Volvo Car Corporation wraz z AB Volvo (działy Trucks i Buses) otwierają w Chinach wspólne Centrum Badań nad Wypadkami Drogowymi. Volvo, od lat aktywnie prowadzące badania nad kolizjami, stale poszerza zasób wiedzy, która pozwala firmie opracowywać coraz bezpieczniejsze samochody. Volvo ma też nadzieję, iż zdoła przyczynić się do powstania lepszych warunków jazdy w najgęściej zaludnionym kraju świata.
Musimy zdobyć więcej informacji na temat coraz intensywniejszego ruchu drogowego w Chinach, aby mieć pewność, że nasze nowoczesne systemy działają optymalnie nawet w tym kraju – mówi P-O Boström, dyrektor ds. bezpieczeństwa drogowego w AB Volvo. Podstawowym założeniem polityki bezpieczeństwa Volvo jest, że wszyscy klienci powinni korzystać z tego samego wysokiego poziomu zabezpieczeń bez względu na to, w jakim mieszkają kraju.
Wewnętrzne centrum badań nad wypadkami Volvo jest najlepszym tego typu ośrodkiem w motoryzacyjnym świecie. Z pomocą swego szwedzkiego centrum w Goteborgu, działającego od początku lat 70., oraz lokalnych oddziałów w Stanach Zjednoczonych i Tajlandii firma zbudowała wyjątkową bazę danych, obejmującą szczegółowe informacje na temat niemal 40 000 wypadków z udziałem przeszło 50 000 pasażerów.
Wiedza o tym, co dokładnie dzieje się podczas kolizji z samochodem i jego pasażerami, jest od dziesięcioleci ogromnie ważnym elementem przy tworzeniu nowych produktów – opowiada Ingrid Skogsmo, dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Volvo Cars. W ostatnich latach jeszcze więcej uwagi poświęcaliśmy wydarzeniom następującym na kilka sekund przed wypadkiem. Dzięki temu mogliśmy opracować systemy zabezpieczeń, które pomagają naszym klientom uniknąć zderzeń.
Wiele z systemów wprowadzanych przez lata do samochodów, ciężarówek i autobusów Volvo zostało stworzonych dzięki wiedzy, jaką zgromadziły ośrodki badań nad wypadkami Volvo. Przykładami w samochodach pasażerskich mogą być: układ ochrony w przypadku uderzeń bocznych SIPS (Side-Impact Protection System), udoskonalone zabezpieczenia przed zderzeniami czołowymi, wyposażenie bezpieczeństwa dla dzieci oraz odkształcające się w zderzeniu kolumny kierownicy. W ciężarówkach i autobusach natomiast stosuje się między innymi system FUPS (Front Underrun Protection System) zapobiegający wjechaniu samochodu pod autobus przy kolizji czołowej oraz elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability Program).
Mniej ofiar śmiertelnych w ostatnich latach
W 2003 roku liczba ofiar śmiertelnych na chińskich drogach wyniosła około 110 000. Tymczasem w ostatnich latach śmierć spotkała niewiele ponad 100 000 osób, co dowodzi, że intensywne starania, by zwiększyć bezpieczeństwo na ulicach Chin, zaczynają przynosić skutki.
Volvo chciałoby przyczynić się do utrzymania tej pozytywnej tendencji, w związku z czym zamierza utworzyć w Chinach centrum badań nad wypadkami drogowymi. Centrum miałoby prowadzić badania nad samochodami osobowymi, ciężarówkami i autobusami we współpracy z lokalnymi organizacjami i uczelniami, natomiast zasadnicza część działań pozostałaby domeną centralnego ośrodka Volvo w Szwecji.
W 2003 roku uruchomiliśmy centrum badań nad wypadkami w tajlandzkiej stolicy Bangkoku. Doświadczenia, jakie tam zdobyliśmy, będą mogły być teraz wykorzystane, by nasz chiński projekt szybko stał się wysoce wydajny mówi Ingrid Skogsmo.
Materiały powiązane