Nowe Volvo XC90 będzie pierwszym modelem, który otrzyma w standardzie rozszerzony pakiet City Safety. Pod tą nazwą kryje się szereg systemów bezpieczeństwa, w tym nowatorska funkcja automatycznego hamowania w sytuacji wykrycia ryzyka zderzenia czołowego, np. podczas manewru lewoskrętu na skrzyżowaniach.
Volvo od dawna jest pionierem technologii bezpieczeństwa, w tym systemów automatycznego, awaryjnego hamowania. Pierwsza generacja tego rodzaju rozwiązań pojawiła się już w 2006 r. Aż dotąd City Safety był systemem, który działał tylko do prędkości 50 km/h, teraz działa także przy większych prędkościach. Starsza generacja City Safety działała tylko w dzień, nowa – działa także w nocy. Nowe City Safety oprócz samochodów, wykrywa także pieszych i rowery. Starszy system zapobiegał wjechaniu w tył pojazdu jadącego przed nami. Teraz City Safety zapobiega również zderzeniom czołowym na skrzyżowaniach przy manewrze lewoskrętu.
Światowa nowość opracowana przez Volvo
Automatyczne hamowanie na skrzyżowaniach jest prekursorskim rozwiązaniem szwedzkiej marki. Dzięki niemu zredukowane zostaną niebezpieczne sytuacje, z którymi mamy do czynienia na zatłoczonych miejskich skrzyżowaniach, ale także na przejazdach poza miastem.
Z badań Volvo Cars wynika, że znacznej części tego rodzaju wypadków można byłoby uniknąć lub przynajmniej zminimalizować ich skutki, gdyby samochody były wyposażone w funkcję automatycznego hamowania. – To rozwiązanie jest kolejnym przykładem na to, że rozwój technologii jest w stanie realnie rozwiązywać wiele problemów występujących w ruchu drogowym. Tym samym jesteśmy coraz bliżej realizacji naszego planu, który zakłada zredukowanie do zera liczby ofiar śmiertelnych wśród osób poruszających się samochodami Volvo – mówi Lotta Jakobsson, specjalistka ds. bezpieczeństwa w Volvo.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Głównym zadaniem City Safety jest wskazywanie kierowcy potencjalnych zagrożeń na drodze. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio szybko w sytuacji potencjalnej kolizji, system uruchomi proces automatycznego hamowania.
Do głównych funkcji systemu należą:
- ostrzeganie przed nadjeżdżającym z naprzeciwka pojazdem (zarówno samochodem, motocyklem, jak i rowerem), np. w trakcie manewru lewoskrętu;
- wykrywanie potencjalnej stłuczki z pojazdem poruszającym się w tym samym kierunku. Jeśli różnica prędkości pomiędzy pojazdami wynosi mniej niż 50 km/h, City Safety jest w stanie całkowicie zapobiec stłuczce. W przypadku, gdy różnica prędkości jest większa, system pomoże zniwelować skutki wypadku;
- zapobieganie zderzeniom z rowerzystami gwałtownie przecinającymi drogę samochodu;
- zapobieganie potrąceniu pieszych. Przy prędkości do 45 km/h City Safety jest w stanie całkowicie wyhamować samochód, nawet w przypadku, kiedy pieszy nagle wtargnie na jezdnię.
Również po zmroku
City Safety działa w oparciu o zintegrowany system składający się z kamery i czujnika umieszczonych na przedniej szybie na wysokości mocowania lusterka wstecznego. Dzięki zastosowaniu czułej kamery i najnowszych technologii analizowania obrazu system działa bez zarzutu również po zmroku.
W sytuacji wykrycia zagrożenia kierowca otrzymuje zarówno ostrzeżenie sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Jeśli naciśnie hamulec, system pomoże mu poprzez zwiększenie siły hamowania. Gdy prowadzący nie zareaguje, system włączy się automatyczne, a pełna moc hamowania zostanie aktywowana na sekundę przed przewidywanym uderzeniem.
– System City Safety już pomógł w znaczny sposób obniżyć liczbę wypadków, chociażby dzięki wykrywaniu zmęczenia u kierowców. Teraz naszym głównym celem jest ciągłe ulepszanie technologii City Safety, tak aby uwzględniała ona coraz więcej potencjalnych sytuacji i obiektów na drodze – dodaje Lotta Jakobsson.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nhfgKpZH3VI[/youtube]
Materiały powiązane