Tegoroczny wyścig Volvo Ocean Race rozpocznie się 11 padziernika w hiszpańskiej miejscowości Alicante, a zakończy 27 czerwca 2009 roku w Sankt Petersburgu. Zmagania żeglarzy potrwają niemal 10 miesięcy, w trakcie, których odwiedzą oni 11 portów i pokonają 37 000 mil morskich.
Po raz pierwszy w historii załogi zawitają do krajów takich jak: Indie, Singapur, Chiny i Rosja. Nowymi, dotychczas nieodwiedzanymi przystankami na trasie Volvo Ocean Race będą także porty w: Alicante, Bostonie i Galway. Dodanie nowych przystanków na trasie wyścigu, wiąże się
z pragnieniem umocnienia globalnego charakteru regat.
Trasa regat liczy 37 000 mil morskich, co jest odpowiednikiem czterokrotnego pokonania odległości między Londynem a Melbourne. Najdłuższy odcinek z Qingdao do Rio mierzy 12 300 mil morskich, najkrótszy zaś – ze Sztokholmu do Sankt Petersburga – 400 mil morskich. Jest to odpowiednikiem 153 846 samochodów XC90 ustawionych jeden za drugim. Trasa regat wiodła będzie przez pięć oceanów i cztery kontynenty (Afryka, Azja, Europa i obie Ameryki). W regatach wystartują jachty Volvo Open 70, najszybsze jednokadłubowce na świecie.
Uczestnicy wyścigu zmagają się z trudnymi warunkami i narażeni są na szereg niedogodności. Skrajne temperatury, w jakich odbywają się regaty wahają się od -12°C do +50°C. Nastawieni muszą być także na skrajności jeśli chodzi o siłę wiatru – od jego braku w równikowym pasie ciszy, po huragan na Oceanie Południowym. Uczestnicy przetrwać będą musieli nawet 35 dni na morzu bez zawijania do portu, dysponując jednym ubraniem na zmianę.
Regaty Volvo Ocean Race, to nie tylko sam wyścig, odbywający się na morzach i oceanach. Towarzyszy mu także szereg atrakcji w portach, do których zawitają załogi. Wielokrotnie jest to dla miast szansa na promocję i rozwój. Wśród wielu atrakcji, które mają być zapewnione podczas tegorocznego wyścigu pojawią się m.in.: zawody, symulatory, modele łodzi, samochodów
i ciężarówek, pikniki. Regatom towarzyszy także szereg wydarzeń skoncentrowanych wokół samego wyścigu.
Specjalna edycja samochodów
Tradycyjnie już największemu wyścigowi żeglarskiemu świata towarzyszy specjalna edycja samochodów. Tegorocznej edycji Volvo Ocean Race dedykowane są limitowane edycje trzech modeli Volvo – V70, XC70 oraz XC90. Tym razem w oferowanych samochodach jeszcze bardziej podkreślone zostały powiązania z żeglarstwem. Klienci mają do wyboru dwa kolory karoserii: Ocean Blue i Electric Silver. Wszystkie modele wyposażone są w skórzaną tapicerkę w dwóch kolorach – jasny beż oraz czarny. Wszystkie akcenty designu i wyposażenia, podkreślają związek ze światowymi regatami żeglarskimi. Niektóre elementy wnętrza odzwierciedlają materiały używane w masztach, szwy tapicerki przypominają swoje pierwowzory z dziedziny żeglarstwa, a aluminiowe detale na wycieraczkach – nici. Konsola centralna oraz inne detale wykończone są aluminium. Ponadto wszystkie modele wyposażone są w pokrywę bagażnika o morskiej stylistyce. wiatła przeciwmgielne oraz szyby boczne zawierają elementy wykończeniowe pokryte chromem. To co wyróżnia specjalną edycję modeli V70, XC70 oraz XC90 to także charakterystyczny przedni grill, srebrne aluminiowe relingi dachowe oraz logo Volvo Ocean Race umieszczone na błotnikach.
Samochody edycji Volvo Ocean Race posiadają pełną gamę silników, dostępnych we wszystkich modelach na wszystkich rynkach.
W czasie wyścigu Volvo Ocean Race w latach 2001-2002, firma sprzedała 4 500 samochodów specjalnej edycji Volvo V70 i XC70. Łącznie z autami z edycji 2005-2006, rodzina Ocean Blue, powiększona o Volvo XC90, zanotowała sprzedaż 8 600 samochodów. Ostatnia edycja aut Volvo Ocean Race znajdzie się w salonach dealerskich w czerwcu bieżącego roku, a według prognoz sprzedaży, sprzedanych ma zostać około 9 000 samochodów. Pięć największych rynków to: Niemcy, Szwecja, Finlandia, Wielka Brytania i Japonia.
Volvo Ocean Race cieszy się także dużą popularnością wśród mediów. Wydarzenie przyciąga dziennikarzy, a relacje znajdują swych odbiorców w szerokim gronie pasjonatów sportowych. Regaty znajdują się w czołówce relacjonowanych globalnych wydarzeń sportowych. Volvo Ocean Race śledziły media przeszło 200 krajów z całego świata, a liczba widzów osiągnęła ok. 2 miliardy.
Materiały powiązane