Volvo Car Group i wiodąca firma wytwarzająca akumulatory – Notrhvolt, stworzą spółkę joint venture, w ramach której zostaną opracowane i będą produkowane nowoczesne baterie do zasilania nowej generacji czysto elektrycznych samochodów Volvo i Polestar. Mają być wytwarzane zgodnie z zasadami równoważnego rozwoju.
Jako pierwszy krok do joint venture, w którym udział stron wynosi 50/50, Volvo Car Group i Northvolt zamierzają założyć centrum badawczo-rozwojowe w Szwecji, które ruszy w 2022 roku.
Firmy chcą połączyć swoje doświadczenia do opracowania najnowocześniejszych ogniw akumulatorowych do aut Volvo i Polestar. W ramach planowanego wspólnie przedsięwzięcia powstanie nowa duża fabryka w Europie o potencjalnej wydajności do 50 GWh rocznie. Produkcja ma ruszyć w 2026 roku.
Równolegle Volvo Car Group planuje pozyskiwać 15 GWh ogniw akumulatorowych rocznie z istniejącej fabryki akumulatorów Northvolt Ett w Skellefteå w Szwecji, począwszy od 2024 roku.
Oprócz wcześniej ogłoszonych umów na dostawę baterii, partnerstwo z Northvolt zabezpieczy zapotrzebowanie europejskich fabryk Volvo na baterie, które zgodnie z ambitnymi planami elektryfikacji marki, mają znacząco rosnąć. Przypomnijmy, że nasza marka chce, by w 2025 roku samochody elektryczne (BEV) stanowiły połowę globalnej sprzedaży, a pięć lat później – już 100%.
Obecnie produkcja akumulatorów do elektrycznych samochodów Volvo Car Group stanowi dużą część całkowitej emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia samochodu. Współpracując z Northvolt, liderem w dziedzinie zrównoważonej produkcji akumulatorów, i produkując akumulatory w pobliżu swoich zakładów produkcyjnych w Europie, Volvo Car Group może zmniejszyć ślad środowiskowy związany z pozyskiwaniem i produkcją akumulatorów do swoich przyszłych samochodów.
Współpraca z Northvolt zapewni nam dostawę wysokiej jakości, zrównoważonych ogniw akumulatorowych, które wspomogą naszą transformację w producenta samochodów o napędzie wyłącznie elektrycznym – powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Car Group. Wesprze także nasze wewnętrzne możliwości rozwoju.
Nowa gigafabryka, która ma być zasilana w 100% czystą energią, ma zatrudniać około 3000 osób. Lokalizacja nowego zakładu nie została jeszcze ustalona. Pierwszy samochód wyposażony w ogniwa akumulatorowe opracowany w ramach joint venture będzie elektrycznym następcą najlepiej sprzedającego się modelu Volvo Cars – czyli XC60.
Volvo Cars i Polestar są liderami branży w kwestii transformacji na elektryfikację, a także idealnymi towarzyszami czekającej nas tranformacji, w trakcie której planujemy opracować i wyprodukować najbardziej zrównoważone ogniwa bateryjne na świecie – powiedział Peter Carlsson, współzałożyciel i CEO Northvolt. Jesteśmy dumni, że staniemy się ich wyłącznym partnerem w produkcji ogniw bateryjnych w Europie.
Dla Polestara to dalszy impuls pobudzający jego wzrost sprzedaży w Europie i podkreśla zaangażowanie firmy w projekt Polestar 0, w ramach którego planuje stworzyć pojazd prawidziwie neutralny dla klimatu do 2030 roku.
Własny rozwój nowej generacji technologii ogniw bateryjnych, wspólnie z Northvolt, pozwoli nam zaprojektować baterie dostosowane do kierowców Volvo i Polestar – dodał Henrik Green, szef działu technologicznego w Volvo Cars. – Produkując własne ogniwa do naszych samochodów elektrycznych możemy skupić się na zaspokajaniu potrzeb klientów Volvo i Polestsar, zapewniając im zasięg i krótki czas ładowania.
Współpraca z Northvolt jest ważnym krokiem, wspierającym nasze dążenie do pełnej elektryfikacji do 2030 roku – powiedział Javier Varela, kierownik działu operacji przemysłowych i jakości. – Baterie to jedne z najważniejszych części w pełni elektrycznego samochodu, a połączenie sił z Northvolt zapewni nam wydajny i ekonomiczny łańcuch dostaw wysokiej jakości akumulatorów, wytwarzanych w Europie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Volvo Cars ujawni więcej szczegółów dotyczących planów i terminów przyszłych technologii na Volvo Cars Tech Moment, które odbędzie się 30 czerwca.
Współpraca partnerska i projekt joint venture podlega ostatecznym negocjacjom i uzgodnieniom między stronami, łącznie z ostatecznym zatwierdzeniem przez zarządy obu firm.
Volvo Car Group w 2020 r.
W roku obrotowym 2020 Volvo Car Group odnotowała zysk operacyjny w wysokości 8,5 mld SEK (14,3 mld SEK w 2019 r.). Przychody w tym okresie wyniosły 262,8 mld SEK (274,1 mld SEK). W całym 2020 r. światowa sprzedaż osiągnęła poziom 661 713 (705 452) samochodów, co oznacza spadek o 6,2% w porównaniu z 2019 r.
O Volvo Car Group
Firma Volvo Cars została założona w 1927 r. Obecnie Volvo to jedna z najbardziej znanych i cenionych marek samochodów na świecie. W 2020 r. sprzedano 661 713 samochodów w ok. 100 krajach. Od 2010 r. Volvo Cars jest własnością Zhejiang Geely Holding Group.
W grudniu 2020 r. firma Volvo Cars zatrudniała ok. 40 000 (41 500) pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy. Siedziba główna Volvo Cars, dział rozwoju produktu, marketingu i administracji znajdują się w Göteborgu w Szwecji. Siedziba główna Volvo Cars w APAC znajduje się w Szanghaju. Główne zakłady produkcyjne spółki znajdują się w Göteborgu (Szwecja), Gandawie (Belgia), Karolinie Południowej (USA), Chengdu i Daqing (Chiny), natomiast silniki produkowane są w Skövde (Szwecja) i Zhangjiakou (Chiny), a elementy nadwozia w Olofström (Szwecja).
W ramach nowego celu firma Volvo Cars dąży do zapewnienia klientom swobody poruszania się w sposób spersonalizowany, zrównoważony i bezpieczny. Cel ten przekłada się na szereg ambicji biznesowych – przykładowo do połowy dekady firma planuje, aby połowa jej globalnej sprzedaży obejmowała samochody w pełni elektryczne oraz aby doszło do nawiązania relacji z 5 mln klientów bezpośrednich. Volvo Cars zobowiązuje się również do ciągłego zmniejszania śladu węglowego, a celem firmy jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 r.
O Polestar
Polestar jest odrębną szwedzką marką samochodów klasy premium założoną przez Volvo Cars i Geely Holding w 2017 roku. Polestar korzysta z synergii technologicznych i inżynieryjnych wspólnie z Volvo Cars, dzięki osiągając korzyści skali. Siedziba firmy znajduje się w Göteborgu, w Szwecji, a produkowane przez nią pojazdy są dostępne w dziesięciu krajach w Europie, Ameryce Południowej i Chinach. W 2021 roku Polestar rozszerza swoją działalność na osiem nowych rynków w Europie oraz w regionie Azji i Pacyfiku.
Fastback jest pierwszym w pełni elektrycznym, wysokoseryjnym samochodem firmy. Gama modeli Polestar 2 obejmuje trzy warianty Polestar produkuje dwa rodzaje elektrycznych samochodów sportowych. Polestar 1 jest niskoseryjną elektryczną hybrydą GT z karoserią z włókna węglowego, o mocy 609 KM, momencie obrotowym 1 000 Nm i zasięgu 124 km (WLTP) – najdłuższym spośród wszystkich samochodów hybrydowych na świecie. Polestar 2 electric performance, zawierające baterie o długim i standardowym zasięgu, o pojemności aż 78 kWh, oraz z podwójnymi i pojedynczymi układami napędowymi o mocy wynoszącej nawet 300 kW / 408 KM i momencie obrotowym 660 Nm.
W przyszłości do oferty dołączy Polestar 3 – elektryczny, dynamiczny SUV oraz Percept – pojazd studyjny, wypuszczony na rynek w 2020 roku, który ma zostać wyprodukowany w przyszłości. Percept prezentuje przyszłą wizję marki w zakresie zrównoważonego rozwoju, technologii cyfrowej i projektowania.
O Northvolt:
Northvolt to europejski dostawca wysokiej jakości ogniw i systemów bateryjnych, wytwarzanych w sposób zrównoważony dla środowiska. Firma została założona w 2016 roku z misją budowy najbardziej ekologicznej baterii na świecie o minimalnym śladzie węglowym i najwyższych możliwościach recyklingu, aby zapewnić europejską transformacji ku zdekarbonizownej przyszłości. Northvolt zatrudnia ponad 1100 pracowników 76 różnych narodowości w swoich lokalizacjach w Szwecji, Niemczech i Polsce. Do partnerów biznesowych i klientów Northvolt należą m.in. ABB, BMW Group, Scania, Siemens, Vatenfall, Vestas i Volkswagen Group.
Od 2018 firma funkcjonuje w Polsce pod nazwą Northvolt Poland Sp. z o.o. Spółka została zawiązana, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kompletne systemy bateryjne. W zakładzie w Gdańsku produkuje systemy magazynowania energii oraz moduły bateryjne zastępujące silniki spalinowe w maszynach wykorzystywanych w przemyśle. Obecnie firma Northvolt Poland planuje zwiększyć swoje zdolności produkcyjne, inwestując w Gdańsku 200 milionów dolarów w budowę wysoce zautomatyzowanego zakładu produkcyjnego o powierzchni 50 tysięcy m².
Materiały powiązane