W trosce o przyszłość motoryzacji: wyjątkowe rozwiązanie kwestii bezpieczeństwa Volvo Ride-Down Concept
Volvo 3CC jest ostatnim z długiego szeregu modeli koncepcyjnych stworzonych przez firmę Volvo Cars. Powstał w rezultacie badań nad środkami transportu przyszłości. Inżynierowie z Volvo szczególną uwagę zwrócili na problem bezpieczeństwa małych samochodów i w zręczny sposób poradzili sobie z siłami, jakie występują w trakcie zderzenia czołowego.
Firma Volvo jest przekonana, że w przyszłości samochody nadal będą odgrywały istotną rolę w transporcie osobistym. Naturalna ludzka potrzeba niezależności i swobody przemieszczania się jest nieodparta. Jednak nie powinna być zaspokajana kosztem środowiska naturalnego. Dlatego niezbędne jest wprowadzenie mniejszych samochodów, sprawniej wykorzystujących ródła energii. Równocześnie musimy zapewnić osobom korzystającym z tego środka transportu właściwy poziom bezpieczeństwa, co w tradycyjnym podejściu wiąże się ze zwiększaniem rozmiarów auta. Z pozoru trudna do pogodzenia sprzeczność.
Wzajemnie wykluczające się wymagania?
W Volvo Monitoring and Concept Center (VMCC) w Camarillo w stanie Kalifornia spróbowano rozwiązać ten problem, podchodząc do niego z zupełnie nowej strony.
Chodziło nam o stworzenie samochodu przyszłości. mówi Lex Kerssemakers, wiceprezes ds. strategii marki, produktu i marketingu w Volvo Car Corporation. Samochodu, który nie będzie szkodliwy dla środowiska i nie zajmie zbyt wiele miejsca na drodze. Musi przy tym być komfortowy, przyjemny w prowadzeniu, atrakcyjny z wyglądu i co równie ważne bezpieczny. Krótko mówiąc musieliśmy podejść do zagadnienia w całkowicie nowy sposób.
W rezultacie powstało Volvo 3CC atrakcyjne, kompaktowe auto o sportowym obliczu i doskonałej aerodynamice, które w swym wnętrzu mieści do trzech dorosłych osób lub dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci. Zastosowano w nim unikalne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa biernego.
Volvo Ride-Down Concept przełom
W trakcie prac nad modelem 3CC inżynierowie Volvo zmierzyli się z zadaniem wytłumienia i rozproszenia występujących w trakcie zderzenia czołowego sił na możliwie najkrótszym odcinku strefy kontrolowanego zgniotu. Nieduży samochód z krótkim przodem ma bardzo ograniczoną ilość miejsca na deformację. Równocześnie należało możliwie najdelikatniej wyhamować przemieszczanie się osób w kabinie do przodu.
Opónienie, jakiemu podlegają jadący, jest wypadkową opónienia samochodu i podatności elementów bezpieczeństwa biernego w kabinie samochodu. W małym samochodzie, jakim jest 3CC, strefa zgniotu jest ograniczona. Dla skompensowania tego konieczne jest wydłużenie zakresu przemieszczenia wewnątrz kabiny. Dzięki temu można uzyskać równie miękkie wyhamowanie ciał pasażerów mimo krótszej strefy zgniotu. Rozwiązanie to stanowi rozwinięcie dotychczas stosowanych systemów ochronnych w postaci bezpiecznej kolumny kierownicy i ograniczników napięcia pasów bezpieczeństwa.
To rozumowanie doprowadziło nas do opracowania Volvo Ride-Down Concept unikalnego rozwiązania, w którym siedzenie na kształt sań przesuwa się do przodu równocześnie z deformacją przedniej części samochodu. Ruch ten jest wyhamowywany przez amortyzatory o zmiennej charakterystyce, których sztywność dostosowywana jest do siły zderzenia oraz liczby jadących i masy ich ciał. Elementy wnętrza samochodu mogą przemieścić się do 20 cm do przodu, co przynosi taki sam skutek, jak wydłużenie o analogiczny odcinek strefy zgniotu.
Wszystkie siedzenia przesuwają się do przodu
Na ruchome elementy wnętrza samochodu składają się przednie i tylne siedzenie oraz płyta podłogi pomiędzy nimi.
Ponadto do przodu przesuwa się także kierownica i podatna deska rozdzielcza, tworząc miejsce dla przemieszczającego się ciała kierowcy. Zwolnienie blokady elementów przesuwnych oraz uruchomienie amortyzatorów ruchu następuje w przypadku zderzenia, w którym dochodzi do odpalenia poduszki powietrznej.
Siedzenia przesuwają się do przodu i tyłu na prowadnicach. Działanie ochronne obejmuje również zderzenia tylne, w których siedzenia mogą przemieścić się do tyłu o ok. 8 cm, by w ten sposób zmniejszyć siły bezwładności działające na pasażerów.
Ruchome elementy wnętrza samochodu wykorzystywane są także do ułatwienia dostępu do tylnych miejsc. Wystarczy nacisnąć umieszczony na słupku drzwiowym przycisk, by wszystkie siedzenia przesunęły się do przodu.
Symulacje komputerowe
Ruchome elementy wnętrza przez trzy lata testowane były za pomocą symulacji komputerowych. mówi Kolita Mendis, kierownik działu konstrukcji i elementów bezpieczeństwa w VMCC. Testy te dały nam doskonały obraz sił, z jakimi mamy do czynienia, oraz tego, jak najskuteczniej poradzić sobie z nimi. dodaje Koncepcja ruchomych elementów wnętrza pojawia się od czasu do czasu w tej czy innej formie już od ponad czterdziestu lat. Nasze symulacje komputerowe wykazały, że najważniejszą częścią tego systemu jest amortyzator ruchu, który by był skuteczny, musi mieć zmienną charakterystykę tłumienia, dostosowującą się do masy ciała pasażera i siły zderzenia.
Amortyzatory reagujące z szybkością błyskawicy
Amortyzatory wykorzystane do wyhamowania ruchu elementów wnętrza działają na podobnej zasadzie, jak amortyzatory o adaptacyjnej charakterystyce po raz pierwszy zastosowane w zawieszeniu wyrafinowanych modeli R. Konstrukcje prototypowe zostały udoskonalone w kooperacji z dwoma szwedzkimi uniwersytetami: Chalmers University of Technology w Geteborgu oraz Lulea University. Są to amortyzatory hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym. Ich sztywność może być korygowana co dwie milisekundy. Impulsy sterujące wysyłane są przez szereg czujników, reagujących na opónienie ruchu samochodu i siedzeń oraz na sygnały pochodzące z pozostałych układów chroniących pasażerów przed skutkami zderzenia.
Koncepcja ruchomych elementów wnętrza samochodu to obiecujący kierunek naszych działań w kierunku poprawy bezpieczeństwa jazdy. mówi Ingrid Skogsmo, dyrektor Volvo Cars Safety. W trakcie tych prac wiele nauczyliśmy się. Następnym krokiem mogłoby być rozwijanie pomysłów na etapie realizacji projektu.
Opisy i dane zawarte w niniejszych materiałach prasowych dotyczą ogółu modeli samochodów produkowanych przez Volvo Car Corporation. W poszczególnych krajach dane techniczne mogą być różne i mogą ulec zmianie bez odnotowania tego
Materiały powiązane