Sterowane komputerowo lidary mogą ograniczyć liczbę groźnych wypadków nawet o 20 procent.
Przy całej złożoności naszych działań w celu ograniczenia wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych, jedna rzecz jest stała: najmniej groźny jest ten wypadek, do którego w ogóle nie doszło.
Badania i zdobyte doświadczenie pozwalają nam stale udoskonalać systemy zapobiegania wypadkom. Dziś to bardzo zaawansowane i skuteczne urządzenia. Wciąż pracujemy, by osiągnąć cel – brak ciężko rannych i ofiar śmiertelnych w nowych autach Volvo.
Wraz z Volvo EX90, którego premiera odbędzie się 9 listopada, zaprezentujemy jeden z najbardziej zaawansowanych zestawów urządzeń wykrywających na rynku. Ten wyjątkowy komplet zawiera osiem kamer, pięć radarów, 16 czujników ultradźwiękowych i rewolucyjny lidar.
Samochód, który troszczy się o Ciebie
Lidar (który swoją nazwę bierze od słów Light Detection and Ranging) korzysta ze światła laserowego do bardzo precyzyjnego i skutecznego mierzenia odległości.
Jego znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy jest bardzo duże: według naszych badań zastosowanie lidaru może zmniejszyć liczbę groźnych wypadków o 20 procent oraz ograniczyć o 9 procent liczbę wypadków w ogóle*.
Umieszczony w dachu nowego EX90 (i stopniowo wchodzący w skład wyposażenia standardowego) lidar jest w stanie wykryć pieszego z odległości 250 metrów. Coś tak niepozornego i słabo widocznego jak leżąca na asfalcie opona lidar dostrzega z odległości 120 metrów. I to wszystko nawet przy wysokich, autostradowych prędkościach. A ponieważ lidar nie jest tak wrażliwy na warunki oświetleniowe jak kamera, pracuje skutecznie i w dzień, i w nocy.
Łącząc zaawansowane czujniki, oprogramowanie naszego autorstwa i możliwości obliczeniowe komputera pokładowego wprowadzamy bezpieczeństwo jazdy na nowy poziom. Chcemy zaproponować samochód, który jest w stanie wykryć więcej potencjalnych zagrożeń niż potrafiły dotychczasowe systemy – i w kabinie, i na drodze.
Samochód nie tylko będzie wspierać kierowcę – będzie także w stanie lepiej go zrozumieć i w razie potrzeby zareagować w optymalny sposób.
„Wierzymy, że EX90 będzie najbardziej bezpiecznym Volvo, jakie kiedykolwiek trafiło na drogi” mówi Joachim de Verdier, szef działu Safe Vehicle Automation w Volvo. „Łączymy zrozumienie środowiska zewnętrznego z dokładniejszym poznaniem kwestii koncentracji kierowcy. Kiedy do głosu dojdą wszystkie systemy bezpieczeństwa, czujniki, komputer i oprogramowanie, w sumie stworzą tarczę ochronną wokół człowieka, a człowiek nawet nie będzie sobie zdawał z tego sprawy – do chwili, w której będzie tej tarczy potrzebował”.
Rozumienie świata przez nasze samochody, lepsze rozumienie kwestii koncentracji kierowcy, stanowią także zasadniczy element przyszłej technologii jazdy autonomicznej.
Gdy dokładnie sprawdzimy skuteczność technologii i otrzymamy wszystkie niezbędne certyfikaty, funkcja jazdy autonomicznej pojawi się w EX90.
* Szacunki oparte na danych z bazy Volvo Cars Traffic Accident Database.
——————————-
Volvo Cars w 2021 roku
Grupa Volvo Car zanotowała zysk operacyjny w wysokości 20,3 mld koron (SEK). Przychody w 2021 roku wyniosły 282,0 mld koron, zaś światowa sprzedaż osiągnęła poziom 698.700 samochodów.
O Volvo Car Group
Firma Volvo Cars została założona w 1927 r. Obecnie Volvo to jedna z najbardziej znanych i cenionych marek samochodów na świecie, obecna w ponad 100 krajach. Spółka Volvo Cars notowana jest na giełdzie Nasdaq Stockholm, akcje oznaczone są symbolem “VOLCAR B”.
Volvo Cars dąży do zapewnienia klientom swobody poruszania się w sposób spersonalizowany, zrównoważony i bezpieczny. Znajduje to odbicie w planach sprzedaży w 2030 roku już wyłącznie samochodów elektrycznych. Volvo Cars zobowiązuje się również do ciągłego zmniejszania śladu węglowego, a celem firmy jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 r.
W grudniu 2021 r. firma Volvo Cars zatrudniała ok. 41.000 pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy. Siedziba główna Volvo Cars, dział rozwoju produktu, marketingu i administracji znajdują się w Goeteborgu w Szwecji. Główne zakłady produkcyjne spółki znajdują się w Goeteborgu (Szwecja), Gandawie (Belgia), Karolinie Południowej (USA), Chengdu, Daqing i Taizhou (Chiny). Firma ma również centra rozwojowe i projektowe w Goeteborgu, Camarillo i Sunnyvale (USA) oraz Szanghaju (Chiny).
Więcej informacji:
Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
Volvo Cars Investor Relations
John Hernander
+46 31-793 94 00
Materiały powiązane