Postęp, jaki zachodzi ostatnio w segmencie aut elektrycznych, stanowi największą zmianę w historii motoryzacji od lat. Po raz pierwszy od ponad wieku samochody poruszają się bez silnika benzynowego lub wysokoprężnego w komorze silnika i mają akumulator zintegrowany z nadwoziem, zmieniając samą koncepcję motoryzacji u samych podstaw.
Nowy, w pełni elektryczny SUV XC40 zadebiutuje w przyszłym miesiącu. Ten pierwszy w pełni elektryczny pojazd Volvo musi być tak bezpieczny, jak wszystkie inne modele tej marki. Krótko mówiąc – musi być jednym z najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Wbrew pozorom brak silnika spalinowego w komorze silnika stanowi dla inżynierów spore wyzwanie, by należycie usztywnić nadwozie. Oto jak uporali się z tym zadaniem.
Bez
względu na to, co napędza nasz samochód, czy silnik elektryczny, czy spalinowy,
Volvo musi być bezpieczne – mówi Malin Ekholm, szef ds. Bezpieczeństwa w Volvo
Cars. W pełni elektryczny XC40 będzie jednym z najbezpieczniejszych
samochodów, jakie kiedykolwiek zbudowaliśmy.
Opierając się na najwyższych standardach bezpieczeństwa bazowego modelu XC40,
inżynierowie bezpieczeństwa Volvo Cars musieli całkowicie przeprojektować i
wzmocnić przednią część nadwozia, w której nie ma silnika spalinowego. Nie ma
zatem elementu, który by ją usztywniał. Samochód elektryczny w ofercie Volvo
nie ma żadnej taryfy ulgowej w zakresie bezpieczeństwa.
Podstawy
bezpieczeństwa są takie same w przypadku tego samochodu, jak w każdym innym
Volvo. Ludzie są w środku, a samochód musi być zaprojektowany tak, aby był dla
nich bezpieczny –
mówi Malin Ekholm.
W porównaniu do standardowego modelu XC40, nadwozie wersji elektrycznej zostało
wzmocnione klatką bezpieczeństwa chroniącą zarówno przestrzeń pasażerską, jak i
akumulatory auta. Elementy klatki wykonano z wytłoczanego aluminium. Tworzy ona
kontrolowaną strefę zgniotu wokół akumulatora i jest całkowicie zintegrowana z
karoserią.
Podwozie XC40 od początku było projektowane z myślą o napędzie elektrycznym. Dlatego duże akumulatory zostały zintegrowane z podłogą karoserii. Taką ich lokalizację założono na samym początku projektowania. Ten zabieg obniża środek ciężkości auta, poprawia jego prowadzenie i zmniejsza ryzyko dachowania.
Tył
nadwozia usztywniono elementami elektrycznego układu napędowego ściśle
zintegrowanego z konstrukcją karoserii. W razie wypadku jego elementy działają
jako wzmocnienie struktury nadwozia i rozpraszają energię uderzenia, chroniąc
tylną część przedziału pasażerskiego.
Wraz z premierą elektrycznego XC40 debiutują kolejne systemy bezpieczeństwa
aktywnego. Jest to pierwszy model Volvo wyposażony w nową platformę czujników
Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) z oprogramowaniem opracowanym przez
Zenuity, spółkę joint venture należącą do Volvo Cars i Veoneer.
Nowa platforma ADAS to nowoczesny system bezpieczeństwa czynnego, który składa
się z szeregu radarów, kamer i czujników ultradźwiękowych. Zaprojektowano go
tak, by można go było łatwo przeszczepić do różnych modeli. W przyszłości może
też posłużyć do wprowadzenia technologii jazdy autonomicznej.
Volvo Cars ujawni więcej szczegółów na temat całkowicie elektrycznego XC40 w
nadchodzących tygodniach, zanim zostanie zaprezentowany publicznie 16
października.
Materiały powiązane