Rozwój Volvo Cars Corporation w roku 2003 sukces rynkowy Volvo XC90 i rok rekordowej sprzedaży w USA
ˇ Rok 2003 był dla Volvo Cars pomyślny, głównie dzięki rekordowej sprzedaży w USA i ogromnemu popytowi na model Volvo XC90
ˇ Ogólna sprzedaż osiągnęła liczbę 415 043 samochodów, co w porównaniu z rokiem 2002 oznacza wzrost o 2,2 procent
ˇ Sprzedaż w Ameryce Północnej wzrosła o 21 procent i osiągnęła 148 494 samochodów, zaś sprzedaż w Europie spadła o 6,5 procent, głównie wskutek trudnej sytuacji na rynku niemieckim.
W swoim pierwszym roku sprzedaży Volvo XC90 stał się modelem przyciągającym największą uwagę pośród wszystkich produkowanych przez Volvo Cars. Ogółem sprzedano 61 867 samochodów Volvo XC90, a popyt na ten model jest tak duży, że firma zdecydowała się obecnie na zwiększenie produkcji rocznej do 90 000 aut. Innym korzystnym aspektem tego sukcesu jest to, że Volvo XC90 nie zdobyło powodzenia kosztem Volvo XC70, które utrzymało swą pozycję rynkową w porównaniu z rokiem 2002. Najlepiej sprzedającym się modelem w ciągu ostatnich trzech lat jest Volvo S60. W roku 2003 aut tych sprzedano ogółem 90 689 (107 463 w 2002).
Czternaście kolejnych miesięcy rosnącej sprzedaży w USA
Pomimo zmniejszenia ogólnego udziału w rynku, był to dla Volvo Cars najlepszy rok w historii. Po czternastu miesiącach stale rosnącej sprzedaży, rok 2003 zakończył się dostarczeniem 135 023 aut, co stanowiło 22 procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Zgodnie z przewidywaniami bestsellerem zostało Volvo XC90 – sprzedano 35 791 tych samochodów.
W Europie sprzedaż spadła o 6,5 procent do 221 632 aut (236 951 w 2002 roku).
W Szwecji, która jest drugim co do wielkości rynkiem Volvo Cars, nastąpił niewielki spadek sprzedaży (o 1,5 procent do 47 928 aut). Volvo utrzymało jednak swój udział w rynku, który wynosił nieco ponad 19 procent, a Volvo V70, z 23 000 aut, było liderem sprzedaży. V70 jest najlepiej sprzedającym się modelem samochodu osobowego w Szwecji.
W Wielkiej Brytanii sprzedaż zmalała o 3,5 procent do 39 135 samochodów (rok 2002: 40 580 aut).
Głęboka recesja w Niemczech, połączona z ogólną zapaścią rynku oraz reorganizacją sieci dealerskiej Volvo, doprowadziła do spadku sprzedaży samochodów osobowych Volvo o 26 procent do 30 285 aut.
Sprzedaż importowanych samochodów w Japonii spadła o blisko 7 procent. Dla Volvo spadek był nieco łagodniejszy niż u większości konkurentów – zaledwie 3 procent. W Japonii – Volvo Cars sprzedało ogółem 14 755 samochodów (15 242 w roku 2002). Warto również odnotować, że Volvo uzyskuje dobre wyniki na głównych rynkach wschodzących. W Rosji sprzedaż wzrosła o 69 procent, do 4 991 aut (2 947 w roku 2002), zaś w Chinach wzrost sprzedaży wyniósł 28 procent do 2 516 samochodów (1 960 w roku 2002).
Nowe Volvo S40 i Volvo V50
Nowe Volvo S40 i Volvo V50 były w roku 2003 głównymi nowościami Volvo Cars. Volvo S40 miało swą światową premierę na salonie samochodowym we Frankfurcie na początku września. Trzy miesiące póniej, na salonie w Bolonii, dokonano odsłony Volvo V50.
Te nowe modele stanowią pierwsze owoce współpracy technicznej Volvo z Fordem i Mazdą. Volvo S40 i Volvo V50 szczycą się dynamiką i bezpieczeństwem dorównującymi największym modelom Volvo. Volvo S40 i Volvo V50 produkowane są w zakładzie Volvo Cars w belgijskiej Gandawie. Produkcja samochodów Volvo w holenderskim Born skończy się wraz zaprzestaniem wytwarzania poprzedniej generacji Volvo S40 i V40, co nastąpi w pierwszej połowie roku 2004. Po pełnej rozbudowie, fabryka w Gandawie stanie się największym zakładem produkcyjnym firmy, a jego zdolność produkcyjna wyniesie 270 000 aut rocznie.
Na początku roku 2003 Volvo zaprezentowało zmodernizowany model Volvo S80 o bardziej eleganckiej stylizacji i unikatowym podwoziu wykonanym w technice czterech C. Debiut tego podwozia miał miejsce w modelach R wprowadzonych rok wcześniej.
Nowy kabriolet we wspólnym przedsięwzięciu z Pininfarina
W ubiegłym roku ogłoszono, iż Volvo Cars zamierza opracować nowy kabriolet, wspólnie z światowej sławy włoską firmą stylistyczną Pininfarina. Współpraca obejmuje stworzenie nowego samochodu otwartego, który będzie produkowany w położonym na zachodnim wybrzeżu Szwecji zakładzie produkcyjnym w Uddevala, będącym wspólną własnością Volvo Cars i Pininfarina. Do Pininfarina należy 60 procent, a do Volvo Cars 40 procent nowej firmy, której nazwa brzmi: Pininfarina Sverige AB.
W fabryce Volvo Cars w Köping podjęto bliską współpracę ze specjalistyczną niemiecką firmą skrzyń biegów GETRAG. Do GETRAG należy 60 procent nowej firmy GETRAG All Wheel Drive AB, Volvo Cars jest właścicielem 40 procent tej firmy. Celem tej spółki jest stworzenie w Köping konkurencyjnego samodzielnego ośrodka badawczego i produkcyjnego układów napędu na cztery koła, który zaopatrywałby cały przemysł motoryzacyjny. Fabryka w Köping będzie również kontynuować produkcję podzespołów podwozia.
Innym wartym odnotowania wydarzeniem jest to, że zakład Volvo w Skövde jest pierwszą w świecie fabryką silników, która otrzymała bardzo prestiżowe wyróżnienie za osiągnięci produkcyjne światowej klasy (TPM Total Productive Maintenance). W roku 2003 fabryka ustanowiła również rekord produkcyjny osiągając łącznie liczbę 391 000 wyprodukowanych silników.
Porównanie sprzedaży detalicznej w roku 2003 i 2002
ˇ W poszczególnych regionach
Region | Rok 2003 | Rok 2002 | Procentowa zmiana |
Ameryka Płn. | 148 528 | 122 811 | +21 |
Europa | 221 632 | 236 951 | -6,5 |
Azja/ Oceania | 12 065 | 11 681 | +3 |
VCC łącznie | 415 046 | 406 695 | +2,2 |
ˇ Według modeli
Model |
Rok 2003 |
Rok 2002 |
Procentowa zmiana |
Volvo XC90 | 61 867 | 5 040 | + 1 027 |
Volvo XC70 | 34 950 | 35 320 | -1 |
Volvo S80 | 38 434 | 42 815 | -10 |
Volvo S60 | 90 689 | 107 463 | -16 |
Volvo S40 (stary model) | 43 025 | 51 388 | -16 |
Volvo V70 | 83 266 | 94 729 | -12 |
Volvo V40 | 53 573 | 61 475 | -13 |
Volvo C70 kabriolet | 7 840 | 6 148 | +28 |
Volvo C70 coupe | 288 | 2 208 | -87 |
ˇ Produkcja
Zakład |
X40 |
S60 |
S80 |
V70 |
XC70 |
XC90 |
C70 |
Nowy S40/V50 |
Razem |
NedCar
| 89 191 | 89 191 | |||||||
Torslanda
| 38 889 | 15 458 | 35 561 | 68 476 | 158 384 | ||||
Gandawa
| 84 908 | 67 384 | 4 877 | 157 149 | |||||
Uddevalla
| 7 885 | 7 885 | |||||||
Malezja
| 240 | 120 | 120 | 576 | 1 056 | ||||
Tajlandia
| 168 | 264 | 192 | 84 | 36 | 552 | 1 296 | ||
Afryka Płd.
| 1 368 | 1 368 | |||||||
Razem |
90 967 |
85 292 |
39 201 |
82 906 |
35 597 |
69 604 |
7 885 |
| 416 329 |
ˇ Zatrudnienie
Na koniec roku 2003 liczba zatrudnionych w Volvo Cars wynosiła 28 100 pracowników.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA W ROKU 2003
Volvo XC90
| |||||
Kanada | |||||
XC90 | Nagroda Pyramid Award za innowacje w dziedzinie bezpieczeństwa (ROPS Roll Over Protection System) | Kanadyjskie Stowarzyszenie Samochodowe | |||
Francja | |||||
XC90
| Wyróżnienie za stylistykę | Salon pojazdów z napędem na 4 koła w Val dIsere | |||
Niemcy | |||||
XC90 | Najlepszy pojazd SUV z importu | Auto Trophy Auto Zeitung | |||
XC90 | Najlepsza stylistyka |
Nagroda czytelników Auto Strassenverkehr und Motor
| |||
XC90 |
Nagroda dla innowacji za ROPS
| Auto Bild alles Allrad | |||
Węgry | |||||
XC90 |
Samochód rodzinny roku 2003
| Tygodnik kobiecy Nök Lapja | |||
Malezja | |||||
XC90 | Najlepszy pojazd SUV roku | Gazeta codzienna New Straits Times | |||
XC90 |
Samochód roku
| ||||
Rosja | |||||
XC90 | Najlepsze auto w klasie SUV | Złoty Klakson magazynu Klakson | |||
Arabia Saudyjska | |||||
XC90 | Pojazd 4 x 4 roku 2004 |
Magazyn Arabian Man/ Arabian Woman
| |||
Singapur | |||||
XC90 |
Wyróżnienie dla samochodu roku/ nagroda dla pojazdu SUV roku
| Gazeta Singapore Straits Times | |||
Szwecja | |||||
XC90 | Nagroda za stylistykę |
Stowarzyszenie Szwedzkiego przemysłu maszynowego, Forum Szwedzkie i Fundacja Szwedzkiego Wzornictwa Przemysłowego
| |||
W. Brytania | |||||
XC90 | Szkocka nagroda dla samochodu roku 2003 |
Stowarzyszenie szkockich publicystów motoryzacyjnych
| |||
XC90 | Najlepszy pojazd SUV (szkocki samochód roku) |
Stowarzyszenie szkockich publicystów motoryzacyjnych
| |||
XC90 |
Wyróżnienie Auto Express dla nowego samochodu Samochód roku 2003 i najlepszy samochód terenowy 4 x 4
| Magazyn Auto Express | |||
XC90 |
Samochód roku magazynu Top Gear/ Najlepsze auto 4 x 4 roku 2003
| Narody za rok 2003 magazynu Top Gear | |||
XC90 |
Nagroda dla najlepszego auta 4 x 4 w roku 2003
| Magazyn What Car? | |||
USA | |||||
XC90 | Najlepszy pojazd rodzinny Gór Skalistych |
Organizacja prasy motoryzacyjnej Gór Skalistych
| |||
XC90 | Najlepszy technicznie samochód roku 2003 |
Automotive Engineering Int.
| |||
XC90 | Najlepszy pojazd zimowy |
Stowarzyszenie dziennikarzy Nowej Anglii
| |||
Najlepszy z najlepszych w 2003 samochód roku |
Magazyn hiszpańskojęzyczny Automondo
| ||||
XC90 | Truck roku w Ameryce Północnej | Jury (USA/ Kanada) konkursu Samochód roku | |||
Polska
| |||||
XC90 | II miejsce w kategorii Samochody Terenowe |
Auto Motor i Sport „Najlepsze samochody roku 2003” | |||
XC90 | Samochód roku 2003 w kategorii: Auto dla rodziny playboya. |
Playboy Samochód roku 2003 | |||
Volvo S60
| |||||
USA | |||||
S60R | Grand Prix dla auta europejskiego |
European Car Magazine
| |||
S60R |
Samochód Roku
| European Car Magazine | |||
S60 AWD | Najlepszy sedan wielosezonowy powyżej 30 000 dol. |
Stowarzyszenie dziennikarzy Nowej Anglii
| |||
| |||||
Volvo Cross Country (XC70)
| |||||
USA | |||||
XC70 | Najlepsze kombi z napędem na wszystkie koła |
Magazyn SmartMoney
| |||
XC70 | Najlepsze kombi wielosezonowe |
Stowarzyszenie dziennikarzy Nowej Anglii
|
Volvo S80
| ||
Chiny |
Najbardziej podziwiany samochód luskusowy
| Plebiscyt internetowy www.sina.com |
Szwecja | ||
S80 B–Fuel | Najbardziej ekologiczne auto w kategorii dużych samochodów |
Gröna Bilister (stowarzyszenie kierowców ekologicznych)
|
W. Brytania | ||
S80 | Samochód dyrektorski |
Wyróżnienie w klasie samochodów używanych Auto Express
|
Volvo V70
| ||
Niemcy | ||
V70 | Najlepszy samochód z importu w górnej klasie średniej | Nagroda Autoflotte |
W Brytania | ||
V70 | Model kombi |
Wyróżnienie w klasie samochodów używanych Auto Express w roku 2003
|
Volvo S40/V50
| ||
Rosja | ||
Volvo S40 | Najlepszy pojazd w klasie śreedniej |
Złoty Klakson magazynu Klakson
|
Pozostałe nagrody | ||
Niemcy | ||
Volvo Bi-Fuel CNG |
Najlepszy samochód z importu zasilany paliwem alternatywnym
| Nagroda Autoflotte |
Szwecja | ||
Samochody Volvo Bi-Fuel | Najlepsze ekologiczne auto roku 2003 | Gröna Bilister (stowarzyszenie kierowców ekologicznych) |
Mój samochód studyjny grupa projektowa | Złota świeca zapłonowa nagroda szwedzkiego towarzystwa automobilowego | |
W. Brytania | ||
Nagroda specjalna dla Petera Horbury | Wyróżnienie w klasie samochodów używanych Auto Express |
Materiały powiązane