Komunikaty prasowe

Volvo XC90 otrzymuje najwyższej klasy zespół napędowy V8


  • Pierwsza jednostka V8 wyprodukowana przez Volvo Cars – a przy tym niezwykle zwarta.
  • Poprzeczne ustawienie zwiększa bezpieczeństwo zderzeniowe.
  • 4,4 litra i 232 kW/315 KM (311 SAE).
  • 440 Nm przy 3900 obr/min.
  • Pierwszy benzynowy silnik V8 spełniający normy ULEV II i Euro 5.
  • Unikalna konstrukcja silnika.
  • Nowa, 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów.
  • AWD z Instant Traction o większych możliwościach – światowa premiera

Volvo XC90 wzmacnia swoją pozycję jednego z modeli SUV odnoszących największe sukcesy w segmencie aut ekskluzywnych.
Całkowicie nowy zespół napędowy z silnikiem V8, 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów i najnowszej generacji układem przenoszącym napęd na 4 koła poszerza bazę odbiorców XC90.
Nowe Volvo XC90 V8 zadebiutuje na Paryskim Salonie Samochodowym 23 września.


Nowy silnik V8 stanowi punkt zwrotny w historii firmy Volvo Cars. Jest to pierwsza wyprodukowana przez nią jednostka V8 od czasu założenia firmy w roku 1927, a Volvo XC90 jest pierwszym modelem napędzanym tym silnikiem.
„Segment ekskluzywnych samochodów SUV wymaga silnika V8, szczególnie rynek północnoamerykański, na którym sprzedajemy około 60 procent produkowanych samochodów XC90.” – wyjaśnia Hans Wikman, wiceprezes działu dużych samochodów. Bezwzględnym wymogiem w stosunku do nowego silnika V8 było to, że musieliśmy go ustawić poprzecznie, tak jak wszystkie pozostałe silniki Volvo.


„Poprzeczne ustawienie silnika jest korzystniejsze pod względem zachowania stref kontrolowanego zgniotu w XC90 i w ten sposób nie wpływa ujemnie na poziom bezpieczeństwa biernego.” – mówi Hans Wikman. Z tego powodu istotne było uzyskanie niezwykle zwartych wymiarów zewnętrznych nowego silnika. Wyjaśnia to także, dlaczego zdecydowano się na kąt 60 stopni pomiędzy rzędami cylindrów, zamiast tradycyjnych 90.
Niewyważenie, będące naturalną konsekwencją przyjęcia 60 stopni jako kąta rozstawu cylindrów, zostało wyeliminowane przez obracający się wstecznie wał wyrównoważający.


V8 skrojone do XC90
W celu utrzymania niewielkich wymiarów zewnętrznych, wszystkie pomocnicze urządzenia, takie jak alternator, zostały zamontowane bezpośrednio do silnika, bez żadnych zabierających dodatkowe miejsce wsporników. Z tego samego powodu rozrusznik zamocowano nad skrzynią biegów.


Ponadto wałki rozrządu po stronie wylotowej napędzane są przez dodatkowe łańcuchy poprowadzone z wałków zaworów dolotowych, co pozwoliło oszczędzić dodatkowe miejsce. Zastosowanie łańcuchowego napędu rozrządu w miejsce pasków zębatych oznacza dla właściciela mniejsze wymagania w zakresie obsługi okresowej.


Lewy rząd cylindrów jest o pół cylindra wysunięty przed prawy wbrew normalnej praktyce w świecie motoryzacji – aby silnik można było dokładnie wpasować w strukturę nośną nadwozia XC90 i w ten sposób zwiększyć bezpieczeństwo zderzeniowe.


„Silnik V8 został skrojony specjalnie dla XC90.” – potwierdza Hans Wikman.
W rezultacie V8 ma tylko 754 mm długości i 635 szerokości – najmniejsze gabaryty spośród obecnych na rynku jednostek o podobnej pojemności. Dzięki zwartej budowie oraz wykonaniu kadłuba i głowicy jako odlewu ze stopu aluminium, nowa jednostka V8 Volvo waży jedynie 190 kg – ważny czynnik, gdy celem jest niskie zużycie paliwa.


Pierwszy silnik V8 zgodny z Euro 5/ULEV II
Nowy silnik Volvo jest obecnie najczystszą jednostką V8 na rynku. Spełnia wymogi amerykańskiej normy emisji ULEV II (Ultra Low Emission Vehicle, etap II) oraz nie wprowadzonej jeszcze normy europejskiej Euro 5 – jak dotąd nie osiągnęła tego żadna inna jednostka V8 o zapłonie iskrowym.


„Jest to osiągnięcie, z którego jesteśmy naprawdę dumni.” – mówi Jörgen Svensson, naczelny inżynier programu produkcyjnego.


Wymogi ULEV II/Euro 5 zostały spełnione dzięki:



  • Czterem reaktorom katalitycznym. Dwa z nich są typu bliskiego sprzężenia i każdy z nich zamocowany jest do odpowiedniego kolektora dolotowego. Pozostałe dwa zamontowane są pod podłogą samochodu.
  • Podwyższonej do około 1250 obr/min prędkości obrotowej biegu jałowego oraz odpowiedniej korekcji kąta wyprzedzenia zapłonu po rozruchu zimnego silnika, aby doprowadzić do jak najszybszego rozgrzania silnika i reaktorów katalitycznych.
  • Uboższej mieszance po rozruchu zimnego silnika, aby ograniczyć toksyczność   emitowanych w tym czasie spalin.

W rezultacie uzyskano niezwykle niski poziom toksyczności spalin, zanim jeszcze zaczną działać reaktory katalityczne – co następuje już po 15 do 20 sekund od uruchomienia silnika.
„W czasie tych 15-20 sekund ma miejsce największa emisja szkodliwych substancji do atmosfery.” – wyjaśnia Jörgen Svensson.


Silnik ten wyposażono również w układ ciągłej regulacji faz rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych (CVVT). Układ ten dostosowuje moment otwarcia zaworów do aktualnej prędkości obrotowej i stopnia obciążenia silnika. Dzięki temu możliwości silnika są lepiej wykorzystywane przy mniejszym zużyciu paliwa, niższym poziomie toksycznych emisji oraz większych osiągach.


Charakterystyczne brzmienie V8
Jednostka V8 w Volvo XC90 rozwija moc 315 koni mechanicznych oraz – co jest najważniejszą cechą widlastej „8” – imponujący maksymalny moment obrotowy 440 Nm przy 3900 obr/min. A przy najczęściej wykorzystywanych prędkościach obrotowych rzędu 2000 obr/min kierowca ma do dyspozycji co najmniej 370 Nm.


Aby zwiększyć wartość momentu obrotowego dla niskich prędkości  obrotowych w silniku V8 zastosowano zawór w kolektorze dolotowym. Dla prędkości obrotowych silnika poniżej 3200 obr/min zawór pozostaje zamknięty, co zapobiega przepływowi zasysanego powietrza pomiędzy dwoma cylindrami, do których doprowadzone jest powietrze. Dzięki temu rozwiązaniu uzyskano bardziej płaską charkaterystykę momentu obrotowego w szerszym zakresie prędkości.
„Zdecydowaliśmy się nadać naszej nowej V8 sportowy i jednocześnie wyrafinowany wizerunek, z potężną rezerwą mocy nawet gdy prędkość obrotowa dopiero wzrasta.” – wyjaśnia Jörgen Svensson. Rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h zajmuje 7.0 sekundy, a zużycie paliwa wynosi 13.0 litra na 100 km (dane wstępne). Prędkość maksymalna została ograniczona do 210 km/h (w USA do 190 km/h).


Brzmienie silnika to ważny szczegół dla nabywcy samochodu z silnikiem V8 i na ten element zwracano szczególną uwagę w trakcie prac nad nowym silnikiem. Kluczem do uzyskania charakterystycznego dudnienia V8 jest ustawienie kolektorów dolotowych.
„Nasza nowa V8 wydaje idealnie właściwy rodzaj charyzmatycznego brzmienia, które w stosunku do tradycyjnie amerykańskiego chrapliwego pomruku zostało nieco zmodyfikowane na gust europejski. Wydaje się nam, że daje to jadącym bardziej komfortowe doznania dŸwiękowe.” – komentuje Jörgen Svensson.


Nowa 6-stopniowa automatyczna skrzynia biegów
Moc silnika Volvo V8 przekazywana jest przez zupełnie nową 6-stopniową automatyczną skrzynię biegów, dostosowaną do przenoszenia wysokiego momentu obrotowego. Również i ten zespół ma wyjątkowo małe wymiary, aby nie zakłócać ogólnej struktury konstrukcyjnej samochodu. Bieg szósty ma przełożenie typowego nadbiegu, umożliwiając cichszą jazdę i obniżenia zużycia paliwa.
„Ta skrzynia biegów daje potężną siłę napędową przy ruszaniu.” – mówi Jörgen Svensson. – A równocześnie ma bardzo sportowy charakter i na przykład nie przełączy na wyższy bieg w środku zakrętu, ale pozostanie na tym samym przełożeniu aż do wyjścia na prostą.”


Nowa 6-stopniowa skrzynia biegów jest typu Geartronic, czyli ma możliwość także ręcznej zmiany przełożeń. Dodatkowo, na wszystkich biegach jest możliwość blokady przekładni hydrokinetycznej oraz eliminacji poślizgu sprzęgieł. W celu zapewnienia odpowiedniej równowagi pomiędzy własnościami jezdnymi, osiągami i zużyciem paliwa, silnik i skrzynia biegów traktowane są jako jeden zespół. Uzyskano to dzięki zastosowaniu nowego, opracowanego przez Volvo oprogramowania, zwanego CVC (Complete Vehicle Control). Jest ono częścią integralnego pakietu użytego w modułach sterujących silnika i skrzyni biegów.


Wśród wielu korzyści, jakie przyniosło takie rozwiązanie, była możliwość wprowadzenia bez uszczerbku dla własności jezdnych szóstego biegu jako nadbiegu, dzięki odpowiedniemu dopasowaniu charakterystyki działania, wielkości przełożenia i momentu obrotowego do aktualnych warunków drogowych.


AWD z funkcją Instant Traction – światowa nowość
Trzecim elementem układu napędowego V8 w wykonaniu Volvo Cars jest elektronicznie sterowany napęd na cztery koła AWD, obecnie wzbogacony o funkcję Instant Traction. To nowe rozwiązanie techniczne – które Volvo Cars wprowadza jako pierwszy producent na świecie – wyraŸnie poprawia możliwości uzyskiwania dużych przyspieszeń oraz zapewnia uzyskanie lepszych własności trakcyjnych na śliskich nawierzchniach. Jego autorem jest szwedzka firma Haldex.


Zastosowanie zaworu jednokierunkowego umożliwiło wykorzystanie oprogramowania sterującego zespołem AWD do regulacji przenoszonego momentu obrotowego. Przy ruszaniu z miejsca 80 Nm jest przygotowane wewnątrz układu do przeniesienia napędu dzięki zaworowi jednokierunkowemu uniemożliwiającemu całkowite odprowadzenie cieczy hydraulicznej.


„Zmniejsza to występujący zwykle poślizg wzdłużny kół o około jedną siódmą obrotu w stosunku do tego, co działo się w przypadku dotychczasowego rozwiązania, zanim siła napędowa dotarła do tylnych kół.” – wyjaśnia Jörgen Svensson.
Zespół AWD został ponadto zmodernizowany w celu przystosowania do przenoszenia mocy silnika V8. W porównaniu do obecnego modelu XC90, maksymalny chwilowy moment obrotowy na kołach tylnych wzrósł o 50 procent.


Charakterystyczna stylistyka nadwozia wersji V8
„Męski, lecz nie macho, silny, lecz nie agresywny.” Tymi słowami ówczesny szef zespołu konstrukcyjnego Volvo Cars, Peter Horbury, charakteryzował wygląd i sylwetkę Volvo XC90 w momencie jego debiutu w 2002 roku.


W nowej wersji XC90 V8 na osłonie chłodnicy oraz na drzwiach bagażnika pojawił się znaczek V8, sygnalizujący moc drzemiącą pod maską. Oprócz tego, XC90 V8 wyróżnia jeszcze kilka znaków szczególnych:



  • Nowe 18-calowe koła
  • Listwy boczne i klamki drzwi w kolorze nadwozia
  • Grafitowo-szara osłona chłodnicy
  • Nowe chromowane obramowania wlotów powietrza w zderzaku
  • Nowa podwójna końcówka układu wydechowego

Dział konstrukcyjny Volvo zatroszczył się także o wygląd samego silnika.
V8 jest zwiastunem nowego stylu wystroju komory silnikowej w przyszłych modelach Volvo.
„Chcieliśmy, aby nie było żadnych wątpliwości, że to V8, a przy tym nowoczesna i wyrafinowana technicznie jednostka. Dlatego zdecydowaliśmy się nie ukrywać silnika pod potężnymi osłonami, ale zamiast tego wyeksponować widlasty układ cylindrów oraz osiem kanałów dolotowych.” – mówi Anders Myrberg, szef zespołu projektantów komory silnikowej w Volvo Cars.
Na kolektorze dolotowym, na tle matowanego aluminium wyraŸnie widoczny jest typowy dla Volvo wypukły symbol żelaza, uzupełniony emblematem V8.


Opisy i dane zawarte w niniejszych materiałach prasowych dotyczą ogółu modeli samochodów produkowanych przez Volvo Car Corporation. W poszczególnych krajach dane techniczne mogą być różne i mogą ulec zmianie bez powiadomienia.

Materiały powiązane