Dwie szwedzkie firmy: Volvo Cars i POC przeprowadzą pierwsze na świecie bardzo zaawansowane testy zderzeniowe z udziałem rowerów, aut i kasków rowerowych. Ten projekt ma na celu lepszą ochronę rowerzystów, których akcesoria były dotąd testowane za pomocą dość prymitywnych metod.
Dwie firmy postanowiły podzielić się swoją wiedzą, by lepiej chronić rowerzystów, którzy podczas wypadków są narażeni na poważne obrażenia lub śmierć. Volvo Cars realizuje bezkompromisową wizję zredukowania wypadków drogowych do zera, która obejmuje także pieszych i rowerzystów wokół pojazdu. Mają im zapobiegać kolejne aktywne technologie bezpieczeństwa. Firma POC to znany producent akcesoriów sportowych, w tym kasków rowerowych i innych akcesoriów sportowych.
Volvo od kilku lat wyposaża swoje samochody w
system wykrywania rowerzystów połączony z funkcją automatycznego hamowania w
sytuacji kolizyjnej. Samochody Volvo są wyposażone w kamery i radary, które
wykrywają m.in. rowerzystów. Najpierw system ostrzega kierowcę o ryzyku potrącenia
rowerzysty, ale jeśli kolizja wydaje się nieunikniona, pojazd samoczynnie
zahamuje przez takim obiektem. Samochody Volvo podobnie reagują, jeśli wykryją
ryzyko kolizji z pieszymi.
Nowy rodzaj testów zderzeniowych będzie przeprowadzany z centrum bezpieczeństwa Volvo w Goeteborgu, które jest jednym z najnowocześniejszych tego typu centrów na świecie. Te badania pozwolą stworzyć długofalową strategię lepszej ochrony rowerzystów. Będzie to także cenna lekcja dla Volvo, które ma zamiar w dalszym ciągu udoskonalać swoje aktywne systemy bezpieczeństwa, w tym Cyclist Detection.
Podczas testów zderzeniowych, manekiny zwane crash test dummies, będą miały na głowach kaski rowerowe POC. Następnie zostaną umieszczone na stanowisku badawczym i wykonana zostanie seria zderzeń z samochodem, z różnych stron, pod wieloma różnymi kątami tak, by głowa manekina uderzała w różne części maski auta. Zmieniana będzie także prędkość zderzenia, aby zebrać bogatą bazę pomiarów. Będą też przygotowane badania porównawcze obrażeń, jakie rowerzysta odnosi w chwili zderzenia gdy nosi kask i gdy go nie ma.
Volvo i POC prezentują nowe, rewolucyjne podejście do tego tematu. Dotychczasowe badania kasków rowerowych były bardzo prymitywne. Polegały na upuszczaniu ich z różnej wysokości na płaską powierzchnię, albo na powierzchnię o pewnym nachyleniu. Producenci kasków nie brali pod uwagę kształtu samochodu oraz wielu innych zmiennych czynników, które da się zaobserwować podczas realistycznego i profesjonalnego testu zderzeniowego. Wspólny projekt Volvo i POC ma szansę znacząco przyspieszyć prace nad skuteczną i bardziej efektywną ochroną rowerzystów.
Nasz projekt
realizowany wspólnie z firmą POC jest dobrym przykładem naszego pionierskiego podejścia
do zagadnień bezpieczeństwa – powiedziała Malin Ekholm, kierująca Centrum
Bezpieczeństwa Volvo Cars, jeden z najlepszych ekspertów bezpieczeństwa w naszej
firmie. Często opracowujemy nowe metody
testowania w trudnych i nietypowych scenariuszach drogowych. Naszym celem jest
nie tylko spełnienie wymogów prawnych lub zaliczenie testów. Zamiast tego wykraczamy poza ratingi, wykorzystując rzeczywiste
sytuacje drogowe, aby opracować technologię, która realnie poprawia
bezpieczeństwo.
Firma POC ma na swoim koncie ponad 60 nagród przyznawanych
jej produktom w różnych krajach za poziom bezpieczeństwa, innowacje i design.
POC wielokrotnie łamał utarte konwencje i przyjęte przez swoją branżę
rozwiązania, by zaprezentować świeże, innowacyjne spojrzenie na wiele
zagadnień. W szczególności firma używa nowych badań i metod naukowych, by
zmniejszyć liczbę wypadków i ograniczyć ich skutki.
W naszej
firmie, podobnie jak w Volvo Cars, bezpieczeństwo jest naszą misją i myślenie o
nim napędza wszystkie nasze pomysły i innowacje – powiedział Oscar Huss,
szef rozwoju produktów w POC. Dzięki
ścisłej współpracy z liderami naukowymi w laboratorium POC staramy się być
liderem we wprowadzaniu nowych pomysłów dotyczących bezpieczeństwa. Standardy
certyfikacji są niezbędne, ale nigdy nie powinny ograniczać naszej gotowości do
spojrzenia poza ich parametry, aby znaleźć lepsze i bardziej innowacyjne
sposoby zmniejszenia skutków wypadków.
W ostatnich latach Volvo Cars skupiło się nie
tylko na ochronie pasażerów. Poprzez nowe rozwiązania inżynierowie Volvo
chronią także osoby wokół auta – czyli pieszych i rowerzystów. W sytuacjach
krytycznych, system pojazdu sam podejmuje awaryjne hamowanie. System wykrywania
pieszych wprowadzono do Volvo w 2010 roku, a system ochrony rowerzystów – trzy
lata później. Obie technologie są standardem we wszystkich samochodach Volvo w
ramach pakietu City Safety i przyczyniły się do poprawy ogólnego bezpieczeństwa
ruchu.
We wcześniejszej współpracy Volvo Cars i POC te
dwie firmy pracowały nad projektem pilotażowym, w którym kaski rowerowe
komunikowały się z systemami aut, aby również zmniejszyć ryzyko wypadku.
Dodatkowe uwagi:
• Opisany w informacji prasowej projekt ma na celu
zbadanie rodzajów urazów doznawanych przez rowerzystów podczas wypadków z
samochodami i opracowanie zasad poprawiających poziom bezpieczeństwa ruchu
drogowego. Strony zaangażowane w to badanie to: Volvo Cars, POC, KTH Royal
Institute of Technology, MIPS i Autoliv. Projekt jest częściowo finansowany
przez Vinnova. Wyniki badań tego projektu badawczego zostaną udostępnione.
• POC Lab to forum naukowe skupiające ekspertów z różnych dziedzin nauki, w tym medycyny. Ma ono na celu rozwijanie najbardziej niezawodnych i zaawansowanych metod ochrony człowieka, jakie są obecne dostępne na rynku.
Materiały powiązane