Firma Volvo Cars dziś ogłosiła jeden z najbardziej ambitnych planów klimatycznych w branży motoryzacyjnej. Firma chce ograniczyć ślad węglowy przypadający na każdy samochód o 40% w ciągu najbliższych sześciu lat. Do 2040 roku firma chce być całkowicie neutralna pod względem emisji CO2.
W 2015 roku w Paryżu podpisano międzynarodowe porozumienie klimatyczne, które ma na celu ograniczenie globalnego ocieplenia, które wynosi już 1,5 stopnia Celsjusza w porównaniu do okresu sprzed rewolucji przemysłowej.
Firma Volvo Cars postanowiła włączyć się w realizację zawartych tam porozumień wyznaczając sobie cele środowiskowe. I nie chodzi tutaj wyłącznie o spaliny z rur wydechowych, których z postępującą elektryfikacją będzie coraz mniej. Szefowie tej firmy chcą ograniczyć emisję CO2 także na etapie procesu produkcji i łańcucha dostaw. W trosce o środowisko Volvo Cars ma zamiar wykorzystywać recykling znacznie szerzej niż dziś.
Pierwsza faza tego planu zakłada ograniczenie średniego śladu węglowego przypadającego na każdy samochód o 40%. Ma to się stać w latach 2018 – 2025, zatem wdrażanie tych zamierzeń już trwa. W tym okresie firma chce także, by globalna sieć produkcji także stała się neutralna dla klimatu.
Przekształcamy naszą firmę poprzez konkretne działania, a nie
symboliczne obietnice – powiedział Håkan Samuelsson – prezes
koncernu. Dlatego w Volvo Cars zajmiemy się tym, co pełni kontrolujemy,
czyli ograniczaniem emisji spalin z naszych samochodów i emisji związanej z
cyklem produkcyjnym. Zajmiemy się także tym, na co mamy wpływ pośredni.
Będziemy wzywać i zachęcać naszych dostawców i sektor energetyczny do
przyłączenia się do nas w dążeniu do neutralnej dla klimatu przyszłości.
Redukcja
średniej emisji dwutlenku węgla ma przebiegać etapami. Pierwszy z nich to plan
przechodzenia na napędy czysto-elektryczne. W 2025 roku ma je mieć połowa
pojazdów sprzedawanych przez Volvo Cars. Tym samym emisja z „rur wydechowych”
nowych Volvo zmniejszyłaby się o połowę w porównaniu do stanu obecnego.
Kolejnym celem jest zmniejszenie emisji CO2 o 25% związanej z globalnym
łańcuchem dostaw. To ma się stać również do 2025 r. Ta data w planach
środowiskowych pojawia się jeszcze raz. Do tego czasu jedna czwarta tworzyw
sztucznych do produkcji nowych aut ma pochodzić z recyklingu. Także o jedną
czwartą ma spaść emisja CO2 wszelkich procesów związanych z działalnością
firmy: produkcyjnych, logistycznych, etc,
Volvo Cars to pierwszy producent
samochodów konwencjonalnych, który zobowiązał się do elektryfikacji całej gamy
modelowej i wycofywania samochodów napędzanych wyłącznie silnikiem spalinowym.
Od bieżącego roku każde nowe Volvo zostanie zelektryfikowane. Dziś firma
prezentuje swój pierwszy w pełni elektryczny samochód – XC40 Recharge.
Począwszy od tego modelu, firma będzie zmniejszać swój średni ślad węglowy
przypadający na samochód każdego roku i w każdym modelu.
XC40
Recharge to pierwszy samochód z nowej linii samochodowej Recharge. Ta nazwa
została zarezerwowana dla wszystkich aut Volvo, które mogą być ładowane z
gniazdka. Dotyczy to zarówno aut elektrycznych, jak i hybryd typu plug-in.
Właścicieli hybryd firma Volvo Cars będzie zachęcać, by jak najczęściej
korzystali z trybu Pure, w którym pojazd porusza się wyłącznie za pomocą
silnika elektrycznego.
Materiały powiązane