ˇ Mocniejszy silnik dla wersji T5.
ˇ Skrzynia biegów z wersji R.
ˇ Od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy.
ˇ Szybsza zmiana przełożeń w automatycznej skrzyni biegów.
ˇ Aktywne zawieszenie także w S60, V70 i XC70.
ˇ FOUR-C drugiej generacji.
ˇ Parametry zawieszenia dopasowane do charakteru auta.
ˇ Wspomaganie kierowcy przy parkowaniu zarówno przodem jak i tyłem.
Zmiany w modelach Volvo S60, V70 i XC70 nie ograniczają się do stylistyki nadwozia.
Obecnie możemy zaoferować naszym klientom więcej przyjemnych doznań za kierownicą i wyższy komfort jazdy. stwierdza Hans Folkesson, wiceprezes firmy i szef pionu badawczo-rozwojowego. Na przykład sportowe wersje T5 otrzymały mocniejszy silnik turbodoładowany. Ponadto oferujemy aktywne zawieszenie do standardowych wersji S60, V70 i XC70. Poprzednio było ono dostępne w S80 i sportowych modelach R.
Mocniejsze silniki T5
Turbodoładowany silnik do sportowych wersji T5 (Volvo S60 T5 i V70 T5) poddany został kolejnym modernizacjom, by spełnić wymogi nowych przepisów dotyczących emisji spalin (Euro4 oraz LEV2/EVAP2). Wprowadzone zmiany umożliwiły równocześnie podwyższenie osiągów silnika. Niebagatelną rolę odegrały przy tym doświadczenia zdobyte przy tworzeniu wyczynowych modeli R.
Maksymalna moc została podniesiona z 250 KM do 260 KM. Moment obrotowy z poprzednich 330 Nm na 350 Nm.
Podstawową korzyścią z podwyższenia osiągów jest uzyskanie niezwykle wysokiego momentu obrotowego w zakresie małych prędkości obrotowych silnika. Już przy 1800 obr./min. do dyspozycji jest co najmniej 305 Nm (poprzednio 240 Nm). Przekłada się to na większą zrywność samochodu, bezpieczniejsze wyprzedzanie i bardziej sportowe zachowanie na drodze.
Na uzyskaną poprawę złożyło się kilka czynników. Wprowadzono na przykład mechanizm zmiennych faz rozrządu również dla zaworów dolotowych, podczas gdy poprzednio zastosowany był jedynie do zaworów wylotowych. Zwiększono także pojemność skokową silnika z 2,3 do 2,4 litra. I na koniec wcale nie najmniej istotną zmianą jest zastosowanie nowej turbosprężarki wziętej z wersji R. W efekcie uzyskano wysoce konkurencyjne i obiecujące połączenie wysokich osiągów, niskiego zużycia paliwa i niskiej emisji spalin.
Dynamiczne przyspieszanie z 6-stopniową skrzynią biegów
Silnik T5 współpracuje z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów lub 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów z funkcją ręcznej zmiany przełożeń Geartronic.
Mechaniczna skrzynia biegów M66 wzięta została z modeli Volvo S60 R i V70 R, lecz przekonstruowano ją w celu przystosowania do współpracy z przednim napędem w modelach T5. Skrzynia ta jest specjalnie opracowana do przenoszenia wysokiego, sięgającego 400 Nm, momentu obrotowego.
Volvo S60 T5 ze skrzynią biegów M66 tworzy bardzo sportowy duet, rozpędzający się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy.
W wersjach T5 z automatyczną skrzynią biegów zmodyfikowano układy sterowania elektronicznego w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów oraz uzyskania szybszej redukcji momentu obrotowego silnika przy zmianie przełożenia. Zaowocowało to krótszym czasem przełączania biegów i bardziej sportowymi wrażeniami podczas jazdy.
Szczegółowe informacje dotyczące układów napędowych podane są w osobnych ulotkach dla poszczególnych modeli Volvo.
Większe przednie tarcze hamulcowe
W celu zrównoważenia wysokich osiągów samochodu, modele S60 T5 oraz V70 T5 (wersje europejskie) mają przy przednich kołach większe tarcze oraz zaciski hamulcowe. rednica tarcz wzrosła z 286 do 316 mm.
Aktywne zawieszenie także w S60, V70 i XC70
Aktywne zawieszenie zostało po raz pierwszy wprowadzone w modelach Volvo z napędem na dwie osie S60 R i V70 R. Następnie zostało zmodyfikowane i przystosowane do modelu S80 z przednim napędem, w którym większy nacisk kładziony jest na komfort jazdy. Obecnie oferta została jeszcze poszerzona i zawieszenie to dostępne jest jako wyposażenie opcjonalne w pozostałych wersjach modeli S60, V70 i XC70.
Aktywne zawieszenie pozwala wyciągnąć więcej z samochodu. mówi Hans Folkesson. Rozwiązanie to poprawia własności jezdne we wszystkich sytuacjach drogowych czyniąc samochód i bezpieczniejszym, i przyjemniejszym w prowadzeniu.
Parametry zawieszenia w sposób automatyczny dostosowują się do sytuacji drogowej, co w znacznym stopniu poprawia trzymanie się drogi oraz komfort jazdy wszystko to w jednym i tym samym samochodzie. Gdy kierowca aktywniej operuje kierownicą i pedałami przyspieszenia oraz hamulca, układ w mgnieniu oka reaguje zwiększeniem sztywności amortyzatorów, umożliwiając lepsze tłumienie niepożądanych przechyłów nadwozia. W sytuacji bardziej spokojnej jazdy siła tłumienia zostaje ograniczona, by lepiej izolować jadących od nierówności nawierzchni. Takie rozwiązanie pozwala pogodzić ze sobą przeciwstawne cechy: maksymalną kontrolę zachowania samochodu a tym samym bezpieczeństwo jazdy z najwyższym możliwym poziomem komfortu.
Zawieszenie FOUR-C drugiej generacji
Aktywny układ jezdny Volvo łączy w sobie aktywne zawieszenie FOUR-C z funkcją stabilizacji toru jazdy DSTC (Dynamic Stability and Traction Control). Ten wysoce zaawansowany samoregulujący się system za pomocą szeregu czujników nieustannie monitoruje zachowanie samochodu. W odpowiedzi na aktualne warunki drogowe w ułamku sekundy korygowana jest charakterystyka amortyzatorów.
To, co obecnie pokazujemy, jest drugą generacją zawieszenia FOUR-C. komentuje Hans Folkesson. W procesie dostosowywania tego układu do modeli S60, V70 i XC70 usprawniliśmy zarówno rozwiązania konstrukcyjne, jak i oprogramowanie sterujące, uzyskując bardziej płynne zmiany tłumienia w różnych sytuacjach. Dzięki temu wrażenia z jazdy są jeszcze przyjemniejsze.
FOUR-C dostosowuje charakterystykę zawieszenia do prędkości jazdy. Im szybciej samochód jedzie, tym sztywniejsze stają się amortyzatory. Ułatwia to opanowanie samochodu nawet przy dużych prędkościach. Ponadto układ ten ogranicza tendencje do niepożądanych przechyłów nadwozia przy gwałtownym hamowaniu, przyspieszaniu, czy nagłym omijaniu przeszkody.
W modelu Volvo S80 oraz w wersjach R modeli S60 i V70 zastosowano zawieszenie FOUR-C drugiej generacji.
Dwa warianty
Aktywne zawieszenie daje możliwość wyboru spośród dwóch (w wersjach R trzech) podstawowych charakterystyk pracy. Jednym dotknięciem przycisku kierowca może zmienić własności jezdne, stosownie do indywidualnych upodobań.
Charakterystyka SPORTOWA w większym stopniu ogranicza przechyły nadwozia oraz sprawia, ze auto szybciej reaguje na ruchy kierownicy oraz ściślej trzyma się drogi.
Charakterystyka KOMFORTOWA jest bardziej miękka, zapewniając większy komfort jazdy i spokojne, zharmonizowane ruchy nadwozia. Zawieszenie FOUR-C jest zaprogramowane w ten sposób, by w sytuacjach zagrożenia w sposób automatyczny stabilizować samochód bez względu na aktualnie wybrany tryb pracy.
Zmodyfikowane parametry zawieszenia
Aktywne zawieszenie daje lepsze własności jezdne w każdej sytuacji drogowej. Samochód zachowuje się w sposób bardziej stabilny i przewidywalny.
Aktywne zawieszenie jest korzyścią dla każdego. twierdzi Hans Folkesson. Samochód jest zarówno bardziej bezpieczny w prowadzeniu, jak i bardziej komfortowy.
Zastosowanie zwieszenia typu FOUR-C umożliwiło także dostosowanie parametrów tego układu do indywidualnych cech poszczególnych modeli samochodów.
ˇ W Volvo S60 zawieszenie w trybie sportowym jest sztywniejsze, zapewniając lepszy kontakt z nawierzchnią i bardziej sportowe własności jezdne. Natomiast przy ustawieniu komfortowym komfort jazdy jest wyższy niż dla standardowego zawieszenia.
ˇ W Volvo S70, modelu raczej rodzinnym, parametry zawieszenia zostały tak dobrane, by uzyskać wysoki komfort jazdy, a jednocześnie zachować doskonale własności jezdne i trzymanie się drogi w warunkach znacznego obciążenia bagażem. W trybie sportowym zawieszenie jest sztywniejsze, pozwalając na bardziej dynamiczną jazdę.
ˇ Przełajowy model XC70 z aktywnym zawieszeniem jest sztywniejszy, zapewniając lepszą reakcję na ruchy kierownicy i dobry kontakt z nawierzchnią. Samochodem jest łatwiej kierować i jazda jest bardziej komfortowa, zarówno na dobrych, jak i gorszych nawierzchniach.
Wspomaganie kierowcy również przy parkowaniu przodem
Tak jak poprzednio, samochody Volvo mogą być wyposażone układ ułatwiający parkowanie. Za pośrednictwem czujników w tylnym zderzaku kierowca jest ostrzegany, gdy samochód znajdzie się zbyt blisko znajdującej się z tylu przeszkody. Ułatwia to kierowcy manewr parkowania w ciasnym miejscu. Układ ten jest obecnie w pełni zintegrowany z systemem elektronicznego sterowania samochodu, co umożliwiło zamontowanie czujników odległości także w przednim zderzaku. Jest to zupełna nowość wśród modeli Volvo.
Układ ułatwiający parkowanie tyłem dostępny jest jako:
ˇ wyposażenie dodatkowe z całkowicie zintegrowanymi czujnikami,
ˇ montowane fabrycznie wyposażenie opcjonalne.
Układ ułatwiający parkowanie przodem dostępny jest wyłącznie jako wyposażenie dodatkowe (jeżeli zamontowane są tylne czujniki odległości).
Opisy i dane zawarte w niniejszych materiałach prasowych dotyczą ogółu modeli Volvo przeznaczonych na rynek międzynarodowy. Szczegółowe specyfikacje mogą się różnić w zależności od kraju sprzedaży oraz mogą ulegać zmianom bez odnotowania tego.
Materiały powiązane