Komunikaty prasowe

Volvo Cars przedstawiło świetne wyniki finansowe za 2019 rok

Przedstawiciele Volvo Cars zaprezentowali dzisiaj wyniki finansowe firmy za 2019 rok. W ubiegłym roku firma osiągnęła rekordowy wynik sprzedaży na poziomie 705 452 aut (+9,8%). To przełożyło się na wzrost przychodów, które zamknęły się kwotą 274 mld SEK (+8,5%). Tym samym Volvo Cars stało się drugą pod względem przychodów firmą w Szwecji. Zysk firmy wyniósł 14,3 mld SEK (+0,8%). 

Podczas konferencji prasowej zwołanej dziś w Brukseli, prezes firmy – Hakan Samuelsson oraz Chief Financial Officer –  Carla de Geyseleer zaprezentowali i omówili wyniki finansowe Volvo Cars osiągnięte w 2019 roku. Prezes firmy podkreślał, że dobre wyniki finansowe są związane przede wszystkim z doskonałym wynikiem sprzedaży Volvo Cars. W 2019 roku na całym świecie sprzedano 705 452 aut, co jest rekordem w ponad 90-letniej historii marki. Samuelsson zaznaczył, że wzrost sprzedaży w porównaniu do 2018 roku wyniósł 9,8%. Co ważne, wzrost sprzedaży nastąpił na trzech najważniejszych rynkach: w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych.

Kluczowe dane finansowe

Carla de Geyseleer, CFO Volvo Cars, zaprezentowała wyniki finansowe naszej firmy. Poinformowała, że przychody firmy osiągnęły w 2019 roku poziom 274 mld SEK, co oznacza 8,5% wzrost w porównaniu do 2018 roku. Zysk firmy wyniósł 14,3 mld SEK (+0,8%), a wskaźnik EBIT/margin wyniósł 5,2% (w 2018 roku – 5,6%). Spadek marży wiąże się z dużą konkurencją i presją na obniżenie cen, szczególnie widoczną w Stanach Zjednoczonych i regionie APAC (Azja Południowo-Wschodnia).

Rachunek przepływów pieniężnych wyniósł 11,57 mld SEK, co oznacza wzrost aż o 146% w porównaniu do 2018 roku i jest świetnym parametrem świadczącym o płynności finansowej firmy. Jak podkreślała, te wyniki nie byłyby możliwe bez świetnej sprzedaży Volvo w 2019 roku. To w dużej mierze zasługa modeli z rodziny XC, a więc XC60, XC40 i XC90, które stanowiły aż 63% światowej sprzedaży. De Geyseleer pokazała także dane mówiące o tym, jakie wersje napędowe wybierali klienci w 2019 roku. 31% globalnej sprzedaży stanowiły samochody z silnikiem Diesla (-5%), 62% wersje benzynowe (+18%), a hybrydy ładowane z gniazdka – 7% (+23%). Największy popyt na zelektryfikowane Volvo miał miejsce w grudniu 2019 roku. W Europie stanowiły one wówczas 18% sprzedaży. Volvo Cars cały czas zwiększa pulę środków przeznaczoną na dział badawczo-rozwojowy. W 2019 roku na ten cel przeznaczono 11,4 mld SEK (w 2018 roku – 10,9 mld SEK).

Początek roku pod znakiem Chin

Prezes wspomniał o tym, że wyniki sprzedaży Volvo Cars w styczniu 2020 roku były słabsze niż w styczniu 2019 roku (45 752 auta, -9,7% YTD), ale nie zmienia to w żaden sposób planów marki na najbliższy rok, które zakładają kolejny wzrost sprzedaży i dochodów. Styczniowe wyniki to efekt chwilowego spowolnienia w Chinach związanego z Koronawirusem. Samuelsson przewiduje, że ta sytuacja może potrwać jeszcze kilka tygodni. W styczniu zmieniły się także regulacje podatkowe dotyczące samochodów osobowych w Szwecji, która jest największym rynkiem dla Volvo w Europie. Większość Szwedów zrealizowała zakup auta pod koniec zeszłego roku, a przełożyło się to na niższą dynamikę otwarcia bieżącego roku.

Plany na przyszłość

Hakan Samuelsson zapowiedział utrzymanie obecnego, wysokiego poziomu inwestycji w dział badawczo-rozwojowy i rozwój nowych technologii. Volvo Cars intensywnie elektryfikuje swoją ofertę, a wprowadzony niedawno w pełni elektryczny model XC40 Recharge P8 to pierwszy z pięciu takich modeli, które odtąd marka będzie prezentować światu każdego roku. Prezes wspomniał także o wysokim udziale hybryd plug-in w całej sprzedaży, który w styczniu 2020 roku wyniósł 13,5%. Docelowo odmiany PHEV mają stanowić 20% tegorocznej sprzedaży Volvo Cars. Samuelsson pokreślił, że firma zamierza zmieścić się w tegorocznych limitach CO2 przewidzianych dla Volvo Cars.

Nagranie z prezentacji wyników finansowych można obejrzeć na stronie:

https://live.volvocars.com/

Materiały powiązane