Troska o bezpieczeństwo zawsze była priorytetem marki Volvo. Dzięki nowemu projektowi szwedzka marka chce jeszcze mocniej chronić uczestników ruchu drogowego. W Szwecji powstało właśnie AstaZero – pierwsze na świecie pełnowymiarowe centrum testowe, które pomoże w tworzeniu nowych rozwiązań motoryzacyjnych dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Volvo przykłada szczególną uwagę do rozwoju aktywnych systemów bezpieczeństwa, które pomogą zapobiegać wypadkom drogowym. Właśnie te elementy będą badane w AstaZero – centrum testowym powstałym na obrzeżach Göteborga. Miejsce to będzie międzynarodową platformą otwartą zarówno dla producentów aut, dostawców, ustawodawców, uczestników ruchu, uczelni czy instytutów technicznych z całego świata.
Partnerami AstaZero są Volvo Car Group, Volvo Group, Scania, Autoliv i Test Site Sweden. Nazwa jest połączeniem skrótu Asta (Active Safety Test Area) i wizji całkowitego wyeliminowania ofiar śmiertelnych na drodze. Wizja Zero, do której dąży Volvo, zakłada do 2020 roku zredukowanie do zera liczby ofiar śmiertelnych wśród osób poruszających się samochodami szwedzkiej marki. Mimo, że osiągnięcie tego celu w zaplanowanym czasie jest ambitnym planem, Volvo ma wszelkie powody do optymizmu. Jak pokazują aktualne rozwiązania koncernu, pełne bezpieczeństwo jest już coraz bliżej.
Całkowita powierzchnia centrum AstaZero wynosi 2 mln m kw. W skład kompleksu testowego wchodzi wiejska droga, przestrzeń miejska, droga wielopasmowa oraz strefa dużej szybkości. Całkowity koszt budowy centrum wyniósł 500 mln SEK, czyli około 250 mln zł.
Pełen realizm testów
Jedną z głównych zalet AstaZero jest jego wszechstronność. Centrum zostało zaprojektowane w taki sposób, aby można było w nim odtworzyć zróżnicowane warunki odzwierciedlające sytuacje w codziennym ruchu drogowym. W standardowych centrach testowych tego rodzaju możliwości są bardzo ograniczone. W projekcie Volvo można odwzorować sytuacje z jakimi spotykamy się na ruchliwych drogach miejskich, autostradach, drogach wielopasmowych czy skrzyżowaniach. Te warunki są kluczowe do badania interakcji auta z innymi uczestnikami ruchu. W niektórych badaniach w AstaZero dotyczących skomplikowanych sytuacji na drodze i dużych prędkości, samochody będą kierowane przez roboty. – Testowanie bezpieczeństwa w realistycznych warunkach jest konieczne do rozwoju naszych systemów. Nowe centrum pomoże nam opracować samochody, które nie ulegają wypadkom i przybliżyć się do wizji aut zapewniających stuprocentowe bezpieczeństwo. Trzeba podkreślić również fakt, że opracowywane przez nas systemy odnoszą się również do pieszych czy rowerzystów – mówi Anders Axelson z Centrum Bezpieczeństwa Volvo.
Razem dla wspólnego bezpieczeństwa
AstaZero będzie przede wszystkim platformą dla badań i rozwoju technologii bezpieczeństwa nowej generacji. We współpracy z uniwersytetami i partnerami branżowymi Volvo podejmie szereg inicjatyw, począwszy od strategicznych badań pojazdu i innowacyjnych rozwiązań, aż do ukierunkowanych projektów badawczych. Prace w AstaZero będą również obejmowały rozwój i testowanie technologii jazdy autonomicznej i inteligentnego systemu wsparcia kierowcy. Zaawansowane systemy będą również rozwijane w kierunku wykrywania nieuwagi i zmęczenia prowadzących pojazd.
Więcej informacji o centrum testowym AstaZero na stronie: http://www.astazero.com/.
Materiały powiązane