Komunikaty prasowe

ŚWIATOWY REKORD PRĘDKOŚCI POBITY PODCZAS REGAT VOLVO OCEAN RACE!

Najszybszym jednokadłubowcem na naszej planecie jest ABN Amro 1! Jacht dowodzony przez Mike’a Sandersona przebył podczas pierwszego etapu regat Volvo Ocean Race od 2200 GMT w sobotę w ciągu następnych 24 godzin 546Mm (1015 km) ze średnią prędkością 22,7 węzła! Holenderska jednostka już kilka godzin wcześniej pobiła rekord Movistar, wynoszący 530 Mm, pokonując w ciągu doby 538 Mm.

Niewiele ekipie Sandersona ustępuje druga załoga ABN Amro. Jacht Sebastiena Josse najpierw w ciągu doby przebył 533 Mm, a następnie dorzucił kolejne, ostatecznie windując swój rekord do 537 Mm.

W silnym wietrze jachty zaprojektowane przez Juana Kouyoumdjiana (ABN Amro 1, ABN Amro 2) znacznie przewyższały osiągnięciami te, które wyszły spod ręki Bruce´´a Farra (Pirates of the Caribbean, Movistar) . Brasil 1 przepłynął 500 Mm, a Ericsson 450 Mm. Załoga Neala MacDonalda musi sobie radzić bez asymetrycznego spinnakera, który dostał się podczas ekstremalnej żeglugi pod kadłub i nie nadaje się teraz do ponownego użycia.

Mimo, że jachty biją rekordy z zadziwiająca łatwością, to podczas następnego etapu możemy się spodziewać kolejnych. Wiatr na Atlantyku nie dochodził nawet do 30 węzłów, a taką prędkość osiągnie z pewnością na Oceanie Południowym.

Ciekawe wiadomości nadeszły z obozu Sunergy & Friends. Zostało potwierdzone, że australijski team wystartuje na 100 % do drugiego etapu regat z Kaspztadu do Melbourne, a jego nazwa będzie brzmiała ING Real Estate/Brunel. Jacht ekipy żegluje na pierwszym etapie ponad 1 500 Mm za liderem.

12 listopada z Vigo wystartowało siedem załóg. Bardzo wcześnie gotowa do rywalizacji była załoga reprezentująca barwy holenderskiego banku ABN AMRO. Holendrzy jako jedyni wystawili dwa jachty konstrukcji Juana Koyoumdjiana. Skiperem ABN AMRO 1 jest weteran Whitbreada i Americas Cup – Nowozelandczyk Mike Sanderson. Młodą załogą ABN AMRO 2 dowodzi Francuz Sebastien Josse. Na doświadczenie i umiejętności postawiono w zespole Ericsson Racing Team. Skiperem został Neal McDonald. Brytyjczyk wspierany jest m.in. przez zwycięzcę poprzedniej edycji regat – Johna Kosteckiego, który pełni rolę taktyka podczas krótkich wyścigów przybrzeżnych. Podporą zespołu są jeszcze Richard Brisius, Johan Salen i Magnus Olsson. Liderem południowoamerykańskiej ekipy Brasil 1 jest, uznawany na najbardziej wszechstronnego żeglarza, Torben Grael. W załodze jest także Alan Adler i jedyna kobieta startująca w wyścigu, nawigator Adrienne Cahalan z Australii. Wokółziemska przygoda przyciągnęła także ponownie Paula Cayarda. Zwycięzca Whitbreada edycji 1997-98 i doświadczony uczestnik Americas Cup ma być mocnym punktem amerykańskiej ekipy Pirates of the Caribbean. Jacht zaprojektowało biuro Farr Yacht Design. Mimo tego, że Amerykanie mieli nieco mniej czasu na przygotowania niż konkurenci – załoga Czarnej Perły zapowiadała walkę o zwycięstwo. Premier Challenge (obecnie Sunergy & Friends) to przedstawiciel antypodów w tym towarzystwie. Skiperem australijskiej załogi jest Grant Wharington – właściciel maxi Wild Thing. Konstruktorem Volvo 70 ekipy z antypodów jest Don Jones. Jednym z najlepiej przygotowanych zespołów w tej stawce jest hiszpańska załoga Movistar. Generalnym menedżerem i sternikiem in port racing jest Pedro Campos. Na skipera wybrano także niezwykle doświadczonego w tej rywalizacji Holendra Bouwe Bekkinga. Nawigatorem międzynarodowej załogi jest Andrew Cape
z Australii. Jacht zbudowany w stoczni Boatspeed zaprojektowało również biuro Farr Yacht Design. Hiszpańska ekipa podczas testów poprawiła już dobowy rekord pod żaglami dla jednokadłubowca. Wiele wskazuje, że wyśrubowany wyczyn może zostać poprawiony na trasie Volvo Ocean Race 2005-06 r.

Regaty Volvo Ocean Race Volvo Ocean Race 2005/2006 to największe załogowe regaty wokołoziemskie. Do wzięcia udziału w wyścigu zgłosiło się 7 załóg, które startują na specjalnie skonstruowanym na te regaty jachcie VO70 (Volvo70). Długość trasy 31 250 Mm. Czas trwania regat to osiem miesięcy. W pierwszych regatach, funkcjonujących wówczas pod nazwą Whitbread w latach 1973-74, wystartowały dwa polskie jachty – Otago i Copernicus.

Więcej informacji o wyścigu można znaleźć pod adresem www.volvooceanrace.pl oraz na stronach Magazynu Żagle www.zagle.com.pl

Regaty Volvo Ocean Race składają się z dziewięciu etapów:

Etap 1: Vigo – Cape Town (7,200 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z lewej burty; start 12 XI 2005;
Etap 2: Cape Town – Melbourne (6,100 nm) zostawiając wyspę Eclipse Island z prawej burty. Scoring waypoints na Wyspach Kerguelena i Eclipse Island; start 2 I 2006;
Etap 3: Melbourne – Wellington – pitstop (1,400 nm); start 12 II 2006;
Etap 4: Wellington – Rio de Janeiro (6,700nm) zostawiając Horn z lewej burty (scoring waypoint);
Etap 5: Rio de Janeiro – Baltimore (5,000 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z prawej burty; start 2 IV 2006;
Etap 6: Annapolis – New York – pitstop (400 nm); start 7 V 2006;
Etap 7: New York – Portsmouth (3,200 nm) zostawiając waypoint Grand Banks z lewej burty. Scoring waypoint na Przylądku Lizard;
Etap 8: Portsmouth – Rotterdam (1,500nm); start 4 IV 2006;
Etap 9: Rotterdam – Geteborg – start 17 VI 2006.

„scoring waypoint” – prowadzące jachty, które miną dany punkt kontrolny otrzymają dodatkowe punkty w klasyfikacji wyścigu.

Punkty będzie można także zdobyć podczas wyścigów w poszczególnych portach etapowych. W czasie każdego z postojów, rozegrane zostaną krótkie wyścigi na trasie o długości około 35 mil. Punktacja w Volvo Ocean Race będzie następująca: 1sze miejsce – 1pkt.; 2gie – 2pkt.; itd. To samo ma się odnosić do wyścigów w portach, z tym, że w tym przypadku punkty będą mnożone przez 0,5. Organizatorzy przewidzieli także specjalne nagrody, m. in. za rekordy 24-godzinne oraz Trofeum Ryczących Czterdziestek, które przypadnie załodze, która zdobędzie największą ilość punktów na etapach pomiędzy Cape Town i Rio.

Materiały powiązane