres ochrony pasażerów na przednich fotelach przy zderzeniu bocznym lub przewróceniu samochodu. W napinacze wyposażone są wszystkie cztery pasy bezpieczeństwa.
Hydrodynamicznie wytłaczane przednie słupki nadwozia ze stali o podwyższonej wytrzymałości
Dzięki dynamicznemu i sprężystemu zawieszeniu oraz bardzo sztywnemu nadwoziu, nowy model C70 wyróżnia się wysoce stabilnym trzymaniem się drogi. Ogranicza to ryzyko przewrócenia samochodu, jednak nie można go lekceważyć. Brak na stałe zamontowanego dachu z klasycznymi słupkami nadwozia stawia szczególnie wysokie wymagania przed słupkami nośnymi szyby czołowej, pełniącymi rolę przednich słupków nadwozia. Konstrukcja przednich słupków w nowym C70 umożliwia przenoszenie znacznych obciążeń, jakie mogą wystąpić w razie przewrócenia samochodu- mówi Ingrid Skogsmo. Odporność na obciążenia nadaje materiał, z jakiego je wykonano stal o bardzo wysokiej wytrzymałości a także sposób obróbki wytłaczanie hydrodynamiczne. Ten zabieg technologiczny polega na kształtowaniu profilu rurowego od wewnątrz za pomocą wody pod bardzo wysokim ciśnieniem, przy jednoczesnym formowaniu powierzchni zewnętrznej przez zespół obrotowych młotów. Taka technika wytwarzania pozwala uzyskać z jednego kawałka profil o zróżnicowanym kształcie i grubości przekroju. Przednie słupki w nowym C70 są dzięki temu ukształtowane w sposób optymalny, bez łączeń i ostrych załamań. U dołu sięgają aż do progów.
Udoskonalone pałąki ochronne
Podobnie jak jego poprzednik, nowe Volvo C70 wyposażone jest w potężne metalowe pałąki, które wysuwają się za tylnym siedzeniem, dając dodatkową ochronę w razie przewrócenia samochodu. Pałąki te, stanowiące element systemu ochrony przed skutkami przewrócenia samochodu (ROPS), zostały w istotny sposób zmodyfikowane. Są jeszcze mocniejsze, a do ich wysuwania zastosowano dodatkowo ładunek pirotechniczny, dzięki czemu działają znacznie szybciej niż poprzednio. Gdy dach jest podniesiony, pałąki przebijają się przez tylną szybę, która w nowym Volvo C70 wykonana jest ze szkła. Dlatego mają one twarde metalowe ostrza rozbijające szybę.
Opatentowana konstrukcja przodu nadwozia zapewniająca kontrolowany zgniot
Nowe Volvo C70 było tworzone z myślą o uzyskaniu równie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, jak w przypadku odpowiadającego mu wielkością modelu sedan. Konstrukcja przodu nadwozia została podzielona na kilka stref, z których każda pełni inną rolę w procesie deformacji. Strefy zewnętrzne przejmują największą część odkształceń. Jednak im bliżej kabiny samochodu, tym mniejszy zakres deformacji. W celu nadania odpowiednich własności poszczególnym strefom zgniotu, zastosowano w nich cztery różne rodzaje stali. Oprócz o podwyższonej w różnym stopniu wytrzymałości.W odróżnieniu od modelu o nadwoziu zamkniętym, w kabriolecie siły powstałe w wyniku zderzenia nie mogą zostać rozproszone do góry przez elementy struktury nadwozia. Brak zamontowanego na stałe dachu oznacza, że przy zderzeniu czołowym osiowym lub niecentralnym siły muszą zostać rozproszone wzdłuż boków nadwozia wyjaśnia Ingrid Skogsmo. Oznacza to większe wymagania w stosunku do drzwi, które zostały wzmocnione wzdłuż górnej krawędzi belkami ze stopu aluminium. Ma to na celu ograniczenie deformacji kabiny dzięki przeniesieniu sił na szkielet nadwozia. U dołu obciążenia przejmowane są przez masywne progi.
Silniki o zwartej budowie i efektywne upakowanie osprzętu
Do wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego w nowym C70 przyczynia się także zwarta konstrukcja silników i skuteczne upakowanie osprzętu w komorze silnikowej. Poprzeczne ustawienie jednostki napędowej sprawia, że dzięki jej kompaktowym wymiarom jest duża odległość pomiędzy nią a kabiną samochodu. W momencie zderzenia silnik może przemieścić się do tyłu o co najmniej 150 mm, zanim wał korbowy dotknie belki poprzecznej przy przegrodzie czołowej. Zakres odkształcenia bezpiecznej kolumny kierownicy wynosi 140 mm. Przemieszcza się ona w płaszczynie poziomej, utrzymując optymalne położenie poduszki powietrznej. W momencie zderzenia czołowego współdziałanie stref kontrolowanego zgniotu z elementami bezpieczeństwa biernego wewnątrz kabiny, takimi jak dwustopniowe poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki siły napięcia, zapewnia najskuteczniejszą ochronę pasażerów. Ochrona pozostałych użytkowników drogi. W razie wypadku, zaokrąglona bryła nadwozia z płaskimi powierzchniami przyczynia się do ograniczenia zagrożenia dla pieszych, rowerzystów i innych użytkowników drogi. Elastyczne nakładki z przodu zderzaka zmniejszają ryzyko obrażeń nóg. Również pokrywa silnika i przednie błotniki są tak skonstruowane, aby zminimalizować ryzyko odniesienia obrażeń.
Zderzenia od tyłu
Nowe Volvo C70 skutecznie chroni również w razie uderzenia kolizyjnego w tył tego samochodu. Tylne podłużnice odkształcają się w sposób kontrolowany. Dzięki ich połączeniu z progami energia uderzenia jest przenoszona również na przednią część szkieletu nadwozia. Belka ceowa za tylnym siedzeniem oraz podwójna metalowa przegroda za jego oparciem ograniczają ryzyko wniknięcia obiektu do wnętrza kabiny. Gdy dach jest złożony, dodatkowo wspomaga amortyzowanie sił przez podwójną przegrodę. W sytuacji uderzenia w tył samochodu również wysuwane są do góry pałąki ochronne. W ten sposób zostaje ograniczone ryzyko uderzenia pasażerów przez nadlatujące od tyłu przedmioty. Standardowym wyposażeniem nowego Volvo C70 jest opracowany przez Volvo system ochrony przed urazami kręgów szyjnych (WHIPS), będący jednym z najskuteczniejszych tego typu rozwiązań na rynku. W przypadku silnego uderzenia od strony tyłu, oparcie fotela i zagłówek odchylają się do tyłu wraz z ciałem pasażera.
Bezpieczeństwo czynne
Jazda nowym Volvo C70 to wielka frajda- mówi Ingrid Skogsmo. A ponieważ w Volvo Cars traktujemy przyjemność prowadzenia na równi z bezpieczeństwem jazdy, samochód ten jest łatwo utrzymać pod kontrolą, nawet w niespodziewanych sytuacjach. Zawsze zachowuje się w sposób konsekwentny i przewidywalny. Dzięki zmienionej i wzmocnionej konstrukcji, nadwozie nowego Volvo C70 ma dwukrotnie większą sztywność skrętną od swego poprzednika. Sztywność ta przekłada się na stabilne prowadzenie i przewidywalne zachowanie na drodze. Stateczności dodaje także duży rozstaw kół oraz odpowiednio dobrany rozstaw osi. Rozstaw kół przednich wynosi 1550 mm (o 29 mm więcej niż w poprzednim modelu C70). Rozstaw kół tylnych wynosi 1560 mm (o 39 mm więcej niż w poprzednim modelu C70). Rozstaw osi wynosi 2640 mm (o 24 mm mniej niż w poprzednim modelu C70).
Zawieszenie jest niezależne, z kolumnami MacPhersona z przodu i wielodrążkowym przestrzennym prowadzeniem kół tylnych. Standardowo montowany układ wspomagający stateczność ruchu samochodu (DSTC) przeciwdziała między innymi poślizgom bocznym, automatycznie korygując tor jazdy. Niezwykle skuteczny jest układ ABS wzbogacony o takie funkcje, jak elektroniczny rozdział sił hamowania na przednie i tylne koła (EBD) oraz wspomaganie hamowania awaryjnego (EBA).
IDIS inteligentny system informowania kierowcy
System informowania kierowcy IDIS został wprowadzony na rynek przez Volvo Cars w roku 2003. IDIS nieustannie monitoruje określone funkcje samochodu, takie jak ruchy kierownicy i pedału przyspieszania, działanie kierunkowskazów, czy intensywność hamowania. Dane te są analizowane i po przekroczeniu określonego poziomu zaangażowania w prowadzenie samochodu informacje, które nie są istotne dla bezpieczeństwa np. przychodzące połączenia telefoniczne lub wiadomości tekstowe SMS są wstrzymywane. Układ reaguje w ten sposób w każdej sytuacji, którą zinterpretuje jako manewr wyprzedzania lub hamowania. IDIS jest wyposażeniem standardowym we wszystkich wersjach nowego C70, bez względu na to, czy samochód ma zamontowany integralny telefon, czy nie. W przyszłości IDIS stanie się częścią bardziej rozbudowanego systemu informacyjnego, który będzie uwzględniać cały szereg dodatkowych czynników. Ma to na celu dalsze odciążenie kierowcy i tym samym ułatwienie prowadzenia samochodu.
Poczucie bezpieczeństwa ze stalowym dachem
Składany sztywny dach daje kierowcy C70 podwójną korzyść: przyjemność jazdy ze złożonym dachem oraz komfort i bezpieczeństwo zamkniętej kabiny. Ponadto ogranicza ryzyko włamania do samochodu. Tylna szyba wykonana jest ze szkła i ma znacznie większą powierzchnię niż w tradycyjnym kabriolecie. Zapewnia to wyranie lepszą widoczność do tyłu, a także przyczynia się do zwiększenia sztywności nadwozia przy podniesionym dachu. Bezpieczeństwo nowego Volvo C70 przejawia się także możliwością zabezpieczenia dostępu do przewożonych rzeczy. Liczne schowki włączone są w układ centralnego zamka, co umożliwia komfortowe zablokowanie dostępu do nich przy użyciu zdalnego sterowania. Wprowadzono też zupełnie nowe rozwiązanie w postaci możliwości zablokowania dostępu do określonych miejsc za pomocą kluczyka ze schowka w desce rozdzielczej. Jest to szczególnie wygodne po zaparkowaniu samochodu ze złożonym dachem. Dla nas w Volvo Cars istotne jest, że możemy zaoferować wysoki poziom zabezpieczenia przed kradzieżą także w przypadku kabrioleta – mówi Ingrid Skogsmo. Spróbowaliśmy znaleć nowe sposoby rozwiązania specyficznych problemów, jakie wiążą się z samochodem o otwartym nadwoziu.
Materiały powiązane