Przywykliśmy do myśli, że kupując samochód zwracamy uwagę na jego wygląd, osiągi czy wyposażenie. Ale nie jest to do końca prawda – na co wskazują specjaliści firmy Volvo Cars, którzy stwierdzili – ważny jest zapach samochodu! Dlatego w firmie Volvo Car Corporation pracuje specjalny zespół specjalistów „Nosów”, którzy doradzaja projektantom firmy jakie materiały i metody produkcyjne wybrać, aby konstruowany samochód wydzielał odpowiedni zapach. Zapach Volvo.
Dlaczego jest to istotne?
We wnętrzu współczesnego samochodu znajduje się wiele materiałów, w tym tworzywa sztuczne zawierające substancje chemiczne. Większość z nich pozostaje „zamknięta” w materiałach, ale niewielkie ilości uwalniają się, sprawiając, że czujemy zapach nowego samochodu. Volvo Cars monitoruje takie substancje oraz wytwarzane przez nie w kabinie zapachy. Ocena tego, jak powinny pachnieć poszczególne elementy wnętrza auta, należy do zadań specjalnie w tym celu powołanego „Zespołu nosów do testowania zapachów”. Zespół ten składa się z ośmiu specjalistów o „standardowym” zmyśle powonienia. Celem prac Zespołu jest zawsze uzyskanie takiego samego, nie oddziałującego negatywnie na kierowcę i pasażerów zapachu samochodu Volvo.
Dlaczego Volvo Cars zdecydowało się na współpracę z „Nosami” ?
Do tej pory nie wynaleziono bowiem urządzenia, które byłoby w stanie zastąpić ludzki nos, a właściwie takiego, które mogłoby odróżniać od siebie zapachy przyjemne i nieprzyjemne.
„Różni ludzie odbierają zapachy w różny sposób” – mówi Patrik Libander, inżynier testowy odpowiedzialny za pracę Zespołu – „Ma to związek z różnicami kulturowymi i pokoleniowymi, jak również skojarzeniami powstałymi w wyniku naszych doświadczeń”.
Praca członków Zespołu jest nieustannie weryfikowana.
„Ludzie, którzy lubią zapach, odbierany przez innych za nieprzyjemny, są eliminowani. Podobnie jak ci, którzy nie czują zapachów, albo przeciwnie – są na nie nadwrażliwi”.
Zadaniem Zespołu jest ocena zapachu wytwarzanego przez elementy wyposażenia kabiny samochodu w skali od 1 do 6, gdzie 1 oznacza „niewyczuwalny”, a 6 – „nieznośny”. Aby test oceniony został jego wynik nie może przekroczyć 3, co oznacza zapach „łatwo wyczuwalny, ale jeszcze nie nieprzyjemny”.
Projektanci wnętrz pojazdów korzystają również z symulatora światła słonecznego znajdującego się w instytucie SP Technical Research Institute of Sweden, położonego w miejscowości Borĺs. Samochód wyposażony w nowe materiały wykończeniowe umieszczany jest na kilka godzin w symulatorze, do czasu aż temperatura kabiny osiągnie około 65 °C. Następnie analizuje się poziom całkowitej zawartości lotnych związków organicznych (TVOC) i aldehydów wewnątrz kabiny auta. Na koniec specjaliści Zespołu zajmują miejsca w samochodzie i oceniają zapach korzystając z ustalonej skali.
Efektem ich prac jest lubiany przez użytkowników szwedzkiej marki zapach Volvo. Być może to właśnie on jest jednym z powodów lojalności klientów wybierających samochody Volvo. W końcu jak często powtarzają pasjonaci Volvo – zmieniamy modele, nigdy markę.
Materiały powiązane