Chętnie uważamy się za dobrych kierowców, ale wiemy też, że błędy zdarzają się nawet najlepszym. Bywamy nieuważni, zestresowani, senni, a to wszystko wpływa na bezpieczeństwo jazdy. A gdy nie jesteśmy w dobrej formie, możemy potrzebować pomocy.
Aby móc w przyszłości wyeliminować wypadki drogowe, musimy zidentyfikować wszystkie ich przyczyny. Dotychczas koncentrowaliśmy się na samym samochodzie – by lepiej dopasował się do niebezpiecznej sytuacji drogowej i chronił jadących w kabinie pasażerów.
Aby podnieść poziom tej ochrony, musimy pójść o krok dalej – sprawić, by samochód lepiej rozumiał kondycję kierowcy.
Dlatego w nowym Volvo EX90, którego premiera odbędzie się 9 listopada, standardem będzie technologia rozpoznająca stan, w jakim znajduje się kierowca. Stale aktywny system czujników w kabinie ma proste zadanie: jeżeli rozpozna, że kierowca nie jest w najlepszej formie do prowadzenia pojazdu, samochód może podjąć konkretne działanie, by zapobiec wypadkowi.
Zrozumieć kierowcę
System zadebiutuje w EX90 i uzupełni zaawansowany pakiet czujników obserwujących sytuację na zewnątrz auta.
„Nasze badania pokazują, że proste śledzenie oczu kierowcy – gdzie patrzy, jak często i na jak długo przymyka powieki – może nam wiele powiedzieć o jego aktualnej formie” mówi Emma Tivesten, Senior Technical Expert w ośrodku Volvo Cars Safety Center.
„Opierając się na wynikach naszych badań, system jest w stanie ocenić, czy zdolność kierowcy do kierowania samochodem jest osłabiona, na przykład wskutek senności, rozkojarzenia lub z innej przyczyny oraz zareagować adekwatnie do sytuacji”.
Dwie kamery obserwują ruchy gałek ocznych kierowcy. Układ mierzy czas, przez jaki kierowca patrzy na drogę, uwzględniając naturalne zachowania. W ten sposób rozpoznaje niepokojące sygnały, zauważa, że oczy kierowcy, a zatem pewnie i jego umysł, bardziej zajęte są czymś innym niż prowadzenie samochodu.
Kierowca niedostatecznie obserwuje drogę? To może być znak, że jest rozkojarzony, może patrzy akurat w ekran telefonu. A może patrzy na drogę zbyt długo? To może być objaw rozproszenia poznawczego, z którym możemy mieć do czynienia, gdy kierowca jest tak skupiony na własnych myślach, że przestaje dostrzegać, co się wokół niego dzieje.
Istotna jest tu także rola koła kierownicy wyposażonego w czujniki pojemnościowe. Wyczuwają one, że kierowca wypuszcza z rąk kierownicę, monitorują w ten sposób jego panowanie nad pojazdem.
Korzystając z opatentowanej technologii śledzenia ruchów gałek ocznych oraz kierownicy samochód w razie potrzeby zainterweniuje. Kierowca najpierw usłyszy sygnał ostrzegawczy, którego natężenie będzie zależało od powagi sytuacji, Jeśli kierowca nie zareaguje na coraz wyraźniejsze ostrzeżenia, samochód będzie w stanie nawet zatrzymać się bezpiecznie na poboczu i włączyć światła awaryjne.
„Dzięki pracy nad systemami zapobiegania wypadkom w ciągu ostatnich dekad zanotowaliśmy znaczny postęp w technologii czujników” mówi Thomas Broberg, szef Volvo Cars Safety Centre. „Czujniki w kabinie to kolejny etap. Wciąż będziemy się uczyć, rozwijać technologie i dzięki temu wprowadzać nowe funkcje, by stale poprawiać poziom bezpieczeństwa jazdy”.
——————————-
Volvo Cars w 2021 roku
Grupa Volvo Car zanotowała zysk operacyjny w wysokości 20,3 mld koron (SEK). Przychody w 2021 roku wyniosły 282,0 mld koron, zaś światowa sprzedaż osiągnęła poziom 698.700 samochodów.
O Volvo Car Group
Firma Volvo Cars została założona w 1927 r. Obecnie Volvo to jedna z najbardziej znanych i cenionych marek samochodów na świecie, obecna w ponad 100 krajach. Spółka Volvo Cars notowana jest na giełdzie Nasdaq Stockholm, akcje oznaczone są symbolem “VOLCAR B”.
Volvo Cars dąży do zapewnienia klientom swobody poruszania się w sposób spersonalizowany, zrównoważony i bezpieczny. Znajduje to odbicie w planach sprzedaży w 2030 roku już wyłącznie samochodów elektrycznych. Volvo Cars zobowiązuje się również do ciągłego zmniejszania śladu węglowego, a celem firmy jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 r.
W grudniu 2021 r. firma Volvo Cars zatrudniała ok. 41.000 pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy. Siedziba główna Volvo Cars, dział rozwoju produktu, marketingu i administracji znajdują się w Goeteborgu w Szwecji. Główne zakłady produkcyjne spółki znajdują się w Goeteborgu (Szwecja), Gandawie (Belgia), Karolinie Południowej (USA), Chengdu, Daqing i Taizhou (Chiny). Firma ma również centra rozwojowe i projektowe w Goeteborgu, Camarillo i Sunnyvale (USA) oraz Szanghaju (Chiny).
Więcej informacji:
Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
Volvo Cars Investor Relations
John Hernander
+46 31-793 94 00
Materiały powiązane