Jest dwudrzwiowym coupe o bardzo ładnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Ma silnik spalinowy i elektryczny. Na tym drugim może pokonać do 150 km. Co ciekawe ten samochód w niezmienionej formie trafi do produkcji. Tak otwiera się nowy rozdział w historii marki Polestar, która ma od teraz stać się odrębnym producentem aut elektrycznych o zapierających dech osiągach.
Jak oznajmić światu zmianę strategii marki i profilu jej działalności? Zapewne można sięgnąć po różne materiały graficzne, albo po interesujący pokaz slajdów. Szwedzi postanowili zakomunikować zmianę tak, przykuć uwagę wszystkich. Podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju oczom całego świata ukazał się bardzo odważny projekt. To nie jest prototyp, lecz samochód produkcyjny. Będzie go można zamówić, a następnie korzystać z niego w ramach kompleksowego abonamentu. Właśnie dziś zadebiutował Polestar 1.
Jego produkcja ruszy w połowie 2019 roku. Ta hybryda o wyczynowych osiągach potrafi pokonać do 150 km wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Silniki te mogą też wspierać zwykły silnik spalinowy osiągając razem moc 600 KM i generując moment obrotowy na poziomie 1000 Nm. Za bazę posłużyła czterocylindrowa jednostka Drive-E o ogromnym potencjale rozwoju.
Marka Polestar będzie rozwijała technologie napędów elektrycznych, które będą wykorzystywane przez Volvo Cars. Ta wymiana technologii działa także i w drugą stronę. Ta synergia niesie ze sobą korzyści ekonomiczne, efekt skali, przyspiesza proces projektowania i wdrażania modeli do produkcji.
Polestar 1 to pierwszy model, który na masce ma tylko logo Polestar. To piękne auto klasy GT pełne najnowocześniejszych technologii. Trudno wymarzyć sobie lepszy samochód na start nowej marki. Wszystkie nasze modele w przyszłości będą samochodami w pełni elektrycznymi. Mają one mieć doskonałe osiągi określając tym samym charakter naszej nowej, oddzielnej marki – powiedział Thomas Ingenlath, kierujący marką Polestar.
Czyste, innowacyjne, dynamiczne – gama przyszłych modeli Polestar
Gamę modeli Polestar otwiera model Polestar 1. To dwudrzwiowe, dynamiczne coupe ma układ siedzeń 2+2. Samochód ma napęd hybrydowy o łącznej mocy 600 KM. Rocznie będzie powstawać nie więcej niż 500 egzemplarzy tego elitarnego auta.
Ten samochód będzie dostępny wyłącznie w abonamencie, który w ramach miesięcznej opłaty zawiera takie elementy jak ubezpieczenie, serwis, usługi Consierge, car sharing, czy wypożyczanie innych modeli aut.
Nowe coupe bazuje na płycie podłogowej SPA, ale została ona zmieniona mniej więcej w połowie przez inżynierów marki Polestar. Dwudrziowa hybryda mierzy jedynie 4,5 m długości, czyli jest krótsza o 65 cm w porównaniu do najdłuższej odmiany Volvo S90, która bazuje na tej samej platformie. Aby uzyskać sportowe proporcje nadwozia modelu Polestar, zmniejszono rozstaw osi o 32 cm i skrócono tył o 20 cm.
W samochodzie zastosowano aż dwa silniki elektryczne napędzające każde z tylnych kół, połączone przekładnią planetarną. Generują one moc 218 KM, którą dodatkowo zwiększa zintegrowany moduł spełniający rolę rozrusznika i odzyskiwania mocy. Konstrukcja auta umożliwia używanie go wyłącznie jako samochodu elektrycznego, z czego skorzysta znaczna część klientów.
Dla tych, którzy oczekują od samochodu większego zasięgu lub bardzo dobrych osiągów, przewidziano tryb performance. W tym trybie silnik spalinowy napędza koła przednie, a tylne koła są napędzane przez dwa silniki elektryczne. Łączna moc takiego zestawu to 600 KM, a moment obrotowy – 1000 Nm. Należy pamiętać, że te wartości nie są prostym efektem dodawania. Jednostka spalinowa to zmodyfikowany czterocylindrowy silnik Drive-E.
Polestar 1 to hybryda o sportowych osiągach, która może pochwalić się najdłuższym zasięgiem w trybie jazdy wykorzystującym wyłącznie napęd elektryczny spośród dostępnych obecnie aut. Pozostałe nasze modele będą całkowicie elektryczne. Polestar 1 stanowi pomost pomiędzy technologią dziś i technologią jutra. Jego układ napędowy świetnie nadaje się do samochodu Grand Touring Coupe, który wręcz stworzony jest do pokonywania długich tras, ale też nadaje się do krótkich, dynamicznych wypadów – dodaje Thomas Ingenlath.
W budowie zawieszenia inżynierowie Polestar wykorzystali wszystkie zebrane dotąd doświadczenia z budowy aut sportowych i drogowych. W nowym modelu znajdziemy zawieszenie Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi). To pierwszy na świecie model, w którym będzie ono zastosowane. Konstruktorzy zapewniają, że już pierwszy pokonany tym samochodem zakręt będzie okazją do zaprezentowania jego możliwości.
Każdy amortyzator pojazdu wyposażony jest w elektroniczny zawór, który reaguje na rodzaj nawierzchni, czy styl jazdy kierowcy. Czas jego reakcji wynosi jedynie 2 ms. W ułamku sekundy zmieniona zostaje charakterystyka pracy zawieszenia w zależności od bieżących potrzeb. Kierowca może też dokonywać własnych ustawień, w zależności od preferencji.
Układ hamulcowy dostarczyła firma Akebono. Sześciotłoczkowe zaciski osadzono na ogromnych tarczach hamulcowych o średnicy 400 mm. Jeśli dodamy do tego rozkład mas (przód/tył) wynoszący 48:52 okaże się, że nowy Polestar 1 powstał z myślą o bardzo wymagających odbiorcach.
Zastosowanie dwóch odrębnych silników elektrycznych połączonych przekładnią planetarną, które napędzają każde z tylnych kół sprawia, że w zakrętach korygowanie prędkości obrotowej tylnych kół może obywać się nie za pomocą układu hamulcowego, lecz właśnie za pośrednictwem tych silników.
Polestar 1 jest także pierwszym samochodem w grupie, którego nadwozie w większości wykonane jest z włókna węglowego. Materiał ten, który jest typowy dla supersportowych samochodów pozwala na redukcję wagi o 230kg. Drugą bardzo ważną cechą jest zwiększenie sztywności nadwozia o 45% w stosunku do tradycyjnych materiałów z 22 Nmm-2 do 32 Nmm-2 . Po trzecie, dzięki zastosowaniu włókna węglowego maksymalnie obniżono środek ciężkości co przekłada się na niespotykany do tej pory sposób prowadzenia i zachowania auta na drodze.
Większość samochodów elektrycznych jest bardzo szybka – to zasługa wysokiej sprawności silnika elektrycznego. Dla Polestara sama szybkość to coś więcej niż sama prędkość na prostej. Oczywiście istotne jest aby auto było szybkie na prostej, ale równie istotne jest prowadzenie w zakrętach, hamowanie, praca zawieszenia, sygnały jakie auto daje kierowcy. Wszystkie te elementy specjaliści z Polestar określają Progressive Perfromance – powiedział Thomas Ingenlath
Następne modele to Polestar 2 i Polestar 3
Wszystkie następne modele Polestara prezentowane w przyszłości będą w pełni elektryczne. Produkcja modelu Polestar 2 rozpocznie się w drugiej połowie 2019 roku. Będzie to pierwszy model w grupie Volvo Car, który będzie w pełni elektryczny. Polestar 2 będzie średniej wielkości autem, który będzie konkurował z Teslą Model 3.
Polestar 2 znajduje się teraz w fazie badań, a jego produkcja ruszy pod koniec 2019 roku. Polestar 2 będzie autem produkowanym na znacznie większą skalę niż Polestar 1. Polestar 3 jest w ostatnim etapie projektowania. Model ten będzie elektrycznym autem segmentu SUV.
Będą częścią Volvo Car Group, specjaliści z Polestar mogą czerpać całymi garściami z doświadczenia dużego producenta samochodów segmentu premium i jednocześnie rozwijać i eksperymentować z nowymi technologiami w autach krótkoseryjnych. Twórcza przestrzeń jaką mają inżynierowie Polestara pozwala im nakreślać przyszłość w jakiej będzie rozwijać się firma. Trzy modele, które zapowiadamy będą dostępne dla klientów w przeciągu najbliższych czterech lat. – kontynułował Thomas Ingenlath
Innowacyjne podejście do klientów
Polestar umożliwi korzystanie z samochodów w zupełnie inny sposób tak aby klient mógł skupić się na tym co dla niego najważniejsze: czyli na wrażeniach z jazdy. Klienci Polestara będą mogli korzystać z aut bez konieczności ich posiadania. Usługa subskrypcji samochodu będzie zawierała wszystkie koszty związane z eksploatacją samochodu w jednej stałej miesięcznej opłacie.
Usługa taka poza wszystkimi kosztami, zawierała będzie również serwis door-to-door w celu przeprowadzenia obsługi technicznej samochodu. Dodatkowo użytkownik Polestara będzie mógł wypożyczyć inne auto a także będzie miał do dyspozycji obsługę concierge.
Eksperci Polestara dostrzegają potrzeby klientów, których sami klienci czasem nie są wstanie przewidzieć. Z tego powodu Polestar uruchomi usługi on-demand. W prosty sposób będzie można je zamówić on-line lub poprzez specjalną aplikację. Opłaty za takie usugi zostaną automatycznie doliczone do miesięcznej opłaty za samochód. Przykładowo, klient wybiera się na wakacje i na krótki okres potrzebuje box dachowy. W czasie i miejscu wskazanym przez klienta Polestar dostarczy i zamontuje box.
Szeroki wachlarz usług concierge będzie również dostępny i satysfakcjonujący nawet dla najbardziej wymagających klientów. Usługi będą obejmowały możliwość wypożyczenia dużego modelu Volvo, obsługi myjni door-to-door w dogodnym dla klienta terminie.
Dodatkową dostępną usługą będzie możliwość współdzielenia pojazdu z rodziną lub najbliższymi za pomocą aplikacji w telefonie.
Okres użytkowania samochodu będzie możliwy od dwóch do trzech lat. Na zakończenie kontraktu klient zwróci auto, które zostanie w gruntowny sposób sprawdzone i będzie mogło być nabyte przez kolejnego klienta.
Naszą wizją jest, że model użytkowania pojazdu i usług jaki stworzymy w Polestar będzie w dokładny sposób definiował naszą wizję współczesnej mobilności tak jak samochody, które tworzymy. Usługi, które odpowiadają potrzebom najbardziej wymagających klientów. Jednocześnie pozbawiamy klienta wszystkich problemów związanych z posiadaniem samochodu i pozwalamy skupić się mu na czystej przyjemności z jazdy. – powiedział Jonathan Goodman dyrektor spraw operacyjnych w Polestar
Dostępność Polestara w najbardziej wygodny sposób.
Dostępność samochodów Polestar dla klienta ma być tak wygodna jak tylko to możliwe zależnie od oczekiwań klienta (online lub fizycznie). Wszystkie usługi począwszy od jazd testowych, specyfikację, ofertę aż do zamówienia ma być dostępna online. Klient nie będzie musiał odwiedzać salonu, jeśli nie będzie czuł takiej potrzeby.
Taki nowoczesny sposób doświadczenia marki będzie uzupełniony o odrębną sieć sprzedaży tej jednej marki, która powstanie na całym świecie. Punkty takie będą obsługiwane przez ekspertów produktowych, którzy zaprezentują zainteresowanym świat i filozofię Polestar. Salony Polestar nie będą zlokalizowane w istniejących salonach Volvo.
Pierwszy salon Polestar zostanie otwarty w pierwszym kwartale 2019 roku. Ich liczba będzie rosła proporcjonalnie do wolumenu sprzedaży.
Wszystkie czynności serwisowe będą wykonywane przez wybrane autoryzowane serwisy Volvo, dając klientowi pewność, że o samochód dbają najlepsi specjaliści. Dzięki obsłudze door-to-door, klient nigdy nie będzie musiał odwiedzać serwisu.
Model Polestar 1 będzie można zamówić od 17 października 2017 roku.
Centrum Produkcyjne Polestar
Samochody Polestar będą produkowane w Chinach. W tym celu Volvo Cars stworzyło spółkę joint venture z Zhejiang Geely Holding. Spólka ta ma kapitał w wyskości 640 milionów Euro w celu rozwoju marki Polestar.
Nowy Polestar 1 będzie produkowany w supernowoczesnej fabryce w Chengdu w Chinach. Budowa fabryki zaprojektowanej przez wielokrotnie nagradzane norweskie biuro architektoniczne Snöhetta zakończy się w połowie 2018 roku.
Nowe centrum produkcyjne będzie dysponowało również torem testowym, na którym klienci będą mogli testować auta.
Kiedy cały kompleks zostanie ukończony będzie najbardziej zrównoważoną ekologicznie fabryką samochodów w Chinach i jedną z najbardziej ekologicznych na świecie.
Nasze nowe centrum produkcyjne Polestar nie będzie zwykłą fabryką – powiedział Jonathan Goodman – jest zaprojektowane do produkcji niskoseryjnego Polestar 1 ale jest także zdolne produkcji dużej ilości samochodów w przyszłości. Centrum produkcyjne jest symbolem najnowocześniejszych rozwiązań w produkcji samochodów na świecie.
Materiały powiązane