XC90 jest pierwszym samochodem Volvo, który od samego początku był projektowany z myślą o napędzie elektrycznym. Dzięki temu wersja Twin Engine T8 dysponuje wewnątrz ogromną przestrzenią. To niemal pięciometrowe auto o luksusowym wnętrzu emituje mniej spalin niż małe auta hybrydowe.
Samochody hybrydowe są często kompromisem pomiędzy tym co ekologiczne, a tym co wygodne. W trakcie projektowania XC90 T8 nie było mowy o jakichkolwiek ustępstwach. Nowe Volvo, zaprojektowane na platformie podwoziowej SPA, jest przestrzennym siedmioosobowym SUV-em o łącznej mocy ok. 400 KM i momencie obrotowym 640 Nm. Dzięki temu samochód będzie mógł przyspieszyć do setki w ok. 6 sekund. Jednocześnie auto emituje tylko 59g CO2/km, a jego minimalne spalanie wynosi ok. 2,5l/100 km.– Wchodząc na rynek, silniki z rodziny Drive-E rzuciły wyzwanie konkurencji. Wersja T8 wysuwa nas na pozycję lidera w tym zakresie – mówi Peter Mertens, Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w Volvo Car Group. Będąc pierwszym na świecie luksusowym hybrydowym SUV-em, XC90 T8 dołącza do długiej listy innowacyjnych rozwiązań Volvo. Działania szwedzkiej marki od lat mają na celu tworzenie komfortowych samochodów przy jednoczesnej dbałości o środowisko naturalne i zapewnieniu maksymalnego bezpieczeństwa na drogach.
Samochód na każdą potrzebę
XC90 T8 może mieć bardzo zróżnicowany charakter prowadzenia. Do wyboru mamy pięć różnych trybów jazdy:
Hybrid – jest to tryb domyślny, który najlepiej nadaje się do codziennej jazdy. Pojazd na zmianę korzysta z silnika benzynowego oraz napędu elektrycznego. Tryb ten zapewnia możliwie najniższe spalanie.
Pure electric – w tym trybie samochód korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego, który napędza tylną oś. Zasięg samochodu zasilanego jedynie prądem wynosi nawet do 40 km. Dzięki systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania ten tryb najlepiej sprawdza się podczas jazdy miejskiej. Jeśli kierowca chce dynamicznie przyspieszyć, silnik benzynowy włączy się automatycznie.
Power – jest to tryb łączący moc silnika spalinowego i elektrycznej jednostki napędowej. Jednostka spalinowa jest cały czas włączona, a podczas dynamicznego przyspieszania jest dodatkowo wspomagana silnikiem elektrycznym.
Łączna wartość momentu obrotowego wynosi 640 Nm, czyli tyle ile w największych silnikach typu V8.
AWD – ten tryb zapewnia stały napęd na wszystkie koła. Główną zaletą ręcznego wyboru trybu AWD jest to, że kierowca może włączyć go wtedy, gdy tego potrzebuje. Kiedy napęd AWD pozostaje wyłączony, samochód jest bardziej oszczędny.
Save – jeśli akumulator jest naładowany, tryb ten pozwala zachować zapas energii elektrycznej na później. Jeśli jest on za niski, samochód doładuje go do odpowiedniego poziomu. Dzięki temu możemy w trasie podładować baterię, by bez spalin pokonać zatłoczone centrum miasta.
Skrojony pod hybrydę
Wiele funkcji zastosowanych w silniku T8 zostało specjalnie zoptymalizowanych pod kątem technologii hybrydowej. Oto główne elementy:
Silnik Drive-E – pod maską XC90 T8 znajduje się zmodyfikowana wersja 4-cylindrowego silnika benzynowego Drive-E. Ta jednostka napędowa została znacznie ulepszona, jej moc wynosi 318 KM a moment obrotowy 400 Nm.
Automatyczna skrzynia biegów – do wersji hybrydowej dostosowana została również 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów. Jest sterowana całkowicie elektronicznie („shift by wire”). Kierowca wybiera biegi elegancką dźwignią, wykonaną ze szwedzkiego kryształu.
CISG – jest to zintegrowane urządzenie pełniące zarówno rolę rozrusznika, jak i alternatora. Zamontowany pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, pełni bardzo ważną rolę. Jest to potężny 34-kilowatowy rozrusznik, który pozwala na płynne przejście z trybu elektrycznego do spalinowego. Dzięki temu oba te napędy działają spójnie. CISG jest również generatorem elektrycznym o dużej mocy.
Akumulator – akumulator w XC90 T8 (270V-400V) zasila jednostkę elektryczną o mocy 65 kW. Wielu producentów od lat zmaga się z problemem połączenia dużego rozmiaru akumulatora z przestronnym luksusowym wnętrzem samochodu. W nowym XC90, opartym na architekturze SPA, wkomponowanie akumulatorów i silnika elektrycznego w nadwozie odbyło się bez zmniejszenia przestrzeni pasażerskiej czy ładunkowej pojazdu. Ponadto rozmieszczenie akumulatora daje samochodowi niski i centralny środek ciężkości.
Tylny elektryczny napęd – silnik elektryczny znajduje się na tylnej osi i napędza koła w trybach electric oraz power. Generuje moc 82 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 240 Nm. Umieszczenie napędu na tylnej osi jest bardzo istotne, ponieważ umożliwiło zamontowanie większego silnika spalinowego z przodu pojazdu. Pozwala to również na znacznie bardziej wydajną jazdę w trybie AWD – każda oś posiada swój własny, odrębny napęd.
Dwustopniowy system hamowania – mieszany system hamowania częściowo korzysta z technologii brake-by-wire, która odzyskuje energię powstałą podczas hamowania i zamienia ją na energię elektryczną.
Unikalny system chłodzenia i klimatyzacji – system chłodzenia składa się z dwóch dodatkowych obwodów. Pierwszy chłodzi zespół CISG oraz napęd elektryczny na tylnej osi, natomiast drugi schładza akumulator.
Wcześniejsze przygotowanie – kierowcy mogą zdalnie przygotować samochód do jazdy przy pomocy aplikacji Volvo On Call. Co ważne, można to zrobić również w trakcie ładowania auta, dzięki temu akumulator przy starcie pojazdu będzie nadal w pełni naładowany, pomimo wcześniejszego schłodzenia lub nagrzania kabiny.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=KjkaYoTKEfY&feature=youtu.be[/youtube]
Materiały powiązane