Komunikaty prasowe

Rok 2004 okazał się rekordowym pod względem sprzedaży samochodów Volvo

  • Volvo Car Corporation ustanowiła rekord sprzedaży samochodów w roku 2004.
  • Całkowita sprzedaż osiągnęła liczbę 456 224 samochodów – co oznacza 10% wzrost w porównaniu do 415 000 sprzedanych samochodów w 2003.
  • Sprzedaż w Stanach Zjednoczonych osiągnęła nowy rekord: 140 000 sprzedanych samochodów.
  • XC90 był najlepiej sprzedawanym modelem Volvo.
    Rok 2004 był doskonały dla Volvo Car Corporation. Dzięki wzrostowi całkowitej sprzedaży o 10% osiągnięto nowy rekordowy poziom 456 224 sprzedanych samochodów. W ten sposób poprzedni rekord z 2000 roku, wynoszący 415 043 sztuk został pobity w znaczącym stopniu.
    „2004 by rokiem konsekwentnego sukcesu w sprzedaży i droga do osiągnięcia tego sukcesu była zarówno ekscytująca, jak i dodająca odwagi. Magiczny pułap 450 000 samochodów został wreszcie przekroczony i czujemy, że przyszłościowy cel sprzedaży 600 000 sztuk samochodów rocznie jest w naszym zasięgu” – powiedział Hans-Olov Olsson, prezes i Dyrektor Zarządzający Volvo Car Corporation.
    Na wszystkich rynkach, z małymi wyjątkami Volvo zanotowało znaczący wzrost zarówno poziomu sprzedaży, jak i udziału w rynku. Dotyczy to szczególnie rynków w Ameryce Północnej i Europie.
    W końcowych miesiącach minionego roku wzrost sprzedaży na rynkach europejskich był nie mniejszy niż 30%.Co trzeci samochód Volvo do Ameryki Północnej
    Prawie 1/3 wszystkich samochodów Volvo wyprodukowanych w 2004 roku została sprzedana w Ameryce Północnej. Całkowita sprzedaż w krajach stowarzyszonych w NAFTA wyniosła 154 000 (148 528 w 2003) sztuk, przy czym w Stanach Zjednoczonych sprzedano rekordowo 139 155 (134 620 w 2003) samochodów Volvo (wzrost o 3,5%). W Kanadzie sprzedano 11 135 (10 750 w 2003) samochodów (wzrost podobny do tego w Stanach Zjednoczonych), podczas gdy w Meksyku sprzedano 3 356 (2 721 w 2003) nowych samochodów Volvo.
    Głównym czynnikiem ogromnego sukcesu w Ameryce Północnej jest zarówno oferowanie modelu Volvo XC90, który jest obecnie dostępny również w wersji z silnikiem V8, jak również fantastyczny debiut nowych modeli Volvo S40 i Volvo V50. W liczbie prawie 140 000 sztuk samochodów Volvo sprzedanych w Stanach Zjednoczonych 39 630 sztuk stanowił model Volvo XC90.

    Kraje skandynawskie utrzymują prowadzenie pod względem udziałów rynkowych
    Całkowita liczba samochodów Volvo sprzedanych w Skandynawii wyniosła 71 547 (64 705 w 2003). Szwecja jest ciągle drugim co do wielkości rynkiem w zakresie użytkowania samochodów Volvo. Gwałtowny wzrost sprzedaży w ostatnich kilku tygodniach minionego roku pozwolił podnieść liczbę sprzedanych aut do 51 464 (47 928 w 2003), co daje 7,5-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Utrzymano 20-procentowy udział Volvo w tym obszarze rynku.
    Spośród krajów skandynawskich, największy procentowy wzrost sprzedaży zanotowano w Norwegii. Wynosi on 53%, co odpowiada 6 494 (4 241 w 2003) sprzedanych samochodów. W Finlandii sprzedano 10 076 (9 284 w 2003) nowych samochodów Volvo, a w Danii 3 513 (3 252 w 2003). Udziały Volvo w rynkach trzech największych krajów skandynawskich wynoszą: Szwecja – 20,1%, Finlandia – 6,8% i Norwegia – 5,6%.

    Europa rusza szybko naprzód
    Zanotowano również wzrosty na pozostałych rynkach europejskich. Tradycyjna walka o trzecie miejsce toczy się pomiędzy Wielką Brytanią a Niemcami. W Wielkiej Brytanii w 2004 roku liczba sprzedanych samochodów Volvo wyniosła 40 159, odnotowano wzrost o około 3%. Niemcy uczyniły jednakże olbrzymi skok po zapaści w latach 2002-2003, mimo ogromnej konkurencji,  osiągając wzrost o ponad 25% w stosunku do ubiegłorocznej sprzedaży (wynoszącej 30 285), osiągając poziom 38 085 sztuk sprzedanych samochodów Volvo.
    Wśród najbardziej znaczących rynków europejskich, największy wzrost procentowy zanotowano w Belgii – ponad 37%, ustanawiając nowy rekord sprzedaży w tym kraju na poziomie 12 929 (9 426 w 2003) samochodów. We Francji wzrost był porównywalny (36,6%) i sprzedano 11 989 (8 775 w 2003) aut. Inne największe rynki europejskie to: Włochy z 19 390 (18 416 w 2003), Holandia z 19 225 (16 204 w 2003) i Hiszpania z 15 925 (14 034 w 2003) sprzedanych samochodów.
    Warto w tym miejscu wspomnieć o Grecji, gdzie liczba sprzedanych samochodów Volvo wzrosła w 2004 roku o 67% od 1 344 do 2 240, osiągając najwyższy roczny procentowy wzrost na wszystkich rynkach.

    Japonia pod prąd, a Daleki Wschód bez zmian
    Japonia jest jedynym dużym dla Volvo rynkiem, który odbiegł od ogólnych trendów sprzedaży w ostatnim roku. Można to częściowo tłumaczyć faktem opóŸnionego zaprezentowania nowych modeli Volvo S40 i Volvo V50, co wpłynęło na całą sprzedaż, która wyniosła w 2004 roku 13 919 (14 755 w 2003) sztuk, więc spadła o 5,7%.
    Kraje azjatyckie w rejonie Pacyfiku i Oceanii oraz Azja Południowo-Wschodnia utrzymały swoje pozycje bez większych zmian. Obserwując wzrost gospodarczy w Chinach, również tam prognozowano istotny wzrost sprzedaży, jednak zwolniła ona tempo w drugiej połowie roku. Ostatecznie sprzedaż na tym rynku wyniosła 2 609 (2 516 w 2003) samochodów.
    Ogółem rynki Volvo Cars Azja i Pacyfik wchłonęły 13 152 (12 065 w 2003) nowych pojazdów Volvo.

    Rozwija się VCOC
    Pozostałe rynki zagraniczne obsługiwane przez Volvo Car Overseas Corporation (Ameryka Południowa i Œrodkowa, Afryka, Bliski Wschód, byłe republiki Związku Radzieckiego oraz inne kraje) były zróżnicowane pod względem wielkości sprzedaży i jej dynamiki. Sprzedano tu w sumie 16 679 (13 838 w 2003) samochodów. W tej grupie największymi odbiorcami są Rosja i Republika Południowej Afryki.
    W Rosji utrzymano sprzedaż na poziomie roku poprzedniego, tzn. 5 005 sztuk (4 991 w 2003), jak również utrzymano 20-procentowy udział Volvo w tym obszarze rynku.
    Z drugiej zaś strony, w Republice Południowej Afryki, odnotowano bardzo znaczący wzrost – 47,9%, wyrażający się liczbą 4 602 (3 111 w 2003) nowych samochodów.
    Największy roczny procentowy wzrost sprzedaży w tej grupie krajów zanotowano w Turcji, gdzie w 2004 roku sprzedano 1971 samochodów Volvo, o 57,9% więcej niż w poprzednim roku.

    Największe rynki sprzedaży samochodów Volvo w 2004 r.:

     

     

    Stany Zjednoczone
    139 155 szt. (134 620 w 2003)

    Szwecja
    51 464 szt. (47 928 w 2003)

    Wielka Brytania
    40 159 szt. (39 135 w 2003)

    Niemcy
    38 085 szt. (30 285 w 2003)

    Włochy
    19 390 szt. (18 416 w 2003)

    Holandia
    19 225 szt. (16 204 w 2003)

    Hiszpania
    15 925 szt. (14 034 w 2003)

    Japonia
    13 919 szt. (14 755 w 2003)

    Belgia
    12 929 szt. (9 426 w 2003)

    Francja
    11 989 szt. (8 775 w 2003)

     

    XC90 – najlepiej sprzedawany model Volvo
    Już w drugim roku obecności na rynku Volvo XC90 stało się najlepiej sprzedawanym modelem. Po fantastycznym sukcesie, jaki osiągnął on w pierwszym roku sprzedaży, podjęto decyzję o podniesieniu rocznego poziomu produkcji z około 65 000 do ponad 90 000 sztuk. Sprzedaż XC90 osiągnęła w 2004 roku liczbę 84 032 (62 177 w 2003) egzemplarzy.
    Mamy nadzieję, ze razem z zaprezentowaną ostatnio wersją z silnikiem V8, sprzedaż w 2005 roku osiągnie poziom 100 000 sztuk.

    Wielkim sukcesem wśród samochodów Volvo okazały się również wersje AWD. W 2004 roku sprzedano ich około 14 200.

    Bardzo dobrze sprzedawały się w ubiegłym roku modele Volvo S40 i Volvo V50 – ponad 100 000 egzemplarzy tych pojazdów dotarło do klientów.

    Pięć najlepiej sprzedawanych samochodów Volvo

     

     

    XC90
    84 032 (62 177 w 2003) szt.

    V70
    74 656 (83 359 w 2003) szt.

    S70
    71 121 (90 910 w 2003) szt.

    S40
    (nowy) 53 085 – szt.

    V50
    47 743 – szt.

     

    Produkcja w roku 2004
    W maju 2004 zakończono produkcję poprzednich modeli Volvo S40 i wersji kombi Volvo V40 w Fabryce w NedCar w holenderskim mieście Born. Volvo Cars zakończyło swoją 32-letnią obecność w Holandii. Ostatni wyprodukowany samochód V40, który – przy okazji – był milionowym z serii S40/V40, został przekazany na cele charytatywne.

    Teraz Volvo Cars skoncentrowała główną produkcję samochodów w swoich dwóch firmowych fabrykach: Torslanda w Gőteborgu (świętowała 40-lecie istnienia w 2004 roku) i Ghent w Belgii, gdzie produkowane są nowe modele Volvo S40 i Volvo V50. Obydwie te fabryki wykonały zwiększone zadania produkcyjne w ubiegłym roku i stoją w obliczu nawet większych wymagań w roku przyszłym. W Torslanda można będzie uruchomić nawet trzecią zmianę. Obecnie zdolność produkcyjna w Torslanda wynosi 190 000 sztuk, zaś w Ghent 270 000 sztuk rocznie. Długofalowym celem dla każdej z tych fabryk jest osiągniecie poziomu produkcji 500 000 samochodów rocznie, jeśli będzie taka konieczność.

    Fabryka w Uddevalla, gdzie produkuje się kabriolety C70, jest zarządzana przez dwóch współwłaścicieli – Pininfarina Sverige AB (60% udziałów) i Volvo Cars (40% udziałów). Będzie tu produkowana następna generacja kabrioletów Volvo.
    Ponadto Volvo posiada montownie w Republice Południowej Afryki, Tajlandii i Malezji.
    Całkowita produkcja samochodów Volvo wyniosła w 2004 roku 460 000 sztuk.

    Co drugi samochód Volvo sprzedany w Europie jest napędzany silnikiem Diesla. W 2004 roku powiększono ofertę handlowa tych wersji o dwa warianty – obydwa czterocylindrowe, o pojemności 1,6 lub 2,0 litra.

    Rok sukcesów samochodów koncepcyjnych
    W 2004 roku Volvo Cars zaprezentowało trzy modele koncepcyjne. Tym, który przyciągał najwięcej uwagi, był Your Concept Car – YCC. Samochód ten, wymyślony i zaprojektowany przez grupę kobiet-inżynierów z Volvo, został zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie. Szturmem podbił świat uchylnymi do góry drzwiami i innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi oraz stylistyką.

    Samochód-tandem, zgodnie z nazwa, proponuje użytkownikom miejsca siedzące jedno za drugim. Został zaprezentowany w maju w Volvo Monitoring & Concept Center w Kalifornii. Jest to nowy pomysł na elektryczny samochód przyszłości dla dojeżdżających do pracy w obszarach wielkomiejskich na całym świecie, w warunkach rosnących utrudnień w ruchu i postępującego zanieczyszczenia środowiska.

    Troska o zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz rozwiązanie problemu gęstniejącego ruchu wielkomiejskiego leżały u podstaw projektu 3CC – trzymiejscowego samochodu elektrycznego o sportowym charakterze, gdzie nieszkodliwość dla środowiska i bezpieczeństwo idą w parze z zaskakującym wykończeniem wnętrza i udogodnieniami w zakresie kierowania pojazdem. Model 3CC został zaprezentowany na zawodach samochodów ekologicznych Michelin Challange Bibendum w Szanghaju, gdzie zdobył pięć złotych medali oraz został uhonorowany nagrodą za najlepszy projekt.

    Nowości produkcyjne w 2004 roku
    Nowości produkcyjne w 2004 roku dotyczą podniesienia standardu w modelach Volvo S60, Volvo V70 i Volvo XC70 na rok 2005. Zaprezentowanie tych udoskonaleń zbiegło się premierą systemu monitorowania martwych pól widoczności – BLIS, ostrzegającego kierowcę o zbliżającym się od tyłu pojeŸdzie, który porusza się równoległym pasem. Dzięki systemowi BLIS zarówno wyprzedzanie, jak i zmiana pasa ruchu staną się bezpieczniejsze i bardziej płynne.

    Na wystawie samochodowej w Paryżu Volvo Cars Corporation zaprezentowała całkowicie nowy silnik V8 o pojemności 4,4 litra i mocy 315 KM. Silnik ten jest przewidywany do montowania w modelach Volvo XC90. Silnik ten charakteryzuje się zwartą budową, stosunkowo niskim zużyciem paliwa i udoskonalonymi rozwiązaniami obniżającymi emisję szkodliwych związków w spalinach.

    Pod koniec 2004 roku Volvo Cars Corporation zasygnalizowała, że w przeciągu roku, zarówno model Volvo S40, jak i  Volvo V50 staną się dostępne na szwedzkim rynku z silnikiem napędzanym paliwem ekologicznym E85 (85% etanolu i 15% etyliny). Równolegle, na wielu rynkach europejskich modele S60, V70 i S80 będą w dalszym ciągu oferowane opcjonalnie z silnikami dwupaliwowymi.

    „Siła Volvo jest ogromna i ciągle rośnie. Szacunek, z jakim spotyka się Volvo Cars, a także determinacja, entuzjazm i oddanie, które charakteryzują nasze działania, sprawiają, że uważam moją pracę za bardzo satysfakcjonującą” – podsumowuje Hans-Olov Olsson.
    Nagrody dla Volvo Cars Corporation
    Samochody Volvo otrzymały w 2004 roku wiele nagród i wyróżnień.
    Oto kilka z nich:

    S40/V50
    Austria: Najlepszy samochód w klasie średniej, wybór czytelników Auto Revue
    Belgia: Leasingowany samochód roku w kategorii open, ING Car Lease
    Niemcy: Goldenes Lenkrad ( Złota Kierownica) V50, gazeta „Bild am Sonntag”
    Włochy: Volvo V50 najpiękniejszym samochodem świata, organizacja i magazyn Automobilia Rosja:  Volvo S40 – najlepszy zakup, Vybor za Vamy / Auilnikiem napędzanym paliwem ekologicznym E85 (85% etanolu i 15% etyliny). Równolegle, na wielu rynkach europejskich modele S60, V70 i S80 będą w dalszym ciągu oferowane opcjonalnie z silnikami dwupaliwowymi.

    „Siła Volvo jest ogromna i ciągle rośnie. Szacunek, z jakim spotyka się Volvo Cars, a także determinacja, entuzjazm i oddanie, które charakteryzują nasze działania, sprawiają, że uważam moją pracę za bardzo satysfakcjonującą” – podsumowuje Hans-Olov Olsson.
    Nagrody dla Volvo Cars Corporation
    Samochody Volvo otrzymały w 2004 roku wiele nagród i wyróżnień.
    Oto kilka z nich:

    S40/V50
    Austria: Najlepszy samochód w klasie średniej, wybór czytelników Auto Revue
    Belgia: Leasingowany samochód roku w kategorii open, ING Car Lease
    Niemcy: Goldenes Lenkrad ( Złota Kierownica) V50, gazeta „Bild am Sonntag”
    Włochy: Volvo V50 najpiękniejszym samochodem świata, organizacja i magazyn Automobilia Rosja:  Volvo S40 – najlepszy zakup, Vybor za Vamy / Automotive Magazine
    Wielka Brytania: Volvo S40 Compact Car Executive 2004, Auto Express New Car Honours
    Stany Zjednoczone: Volvo S40 najlepszym samochodem roku 2004, Automundo Magazine (wydanie latynoskie).

    S80
    Chiny:  Volvo S80 T6 Złote medale za najlepsze przyspieszenie, hamulce i poziom   toksycznych emisji, Michelin Bibendum Challenge samochodów przyjaznych dla   środowiska
    Stany Zjednoczone: Volvo S80 AWD najlepszą limuzyną z napędem na cztery koła w klasie powyżej   30 000 $, New England Motor Press Ass.

    XC90
    Niemcy:  Najlepszy samochód terenowy – Auto Trophy z Auto Zeitung
    Malezja: Najlepszy duży samochód terenowy roku 2003/ 2004 – Autocar Mag (wydanie   ASEAN)
    Bliski Wschód: Terenowy samochód roku 2004, Wheels & Gear Pan Arabic Magazine
    Arabia Saudyjska: 4×4 Award 2004, Saudi Auto Pan Arabic Magazine
    Tajlandia: Volvo XC90 2,5 T Samochód Roku w kategorii standardowych samochodów   terenowych oraz Samochód Roku w kategorii luksusowych samochodów terenowych   Grand Prix Group (organizator Bangkok Motor Show)
    Wielka Brytania: 4×4 / Nagroda za samochód terenowy 2004, Auto Express New Car Honours
    Stany Zjednoczone: Najlepszy luksusowy samochód terenowy w Górach Skalistych, Rocky Moutain   Automot. Press.; Najlepszy samochód terenowy w klasie powyżej 30 000 $, New   England Motor Press Ass.; Najlepszy samochód terenowy, Smart Money Magazine.

    Firma Volvo Cars została uznana przez środowisko techniczne w Szwecji za najlepszego pracodawcę, a wewnętrzny magazyn Volvo Cars Corporation „Agenda” uzyskał nagrodę „Swedish Publishing Prize” od spółki medialnej Popular Communication dla najlepszej publikacji firmowej.

Materiały powiązane